نیسان ماکسیما و سیترئن زانیتا، دو خودروی قدیمی و بسیار محبوب و پرفروش در کشور ما هستند و به محض ورود در کشور بازار خرید و فروش بسیارخوبی را به خود اختصاص دادند. ماکسیما محصولی ژاپنی از شرکت نیسان است و برای اولین بار در سال 1977 میلادی تولید شد و تا کنون 7 نسل از آن تولید شده است. زانتیا نیز محصولی از کشور فرانسه است که در سال 1993 تولید شد و البته تولید آن در 2001 متوقف شد.

 

نقد فنی نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما خودروی کلاس متوسطی است که در سال های 1380 تا 1390 در ایران مونتاژ شد و از جمله بهترین و لوکس ترین خودروهای کشور محسوب می شد. این خودرو که در زمان خود پرقدرت ترین ماشن کشور محسوب میشد در دو نسخه اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شد، اما به لحاظ سطح امکانات و تجهیزات تفاوت آن چنانی نداشتند.

 

بررسی نیسان ماکسیما

 

ماکسیما در کلاس سدان و در سال 1981 تولید شد و به عنوان یک خودروی فول سایز، توانست رضایت بسیاری در بین خریداران برای خود به وجود آورد. ماکسیمایی که در کشور وارد شد A33 نام دارد و تولید سال 1988 است که تا 2012 در کشور مونتاژ میشد. در طراحی ظاهری ماکسیما همانگی و ارگونومی بسیار خوبی به چشم می خورد. ابعاد بزرگ، طراحی خاص و دلپذیر و سادگی خاص آن، همگی باعث می شود که ماکسیما بسیار زیبا و پر مخاطب باشد. البته پیشرفت های بسیاری زیبایی در بخش های طراحی و فنی این خودرو در نسل های بعد اضافه شده است که متاسفانه به دلیل ممنوعیت ورود به کشور، در بازارهای داخلی معرفی نشد.

از جمله تجهیزات و امکانات به کار رفته در ماکسیما باید به 2 عدد کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، سی دی چنجر 5 تایی، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو، تنظیم برقی آینه‌ ها مجهز به گرمکن و قابلیت جمع کردن صندلی‌ های عقب اشاره کنیم.

 

مقایسه ماکسیما و زانتیا

 

همچنین در بخش موتوری نیز ویژگی های قابل توجه موتور 6 سیلندر و 3 لیتری این خودروی پرفروش است. پیشرانه 3 لیتری ماکسیما توانایی تولید 227 اسب بخار قدرت را دارد که نیرویی معادل 288 نیوتن بر متر به وجود می آورد. جعبه دنده های تعبیه شده برروی آن نیز در دو نوع دستی و اتوماتیک 4 و 5 دنده عرضه می شود که هر کدام مزایای خاص خود را دارد. برای مثال براساس تجربه کاربری در نسخه دستی شتاب گیری بیشتری گزارش شده است اما ممصرف سوخت بالاتر بوده است.

شتاب خودرو در نمونه گیربکس دستی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر 8.6 ثانیه است. در نسخه جعبه دنده اتوماتیک نیز شتاب صفر تا 100 در حدود 9.7 ثانیه گزارش شده است. این محصول از خودروسازی نیسان در ایران به نام ماکسیما شناخته شد اما نام اصلی آن سفیرو است.

نقد فنی سیتروئن زانتیا

زاننتیا همانطور که پیش تر گفتیم محصولی از کشور فرانسه است و برای اولین بار در سال 1992 معرفی شد و به بازارهای بین المللی راه پیدا کرد. زانتیا سیتروئن تا سال 2002 در فرانسه تولید شد و  در سال های 1381 تا 1389 هم در ایران مونتاژ می شد. در حقیقت تولید دو خودرو زانتیا و ماکسیما به صورت همزمان بود و داشتن موتور هایی قدرتمند، طراحی جذاب و خاص و آپشن هایی جدید، باعث شد تا این دو خودرو در ایران محبوبیت خاصی پیدا کنند؛ هر چند که در دو کلاس متفاوت هستند.

از ویژگی های خاص زانتیا که باعث محبوبیت آن شد شتاب سریع و کیفیت سواری آن بود. سرعت و شتاب گیری عالی زانتیا درکنار هندلینگ به کار رفته در آن؛ و همچنین توانایی حرکت با 3 چرخ و بدون حضور چرخ چهارم، همه از جمله مواردی بود که جذابیت چشمگیری برای خریداران خودرو داشت. البته حرکت بر روی 3 چرخ بیشتر یک موضوع تبلیغاتی بود و نه کاربردی!

 

بررسی فنی و تخصصی زانتیا

 

زانتیا با طراحی آیرودینامیک خاص خود و همچنین طراحی خاص و ساده اش، دارای هماهنگی بسیار خوبی در کل است. چراغ هایی کشیده زانتیا نمایی جذاب به خودرو داده است که در کنار بدنه آن بر خلاف اینکه حالتی یکنواخت دارد، بسیار زیباست.

طراحی هر دو خودروی زانتیا و ماکسیما را باید دیگر کمی قدیمی و ساده دانست و مانند گذشته جذابیت ندارند، اما همچنان در بین ماشین باز ها جذابیت های خاص خود را دارند. کابین زانتیا حالتی یکنواخت دارد و این سادگی خود یکی از معیارهای جذابیت خودرو است. کنسول و داشبورد برای دسترسی سریع و راحت راننده طراحی شده است اما با اینحال هنوز دسترسی به برخی از کلید ها دارای راحتی کافی نیست. مواد به کار رفته کابین نیز همگی از جنس پلاستیک سخت و تیره است اما کیفغیت به کار رفته در آنها مناسب است و ماندگاری خوبی هم دارند.

همچنین در زانیتا فضای سرنشینان به خوبی تعبیه شده است و افراد در جلو عقب خودرو فضای کافی برای نشستن دارند، البته این فضا به میزان فضای قرار داده شده برای خودروی ماکسیما نیست.

 

مقایسه زانتیا و ماکسیما

 

زانتیا دارای آپشن هایی مانند 1 کیسه هوا، ایموبلایزر، تهویه مطبوع دستی و اتوماتیک، تنظیم ارتفاع و گودی کمر در صندلی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. همچنین تنظیم برقی آینه ها که مجهز به گرمکن هستند، تنظیم ارتفاع خودرو با توجه به وزن و شرایط مسیر عبوری نیز در خودرو وجود دارد.

زانتیا در دو مدل 1.8 لیتری و 2 لیتری در ایران عرضه می شود و مدل 3 لیتری آن نیز تولد میشد که در ایران وارد نشد. موتور 1.8 لیتری آن توانایی تولید 110 اسب بخار را دارد که قدرتی 155 نیوتن بر متر را به چرخ ها منتقل می کند. گیربکس این خودرو به صورت دستی بوده و مدل اتوماتیک آن نیز وجود دارد که البته در تعدای محدود به کشور وارد شد.

 

سخن پایانی

از جمله بارز ترین نقص های وارد بر زانتیا باید به گران بودن قطعات و خدمات آن در کشور اشاره کنیم و اینکه تعمیر آن نیازمند نیرویی متخصص است و حساسیت بالایی دارد. به عنوان سخن پایانی باید چنین عنوان کنیم که انتخاب خرید بین این دو خودرو تمام وابسته به سلیقه شخصی است و با توجه به اینکه دیگر نسل جدیدی از این خودرو ها در کشور تولید و یا وارد نمی شود؛ خرید ماکسما و یا زانتیا خیلی هم معقول به نظر نمی رسد.