دنا پلاس به عنوان یکی از خودرو های محبوب ایران و در حقیقت نمونه فیس لیفت شده سمند است؛ البته کمی لوکس تر و گران تر. رنو ساندرو استپ وی هم؛ در لیست محصولات پارس خودرو، از دیگر خودروهای بسیارموفق در بازار خودروهای داخلی است. دنا پلاس در دسته خودروهای سدان و رنو ساندرو استپ وی در دسته کراس اوور ها هستند، اما هر دو در بازار های داخلی محبوبیت بالایی داشته و خریداران بسیاری دارند. در ادامه با مقایسه ساندرو استپ وی و دنا پلاس با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی تری از این دو خودروی پرطرفدار در بازارهای داخلی را در اختیار شما قرار بدهیم.

 

بررسی تخصصی ساندرو استپ وی

ساندرو استپ وی یکی از محصولات موفق از خودروسازان فرانسوی است که برای اولین بار در سال 1395 وارد خط تولید پارس خودرو شد و به بازارهای داخلی معرفی شد. ساندرو استپ وی درحال حاضر در دو مدل دستی و اتوماتیک به فروش می رسد و باید آن را نمونه ای به روز شده از ساندرو هاچبک معرفی کنیم.

استپ وی در کلاس خودروهای کراس اوور است که نسبت به ساندرو معمولی ارتفاع بیشتری دارد؛ اما تغییرات این دو برادر تنها محدود به تغییر در اندازه ارتفاع آنها نیست.

 

 

ساندرو استپ وی به عنوان جایگزین جدیدی برای نمونه معمولی آن معرفی شد، اما از آنجا که نتوانست به فروش و موفقیت مورد انتظار خود برسد، به زودی از چرخه تولید کارخانه های رنو خارج شد و در حال حاضر چند سالی است که تولید آن متوقف شده اما همچنان در ایران درحال تولید است.

در طراحی نمای بیرونی ساندرو استپ وی از نوار هایی پلاستیکی و نقره ای رنگ استفاده شده است که در سراسر خودرو به چشم می خورد.

در طراحی کابین استپ وی خلاقیت زیادی به کار نرفته است و دارای الگوی نسبتا مشابهی با تندر 90 است و تنها ویژگی قابل توجه در بین این دو خودرو اضافه شدن نوارهایی پلاستیکی و نقره رنگ در تریم خودرو است. طراحی خودرو به گونه ای در نظر گرفته شده است تا به عنوان یک خودروی خانوادگی وظیفه خود را به خوبی به انجام برساند.

از نقاط مثبت طراحی رنو استپ وی میزان راحتی و آسایش سرنشینان در کابین است که این ویژگی را مدیون ارگونومی مناسبی است که در طراحی خود دارد. همین موضوع باعث شده تا این کراس اوور نسبتا کوچک برای سفر های طولانی و بین شهری تبدیل به گزینه خوبی برای سفر شده و راحتی خوبی داشته باشد.

 

نقد فنی ساندرو استپ وی

 

متاسفانه در بخش تجهیزات رفاهی و امکانات درون خودرو ضعف های بسیاری به چشم می خورد و آن طور که باید به آپشن های استپ وی پرداخته نشده است؛ حتی اگر آن را با خودروهای چینی مقایسه کنیم! اما در بخش فنی خودرو کیفیت و قدرت موتور نمره بسیار خوبی ره به خود اختصاص داده است.

پیشرانه 1.6 لیتری استپ وی توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و گشتاور 140 نیوتن بر متر را دارد. این موتور 4 سیلندر؛ نیروی تولیدی خود را با جعبه دنده ای در دو نوع دستی و اتوماتیک به چرخ های جلویی منتقل می کند. موتور بکار رفته در استپ وی مشابه با همان موتوری است که برروی تندر 90 قرار دارد و یکی از دلایل محبوبیت این خودرو نیز آشنایی کافی خریداران داخلی با تندر 90 است که میزان رضایت بالایی از آن دارند.

رنو ساندرو استپ وی یکی از بهترین خودروهای موجود در رنج قیمت خود به شمار می‌رود و بازار خرید و فروش بسیار خوبی در بین خریداران داخلی دارد. از نظر خدمات پس از فروش هم استپ وی به دلیل اشتراکاتی که با ساندرو معمولی دارد، در وضعیت مناسبی به سر می برد و به خوبی به نیازهای مخاطبین و خریداران پاسخ داده می شود.

 

نقد و بررسی دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو یکی دیگر از محصولات گروه تولیدی ایران خودرو است که در بازارهای داخلی دارای بازار خرید و فروش نسبتا خوبی است و شاید یکی از دلایل این موفقیت را باید تجربه کاربران در استفاده از خودروی سمند دانست. چرا که دنا پلاس توربو و سمند همانند دو فرزند یک خانواده اند که البته سمند فرزند ارشد خانه است!

در بررسی بدنه و نمای بیرونی خودرو باید گفت که در طراحی قسمت جلویی از چراغ هایی نسبتا مستطیلی استفاده شده است که در مقایسه با نمای جلویی خودرو کمی بزرگ به نظر می رسد. در نمای عقبی اما طراحی چراغ ها و دیگر بخش های پشتی هماهنگی و یکپارچگی قابل توجه و مناسبی به چشم می خورد که در زیبایی کلی طراحی نیز موثر بوده است. رینگ چرخ های خودرو 16 اینچ است که در راستای اضافه کردن نمایی اسپرت به خودرو، به خوبی وظیفه خود را انجام داده و همچنین باعث شده تا در کنترل خودرو نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.

طراحی داخلی کابین دنا پلاس دارای کیفیت مناسبی است و مواد به کار رفته برای ساخت تریم و قطعات درون آن نیز کیفیت خوبی دارند. دنا پلاس توربو را باید به عنوان خودرویی خانوادگی معرفی کرد چرا که دارای فضای کابین جاداری بوده و فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم کرده است.

در بخش آپشن های خودرو نیز در مقایسه با رنو استپ وی، دنا پلاس توربو آپشن های بیشتری در اختیار خریداران قرار می دهد. از جمله آپشن های بکاررفته در خودرو می توانیم به 4 عدد ایربگ، سانروف، کروز کنترل، دوربین دید عقب و ایزوفیکس صندلی عقب اشاره کنیم.

 

بررسی تخصصی دنا توربو پلاس

 

در بخش فنی نیز موتور قرار گرفته برروی دنا پلاس توربو مشابه با موتوری است که برروی EF7 قرار دارد؛ و تنها تفاوتشان اضافه شدن ویژگی توربو شارژ به این پیشرانه 1.7 لیتری است. موتور خودرو توانایی تولید 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن بر متر گشتاور دارد که این قدرت و نیروی تولیدی را به چرخ های جلویی منتقل می کند.

البته با دلیل محدودیت هایی مانند ویژگی های کیفی جعبه دنده، استهلاک موتور و قرار داشتن بازه قرمز دور موتور در محدوده ای پایین از نیروی واقعی خودرو؛ تمام توانایی موتور دنا پلاس توربو در دسترس خریداران نیست. مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برای دنا پلاس توربو 10 ثانیه معرفی شده است که البته باتوجه به گفته های شرکت تولیدی و تبلیغات گسترده آن، زمان مناسب و معقولی به نظر نمی رسد.

در پایان و به عنوان نقدی منصفانه باید اشاره کرد که هریک از دو خودرو معرفی شده دارای ویژگی های قابل توجهی هستند که انتخاب و خریدشان را منطقی جلوه می دهد، اما بر اساس نظرسنجی های موجود، تمایل بیشتری به خرید ساندرو استپ وی وجود دارد.