در سال های گذشته در صنعت خودروسازی کشور پروژه های مختلفی در دست اقدام و اجرا بود که البته تنها برخی از آنها به مرحله تولید و ورود به بازار راه پیدا کردند. یکی از مواردی که در این بین وجود دارد مدلی مانند پژو 206 SD است که مانند رانا محصولی مشترک بودند. البته رانا پروژه ای فراموش شده و مشابه با پژو 206 SD بود که در نهایت بعد از مدتی بررسی به ثمر نشست. اما کدامیک خودروی بهتری است و ارزش خرید دارد؟ در ادامه با مقایسه رانا و پژو 206 SD با شماییم تا این دو محصول را بهتر بشناسیم.

طرح پژو 206 SD برای اولین بار در سال 1383 کلید خورد و به عنوان پروژه پیکان جدید متولد شد. البته طراحی این خودرو با طرح های کمپانی ایتال‏دیزاین بسیار متفاوت بود و نتیجه طراحی داخلی و سلیقه های شخصی بود و در انتها مدل به دست آمد که از زیبایی نسبتا کمی برخوردار بود. برای رفع این مشکل نیز با افزودن ویژگی های خودروهای هاچ بک سعی در بهبود اوضاع می رفت که متاسفانه باز هم با بازخورد مناسبی روبرو نبود.

 

تفاوت های بین رانا و پژو 206 SD

 

شرکت ایران خودرو تلاش بر این داشت تا با بکاربردن قطعات مورد استفاده در خودروهای هاچ بک ظاهری نو و متفاوت به پژو 206 SD بدهد اما این خودرو با استقبالی که مد نظر بود روبرو نشد و از زوایای مختلف نمای خوبی را بدست نداده بود.حتی فاصله محوری هم د این خودرو مورد تغییر قرار نگرفت.

تغییر بدنه هاچ‏بک به مدل سدان کار آسانی نبوده و به ظریف کاری ‏های ویژه‏ای نیاز دارد، از طرفی هم اگر کوچکترین اشتباه در پروسه طراحی این مدل صورت پذیرد، فرم و طرح نهایی به هیچ عنوان زیبا و متناسب نخواهد بود.
باوجود اینکه 206 SD از فضای داخلی نسبتاً مناسب، سامانه تعلیق و فرمان‏پذیری به مراتب بهتری نسبت به نمونه هاچ‏بک برخوردار است، اما در‏خصوص فروش و سهم از بازار نمی‏تواند با آن رقابت کند و در سال ‏های گذشته اگر سازنده عرضه نمونه هاچ‏بک را محدود نمی‏کرد، SD هم از سهم به ‏مراتب کمتری از فروش برخوردار می‏شد.
پژوی سدان به لحاظ فضای مناسب و بار می تواند انتخاب مناسبی برای خانوار های ایرانی باشد اما به لحاظ ضعف های موجود در این خودرو و ناکارآمدی های مشاهده شده از تجربه سواری با آن، انتخاب این خودرو را با محدودیت های زیادی روبرو کرده است. از خاموش شدن خودرو در سربالایی، مشکلات برقی، بحث در رابطه با سیمی یا گازی بودن پدال گاز و کاهش کشش پیشرانه گرفته تا افت قطعات تزئینی، کابین و بدنه که هر سال هم نمود بیشتری پیدا می‏کند.
 بررسی قدرت رانا و پژو 206 SD
علاوه بر این برخی از مالکین و مصرف کنندکان همیشه به نقاط ضعف موجود در سیستم برقی خودرو اشاره می کنند و گویا مدل 1600 آن کشش و قدرت لازم را ندارد و در بخش موتوری باید به اصلاحاتی در سیستم برقی خودرو و شمع ها بپردازند تا به قدرت 110 اسب بخار دست پیدا کنند.
البته شکایت های بسیاری از ضعف در صفحه کلاچ خودرو نیز به گوش می رسد و جز گلایه های همیشگی صاحبان خودروهاست. 206 SD پیشتر با مدل‏ها و پیشرانه‏ های متفاوتی در بازار حضور داشت، اما ایران‏ خودرو اکنون تنها نمونه دستی فول را تحت نام V8 در لیست فروش خود دارد.

رانا، بازیابی طرحی فراموش شده

رانا دارای مشابه بسیار زیادی با پژو 206 SD است. رانا پروژه ای بود که بارها مورد نقد وبررسی قرار گرفت و با توجه به جنبه های دشوار طراحی آن و هزینه های گزاف تولید، محصولی به صرفه و منطقی به نظر نمی رسید و به زودی پرونده آن به بخش های بایگانی سپرده شد. اما چند سال بعد مجددا راه اندازی شد و با نام X12 برای خود نام و رسمی به دست آورد.
باوجود تغییرات زیاد بدنه و داخل کابین، بخش‏ هایی مانند شیشه‏ ها، درها و سقف کاملاً با 206 SD یکسان بود، اما سازنده تصمیم گرفت تا همان قوای محرکه، سامانه تعلیق، ترمز و قطعات الکترونیکی را برای رانا در نظر بگیرد.
مقایسه رانندگی رانا و پژو 206 SD
رانا در مقایسه با پژو 206 SD  دارای مشابهت بسیاری است و این شباهت بخصوص در بخش عقبی خودرو بسیار مشهود است. البته طراحی بدنه در رانا کمی پویا تر است و ظاهر دلنشین تری دارد. رانا در ظراحی بدنه خود حالتی خاص و خشن را دارد اما در نمای جلویی تصوری از خودروهای اروپایی را به بیننده القا می کند و سعی بر این بوده است تا در مقایسه با 206SD نمای متفاوت تری داشته باشد. به همین دلیل بود که حجم های متفاوتی به بدنه و خطوط رانا داده شد تا تمایز بیشتری با پژو 206SD داشته باشد.
 بررسی موتوری رانا و پژو 206 SD
اما از طرفی کمی سردرگمی هم ایجاد کرده و نوعی ارزان‏سازی در داخل رانا به‏ چشم می‏خورد که قیمت پایین ‏تر آن هم شاید بتواند این موضوع را توجیه کند البته با بررسی دقیق‏تر مجموعه نشان‏دهنده ‏ها و کنسول وسط، شباهت‏ های آن با پژو بیشتر مشخص خواهد شد. در کل، کابین رانا برای یک خانواده ایرانی گزینه مناسب و نسبتاً جاداری به حساب می‏ آید.

تجربه رانندگی با رانا و پژو 206SD

با توجه به بررسی های انجام شده و نظر افراد حس تجربه رانندگی با هر دو خودرو یکسان است دارای نیروی محرکه مشابهی هستند و پیشرانه 1600 سی سی  آنها با یکدیگر تفاوت آنچنانی ندارد. همچنین بر اساس نظر مصرف کنندگان مدل های جدید 206 دارای کیفیت پایین تری در پیشرانه هستند و علت آن نیز بخاطر تعویض کامپیوتر خودرو با نمونه های چینی است.
ترمز ها در پژو و رانا هر دو از نوع دیسکی است و جز نقاط قوت این دو خودرو حساب می شود و همچنین کلاچ سفتی که برروی خودرو تعبیه شده است و از نظر مصرف کنندگان تجربه خوبی در رانندگی را بدست داده است.
 تجربه رانندگی با رانا و پژو 206 SD
با استفاده از سیستم تعلیق چندگانه میزان ضربات وارده به کابین تقریبا اندک است و اما با اینحال رانندگی این دو خودرو کمی خشک ارزیابی شده است. از نکات مهم باید به جلوبندی آنها اشاره کرد اگر دچار ناکارآمدی شود، حتی باوجود تعمیر و تعویض قطعات مربوطه، دیگر مانند سابق کارایی خوبی نداشته و در مواجه با دست اندازها بازهم شاهد سر و صدا در کابین و جلو داشبورد خواهیم بود.
پژو 206SD نسبت به رانا از تصویر ذهنی بهتری برخوردار بوده و مدل هاچ‏بک 206 هنوز در مدل‏های صفرکیلومتر و کارکرده هنوز هم گزینه مناسبی برای جوانان و کسانی که به دنبال اتومبیل دوم و یا سوم هستند، در نظر گرفته می‏شود.  هر دو می توانند در دسته خودرو های خانوادگی باشند و به عنوان یک خودروی شهری نیز عملکرد نسبتا مناسبی دارند اما متاسفانه تجهیزات رفاهی و خدمات پس از فروش مناسبی ندارند.
مقایسه رانا و پژو 206 سدان
در ادامه این مقاله به مقایسه رانا و پژو 206 SD بصورت موردی پرداخته ایم تا بهترین تصویر ممکن از بررسی این دو خودرو را به دست آورید.
نام و مدل خودرو پژو 206 SD (V8) رانا LX
تعداد سیلندر/ نوع پیشرانه 4/ خطی، تنفس طبیعی 4/ خطی، تنفس طبیعی
حجم پیشرانه (سی‏سی) 1587 1587
کد پیشرانه TU5 TU5
حداکثر قدرت (اسب‏بخار/دور در دقیقه) 5800/105 5800/105
حداکثر گشتاور (نیوتن‏متر/دور در دقیقه) 4000/142 4000/142
وزن خالص (کیلوگرم) 1086 1109
شتاب صفر تا 96 کیلومتر برساعت (ثانیه) 11-Apr 12
نوع جعبه دنده 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
طول×عرض×ارتفاع (میلی‏متر) 1456×1655×4188 1453×1684×4292
فاصله محوری (میلی‏متر) 2443 2445
حجم صندوق بار (لیتر) 450 400
حجم مخزن سوخت (لیتر) 50 50
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) 61/6 6-Jun