مقایسه لاماری با فونیکس fx موضوع این مقاله است.خودروی شاسی بلند فونیکس FX به دلیل طراحی خاص و جوان‌پسند، داشتن پیشرانه قدرتمند و آپشن‌های فراوان، جزء جذاب‌ترین خودروهای کراس اوور در بازار کشورمان محسوب می‌شود. اما این خودرو در بازار ایران رقبای زیادی دارد. به عنوان مثال لاماری ایما یکی از برترین رقبای فونیکس FX محسوب می‌شود. بنابراین، در اینجا قصد داریم این دو خودروی شاسی بلند چینی را با هم مقایسه کنیم.

محصول مدیران خودرو

در نمایشگاه خودروی گوانگژو  که در سال 2021 برگزار شد، چری شاسی بلند جدیدی به نام اومودا 5 را معرفی کرد. این خودرو به عنوان اولین محصول از سری جدید اومودا شناخته می‌شود و مانند سری تیگو، قصد دارد به یک خانواده از خودروهای شاسی بلند تبدیل شود. تولید این خودرو در اوایل سال 2022 شروع شده و پس از عرضه در بازار چین، روانه بازارهای دیگری از جمله استرالیا، قزاقستان، نیوزلند و روسیه شد. لاماری ایما با نام اصلی T5 Evo که محصول یکی از برندهای زیرمجموعه دانگ‌فنگ به نام فورتینگ است، در پایان سال 2020 معرفی شد و جالب است بدانید که با خودروی شاسی بلند فردا T5، پلتفرم مشترکی دارند، این دو خودرو با اختلاف یک سال از هم معرفی شده‌اند.

خودروی لاماری در مقایسه با فونیکس

طراحی بیرونی

طراحی بیرونی در مقایسه لاماری با فونیکس fx اهمیت زیادی دارد. هر دو خودروی لاماری و FX با طراحی جذاب و مدرن خود می‌توانند نظر خریداران را به سمت خود جلب کنند. آنها از طراحی جدید چراغ های جلو دو بخشی بهره می‌برند. این طراحی شامل چراغهای اصلی پایینی و دی لایتهای باریک در قسمت بالا به شکل متفاوتی در هر دو خودروی لاماری ایما و فونیکس fx مورد استفاده قرار گرفته است.

در FX، جلو پنجره بدون قاب به دی‌لایت‌های باریکی در بالا متصل می‌شود که ظاهری منحصر به فرد دارد. اما جلو پنجره چندضلعی لاماری همراه با دی لایتها در لبه کاپوت قرار داده شده است.

نمای جانبی خودروهای لاماری و FX به شکل فرم کوپه و اسپرت طراحی شده است. اما جذابیت خودروی FX به دلیل وجود ستون C مشکی رنگ و تریم‌های رنگی در بخش‌هایی مانند آینه‌های جانبی و رینگ‌ها، بیشتر به چشم می‌آید و طرح سقف شناوری را به نمایش می‌گذارد.

فونیکس مدیران خودرو

در بخش عقب نیز، هردو خودرو دارای چراغ‌های افقی باریک هستند، اما لاماری از یک نوار LED باریک برای این کار استفاده کرده است درحالی‌که در FX نوشته CHERY (در ایران FOWNIX) با تریم مشکی رنگ در بخش چراغ عقب قرار دارد. همچنین، سپر عقب دو خودرو نیز با دیفیوزر مشکی و سر اگزوزهای کرومی طراحی شده است که ظاهری اسپرت را به نمایش میگذارند. به‌طورکلی، طراحی بیرونی FX بیشتر به چشم می‌آید و جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

طراحی داخلی

از دیگر نکات مهم در مقایسه لاماری با فونیکس fx توجه به طراحی داخلی است. در داخل هر دو خودرو از مدهای طراحی مدرن استفاده شده است. نمایشگرهای بهم چسبیده برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی همراه با غربیلک‌های فرمان سه پره D شکل در هر دو خودرو استفاده شده‌اند. با این حال، در لاماری از دریچه‌های تهویه دایره‌ای و کنسول میانی مشابه با مرسدس استفاده شده است. در حالی که در طراحی FX دریچه‌های تهویه باریک و افقی در بخش مشکی براق خودنمایی میکند. به‌طورکلی، طراحی کابین هردو خودرو قابل‌قبول و جذاب است، اما طراحی کابین FX نسبت به رقیب خود یعنی لاماری جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

جایگاه لاماری در برابر فونیکس

پیشرانه و گیربکس

پیشرانه و گیربکس دو خودروی لاماری و فونیکس FX از قدرت و کارایی بالایی برخوردار هستند. هرچند که فونیکس FX در دو تیپ پایه و فول عرضه می‌شود، اما تمرکز بیشتر بر روی تیپ فول خواهد بود. تیپ فول از پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ تیگو 8 پرو با 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و از یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه برخوردار است. در مقابل، پیشرانه لاماری از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو با 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور متصل به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه استفاده میکند.

ابعاد لاماری و fx و تاثیر آن بر شتاب

علیرغم شباهت قدرت محرکه، دو خودروی FX و لاماری از لحاظ ابعاد با هم تفاوت دارند. لاماری با ابعادی برابر 4,565 میلی‌متر طول، 1,860 میلی‌متر عرض و 1,690 میلی‌متر ارتفاع، کمی بزرگتر از FX با ابعادی برابر 4,400 میلی‌متر طول، 1,830 میلی‌متر عرض و 1,585 میلی‌متر ارتفاع است. به همین دلیل، FX با وزن 1444 کیلوگرمی، حدود صد کیلوگرم سبک‌تر از لاماری با وزن 1550 کیلوگرم است. این وزن کمتر می‌تواند باعث چابکی و شتاب سریع‌تر FX شود. در واقع، گفته می‌شود که FX با شتاب صفرتاصد زیر 8 ثانیه، رکورد پرشتاب‌ترین خودروی ساخت داخلی را به نام خود ثبت کرده است، در حالی که لاماری برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت، به 9.5 ثانیه نیاز دارد.

مدیران خودرو fx

با یک مقایسه کلی میتوان تشخیص داد که امکانات FX نسبت به لاماری ایما برتری دارد. علاوه بر تجهیزات رفاهی از قبیل گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، کنترل تهویه دو منطقه‌ای، شارژر بی‌سیم گوشی و نورپردازی داخلی، کراس‌اوور FX از سیستم‌های کمک‌راننده مدرن و به‌روز و بهره می‌برد که هیچ‌کدام از آن‌ها در لاماری وجود ندارند.

وجود همین نقاط ضعف باعث شده آرین پارس موتور وعده رونمایی از نسخه جدید لاماری با آپشنهای بیشتری از جمله نورپردازی داخلی 64 رنگ، درب صندوق برقی، دوربین 360 درجه، رادار نقاط کور، سنسورهای پارک جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلوو تنظیم برقی صندلی شاگرد را بدهد.

مقایسه تجهیزات دو خودروی فونیکس fx و لاماری ایما

FX دارای نمایشگر 10.25 اینچی و لاماری مجهز به نمایشگر 10.0 اینچی است. صفحه آمپر هر دو دیجیتالی و 10.25 اینچی است. سیستم صوتی FX دارای 8 بلندگو و لاماری ایما مجهز به 6 بلندگو است.

سیستم تهویه هر دو خودرو اتوماتیک است با این تفاوت که FX از تهویه دو کاناله بهره میبرد. همچنین FX و لاماری ایما هر دو مجهز به کروز کنترل تطبیقی هستند. لاماری ایما دارای رینگ های 19 اینچی و فونیکس EX دارای رینگ های 18 اینچی است.

تجهیزات FX که در لاماری وجود ندارد

از جمله تجهیزاتی که تنها در FX وجود دارد اما خبری از آنها در لاماری ایما نیست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رادار نقطه کور
  • ترمز خودکار اضطراری
  • کنترل خودکار نور بالا
  • هشدار برخورد جلو
  • گرمکن و سردکن صندلیهای جلو
  • شارژر بیسیم گوشی
  • نورپردازی داخلی 64 رنگ
  • سیستم جلوگیری از برخورد
  • رادار حرکت بین خطوط
  • هشدار خروج از خط
  • هشدار تغییر خط
  • سیستم جلوگیری از خروج از خط
  • سیستم فرمان صوتی
  • درب صندوق برقی خودکار
  • روشن کردن پیشرانه از دور

آپشن های مشترک لاماری ایما و FX

از جمله آپشنهای مشترک بین لاماری ایما و FX میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غربیلک فرمان چرمی D شکل
  • وجود ترمزهای ABS و EBD
  • ترمز پارک برقی
  • اتوهلد
  • کنترل شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کنترل پایداری ESC
  • سیستم کنترل کشش TCS
  • پایش باد تایرها
  • دوربین دید عقب
  • سانروف دو حالته
  • سنسور پارک عقب (FX مجهز به سنسور پارک جلو هم هست)
  • خروجی برق 12 ولت و USB
  • سنسور نور و باران
  • کول باکس
  • پاور ویندوز و آنتی تروپ
  • حالتهای رانندگی اقتصادی و اسپرت (FX دارای حالت رانندگی معمولی نیز هست)

قیمت

هنوز هزینه خرید فونیکس FX اعلام نشده است، اما اطلاعات حاکی از آن است که قیمت آن در حدود یک میلیارد و 500 تا 600 میلیون تومان بین دو مدل تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو قرار خواهد گرفت. با این وجود، کراس‌اوور جدید مدیران خودرو ، گران‌تر از لاماری با قیمت کارخانه یک میلیارد و 94 میلیون تومان است. با وجود اینکه این تفاوت قیمت می‌تواند تجهیزات پایین‌تر لاماری را جبران کند، اما باید توجه داشت که قیمت لاماری در بازار نیز حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان است، بنابراین اگر این قیمت را به عنوان ملاک قرار دهیم، فونیکس FX انتخاب بهتری خواهد بود.

لاماری در مقایسه با fx

جمع بندی نهایی

تا اینجا اطلاعات مناسبی در رابطه با مقایسه لاماری با فونیکس fx بدست آوردیم. خودروی لاماری ایما و فونیکس FX با مشخصات فنی متفاوتی عرضه شده‌اند. لاماری ایما دارای پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو با قدرت 195 اسب بخار و گشتاور 285 نیوتن متر است. در حالی که فونیکس FX دارای پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربو با قدرت 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر می‌باشد. هر دو خودرو دارای گیربکس 7 سرعته دوکلاچه و محور محرک جلو هستند. اما وزن فونیکس FX حدود 1444 کیلوگرم و وزن لاماری ایما 1550 کیلوگرم است.

ارتفاع فونیکس FX حدود 1585 میلی‌متر بوده در حالی که ارتفاع لاماری ایما 1690 میلی‌متر است. همچنین طول و عرض فونیکس FX به ترتیب حدود 4400 و 1830 میلی‌متر و طول و عرض لاماری ایما به ترتیب حدود 4565 و 1860 میلی‌متر است.

فونیکس

فونیکس FX دارای فاصله محوری 2630 میلی‌متر و حجم صندوق بار 290 لیتر است. همچنین، لاماری ایما دارای فاصله محوری 2715 میلی‌متر و حجم صندوق بار 480 لیتر است. در نهایت، قیمت کارخانه فونیکس FX حدود 1 میلیارد 600 میلیون تومان و قیمت کارخانه لاماری ایما 1 میلیارد و 94 میلیون تومان است.