به تازگی شرکت ایران خودرو محصولی جدید از شرکت پژو را به فروش می رساند که پژو 508 نام دارد. این خودرو در کلاس خودروهای سدان دسته بندی می شود و در حالی به بازار ایران وارد شده است که شرکت نگین خودرو از مهر ماه 95 عرضه ی رنو تلیسمان را شروع کرده است. پژو 508 از نظر کارشناسان رقیب این خودرو محسوب می شود و با قیمت پایین تری که دارد سعی در به دست گرفتن بازار سدان های لولکس دارد. از طرفی فروش اقساطی رنو همچنان بالا است، رنو تلیسمان با طراحی بسیار زیبا گوی سبقت را در دست گرفته است و به همین دلیل قیمت بالاتر رنو تلیسمان در نظر مخاطبان بی منطق نیست. تلیسمان 2018 نمونه ی زیبای یک خودروی فرانسوی است که سادگی طراحی آن باعث زیبایی فوق العاده اش شده است، زیبایی که هیچ وقت تکراری و خسته کننده نمی شود.

اوضاع فنی رنو تلیسمان در قیاس با پژو 508

در هر دو سدان پیشرانه های 1.6 لیتری توربو نصب شده است. موتور رنو تلیسمان 190 اسب بخار قدرت دارد و می تواند تا 260 نیوتن متر گشتاور تولید کند؛ این در حالی است که قدرت موتور پژو 508 حدود 163 تا 165 اسب بخار اعلام شده است و گشتاوری در حدود 250 نیوتن متر دارد. تا به اینجای کار برتری در بخش فنی با رنو تلیسمان است اما در مورد عملکرد گیربکس های دو خودرو برتری را باید به پژو بدهیم. شرکت پژو با به کارگیری گیربکس آیسین توانسته تا مزیت خوبی را نصیب خود کند، عملکرد این گیربکس بسیار معروف است و به نوعی مطرح ترین سیستم انتقال قدرت برای انواع خودروها می باشد.

رنو در بخش فنی خود گیربکسی 7 سرعته و اتوماتیک را به کار گرفته است تا 190 اسب بخار تولیدی موتور به بخش های دیگر انتقال پیدا کند. کمپانی رنو فناوری F1 را در تمامی سیستم فنی خود پیاده کرده است. عملکرد پژو 508 در بخش تعویض دنده و انتقال قدرت مطمئنا بهتر از رنو تلیسمان می باشد اما تلیسمان به دلیل قدرت بالاتری که موتور این خودرو برایش رقم می زند چابک تر و پر قدرت تر از پژو 508 خیابان ها را طی می کند. تجربه ی رانندگی با این دو خودرو نشان می دهد که اکثر افراد با وجود رضایت از تعویض دنده ها و ایجاد تغییر در سرعت هنگام رانندگی با پژو 508 اما در رنو تلیسمان احساس بهتری داشته اند و به عقیده ی بسیاری از کارشناسان طراحی داخلی خودرو در این مسئله بی تاثیر نیست.

تجهیزات و امکانات رفاهی

در هر دو خودرو امکاناتی مانند گرمکن صندلی های جلو، دوربین عقب، ماساژور صندلی راننده، قابلیت کروز کنترل و محدود کردن سرعت، استارت دکمه ای و سنسور نور و باران وجود دارد. در کابین پژو 508 دنده ی پشت فرمان و سیستم تهویه چهارگانه وجود دارد که برتری های آن نسبت به تلیسمان محسوب می شوند، همچنین پژو 508 دارای نور بالای اتوماتیک نیز می باشد که باعث راحتی بیشتر راننده در جاده ها می باشد، هرچند همیشه مخالفانی وجود دارند که دوست دارند اختیار تمام و کمال خودرو در دستان آنها باشد.
در مقابل تلیسمان نیز امکاناتی دارد که پژو 508 از داشتن آن محروم است. سقف پانارومیک، گرمکن صندلی های عقب، ماساژور صندلی های جلو به صورت فابریک و سیستم کمکی پارک و اتو پارک از جمله این موارد هستند. علاوه بر این ها سقف پانارومیک نیز باعث شده تا ظاهر تلیسمان بسیار مدرن تر جلوه کند و از نظر طراحی نیز جلوتر از پژو 508 بایستد. تغییر نوع صفحه آمپر، تغییر نورپردازی کابین و چند آپشن دیگر نیز جزو برتری های رنو تلیسمان محسوب می شوند که بر روی این خودرو قابل سفارش می باشند.
به طور کلی تمام کسانی که به دنبال یک سدان لوکس و برازنده می باشند در خرید رنو تلیسمان شک نمی کنند و پژو 508 بیشتر در مواردی جذاب است که بحث قیمت خودرو حرف اول را برای خریدار بزند، فروش اقساطی رنو تلیسمان 2018 نیز از چند ماه دیگر در برخی کشورها از جمله ایران فعال خواهد شد.