اواخرسال 1371 سایپا با ارائه محصولی تازه به نام خودرو پراید، مردم ایران را با محصولی جدید هیجان زده کرد. پراید که اصالتاً محصول کشور کره جنوبی است با همکاری چشم‌بادامی‌های شبه‌جزیره کره و مهندسان سایپا در ایران تولید شد. بدون اغراق از  سال 71 تا اواسط دهه 80 شمسی پراید محبوب‌ترین خودرو ایران بوده. از سال‌های 87 به بعد سایپا آرام‌آرام به فکر بازنشسته کردن این اتومبیل افتاد. ارائه محصولاتی مثل تیبا و ساینا را می‌توان گام‌های بلند سایپا برای متوقف کردن خط تولید پراید دانست. در این نوشته نگاهی به دلایل برتری ساینا بر پراید خواهیم داشت. در ادامه با مقایسه پراید و ساینا همراه سپندخودرو باشید.

مقایسه ساینا و پراید در سه پرده؛ اختلاف قیمت دو خودرو کمتر از 10 میلیون تومان است

رایج‌ترین ملاک خریداران برای انتخاب یک ماشین چه در پرداخت نقدی یا خرید خودرو اقساطی بودجه و هزینه‌ای است که می‌خواهند انجام دهند. بنابراین ما هم به‌عنوان اولین فاکتور به سراغ قیمت ساینا و پراید می‌رویم. در زمان نگارش این مقاله اختلاف قیمت ساینا با پراید کمتر از 10 میلیون تومان است و بعید است در ماه‌ها و سال‌های آینده هم‌تغییر عمده‌ای را در اختلاف قیمت شاهد باشیم. در ادامه مقاله قصد داریم ساینا و پراید را از نظر طراحی ظاهری و داخلی، قدرت موتور و تجهیزات رفاهی بررسی کنیم.

مقایسه ساینا و پراید

ظاهر مدرن و جذاب ساینا، اولین دلیل خرید ساینا

یکی از رایج ترین اعتراضات به سایپا چهره قدیمی محصولاتش است. تیبا اولین گام برای به روز رسانی و مدرن کردن محصولات دومین خودروساز بزرگ کشور بود اما ساینا را می توان برگ جدیدی دانست که سایپا با رو کردن آن قصد دارد طراحی اتومبیل های خود را مدرن کند.

مقایسه طراحی خارجی ساینا و پراید

ساینا بر روی همان پلتفرمی طراحی‌شده است که تیبا از آن استفاده می‌کند. ساینا را می‌توان تلفیق تیبا با ال 90 دانست. در حقیقت تیبا اولین تلاش سایپا برای جایگزینی با پراید بود. پس از موفقیت نسبتاً خوب تیبا جرقه‌های خودرو ساینا به عنوان یک فیس لیفت جدید در ذهن مهندسان زده شد.

خرید اقساطی ساینا سپندخودرو

در جلو خودرو فرم کاپوت تغییر پیدا کرده است و چراغ‌های جلویی نیز کاملاً کشیده طراحی‌شده‌اند. در پایین سپر نیز یک ورودی هوای عضلانی مشاهده می‌شود که برخلاف تیبا چهره‌ای خشن به ساینا داده است. در قسمت کناری خودرو همه‌چیز شبیه تیبا است البته خطوط کناری گلگیرها تغییر کرده و کمی جذاب‌تر شده است. در قسمت عقبی ساینا کمی از تویوتا پاریس سندان الگو گرفته که این الگوبرداری بیشتر در طراحی چراغ‌ها و صندوق‌عقب مشهود است.

طبعیتا ازآنجاکه بارها و بارها پراید را از نزدیک دیده‌ایم بررسی ظاهر پراید ساده‌تر از ساینا است. زمانی که به پراید نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که مهندسان طراح همه‌چیز را فدای قیمت آن کرده‌اند. ازآنجاکه در زندگی روزمره و در طی سالیان دراز به‌نوعی با پراید بزرگ‌شده‌ایم این اتومبیل اگر جذابیتی هم داشته دیگر هیچ‌چیز ندارد.

فروش قسطی پراید 111 با تحویل فوری

طراحی پراید از چراغ‌ها و کاپوت تا بدنه و صندوق‌عقب در عین سادگی و به‌دوراز هر پیچیدگی صورت گرفته است. در پرایدهای مدل‌های مختلف مثل سایپا 111 یا سایپا 131 نیز تغییرات بسیار اندکی را شاهد هستیم. تقریباً می‌توانیم بگوییم چراغ‌ها، گلگیرها، کاپوت و صندوق‌عقب هیچ المان ویژه‌ای ندارند که بخواهیم به آن بپردازیم.

احتملا همین سادگی بیش از حد بوده است که طراحان سایپا را به انداختن طرحی نو در ساینا تشویق کرده است. البته پیشگام این طراحی ایران‌خودروست که با طراحی سمند و پژو پارس کمی المان ایرانی و شکیل به خودروها اضافه کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن جزئیات بیشتر درباره ماشین های ایران‌خودرو به صفحه فروش اقساطی ایران خودرو مراجعه کنید.

مقایسه طراحی داخلی ساینا و پراید؛ ساینا از ارگونومی و مواد با کیفیت تری استفاده می کند

وقتی در ساینا و پراید را باز می‌کنیم با یک حسرت بزرگ مواجه می‌شویم که چرا در سال‌ها سوار اتومبیلی مثل پراید می‌شدیم. طراحی داخلی ساینا را سرنشینان را به یاد پژو 206 می‌اندازد. یک مانیتور کوچک در دل داشبورد نصب‌شده است و در کنسول میانی نیز ضبط، دریچه‌های کولر و تعدادی دکمه قرارگرفته است. طراحی ارگونومی ساینا از پراید بسیار بهتر است و سازندگان از مواد باکیفیت‌تری به‌جای مواد بی کیفیت پراید بهره برده اند.

مقایسه ساینا و پراید سپندخودرو

نشستن در پراید اما حس یک ماشین قدیمی را به شما می‌دهد و با دست کشیدن بر روی داشبورد می‌توانید تفاوت‌ها را احساس کنید. پلاستیک خشک و کم کیفیت در تمام پراید استفاده‌شده است. ارگونومی بد و فضای محدود برای سرنشین از ایرادات اساسی این اتومبیل است. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات جزئی و دقیق‌تر درباره پراید، به صفحه فروش اقساطی پراید با کمترین پیش پرداخت مراجعه فرمایید.

دومین دلیل خرید ساینا؛ موتور تغییریافته و قدرت مند است

موتور ساینا در ظاهر همان موتور پراید است اما با تغییراتی که قدرت پیشرانه را افزایش داده است. پراید در بهترین حالت می‌تواند 69 اسب بخار تولید کند اما پیشرانه تغییریافته ساینا قدرت تولید 87 اسب بخار را دارد که این نیرو شما را در مسیرهای سخت و سربالایی‌ها اذیت نمی‌کند.

موتور 8 سوپاپ ساینا 200 سی‌سی بیش از پراید حجم دارد. مصرف سوخت دو خودرو نیز کمابیش شبیه یکدیگر است و برای طی کردن 100 کیلومتر مسافت به 7 لیتر بنزین نیاز دارند. در حقیقت در مقایسه فنی تنها نقطه قوت ساینا نسبت به پراید قدرت بیشتر موتور است.

سومین دلیل خرید ساینا؛ تجهیزات رفاهی و ایمنی ساینا از پراید کامل‌تر است

درباره ایمنی و تجهیزات پراید که نمی‌توان انتظارات چندان بالایی داشت. درواقع همیشه یکی از انتقادات رایج به پراید ایمنی پایین آن بوده اما در ساینا اوضاع به‌کلی تغییریافته است.

خرید ماشین ساینا با شرایط اقساطی در سپندخودرو

سایپا ساینا را در دو تیپ SX و EX روانه بازار کرده که مدل EX تا دندان مجهز به امکانات رفاهی است. فرمان هیدرولیک، دو ایربگ جلو،  گرم‌کن شیشهٔ عقب، پنجره‌های برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغ‌های جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، نمایش دمای بیرون از امکاناتی است که بر روی این خودرو سوار شده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید با ساینا سایپا بیشتر و دقیق‌تر آشنا شوید، توضیحات ما را در صفحه فروش اقساطی خودرو ساینا مطالعه فرمایید.

تجربه سواری آخرین آزمون مقایسه ساینا و پراید

حس سوارشدن بر خودرو را نمی‌توانیم با خواندن مقاله یا نوشته تجربه کنیم اما ما سوار این دو اتومبیل شدیم و باید بگوییم ساینا به‌مراتب بهتر است. سواری بر پراید با توجه به فضای کم راننده قدرت مانور چندان رضایت بخشی نمی دهد. اما سوارشدن بر ساینا به ما یادآوری کرد که سایپا واقعاً قصد ایجاد تغییراتی را داشته است.

از نظر سرعت و قدرت درحرکت ساینا 2 ثانیه از پراید سریع‌تر است و 100 کیلومتر سرعت را در 12 ثانیه پر می‌کند. در انتهای مقایسه ساینا و پراید باید بنویسم که ظاهر جذاب، مواد باکیفیت، قدرت موتور و سواری لذت‌بخش مهم‌ترین دلایلی است که می‌توانید پراید را کنار بگذارید و از ساینا استفاده کنید.

در انتها پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید اقساطی خودرو از طریق شماره‌های اعلام‌شده با همکاران ما در سپند خودرو تماس بگیرید تا اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.