بازار سندان‌ها در کشور ما حسابی داغ است. خودروسازها همیشه سعی کرده‌اند در بازار سندان حضوری فعالی داشته باشند. یکی از نزدیک‌ترین این رقابت‌ها را می‌توان در دنا و ال نود دید. در این مقاله از سلسله مقالات مقایسه خودروها می‌خواهیم به بررسی این جوان خوش‌قیافه جاده‌های ایران بپردازیم. اگر به فکر خرید هر کدام از این دو خودرو هستید دست نگه دارید. در انتهای مقاله می‌توانید با اطمینان بیشتری خودروی مورد نظر خود را تهیه کنید.

رقابت نزدیک پسر فرانسوی‌الاصل با سمند جدید

ال نود از زمان عرضه در خرید خودرو اقساطی سایپا جایگاهی ویژه به دست آورد. ایرانی که سابقه درخشان فرانسوی‌ها را می‌شناختند برای خودروی جدید اهالی پاریس سر و دست می‌شکستند. ال نود یا تندر 90 محصول فرانسوی است که برای اولین بار سال 86 رنگ جاده‌های ایران را به خود دید. این خودرو در چند مدل مختلف و با همکاری فرانسوی‌ها وارد کشور شد.

پس از بازگشت تحریم‌های گسترده بین‌المللی، خط تولید ال نود هم جمع شد و دیگر این خودرو در داخل کشور تولید نمی‌شود. در مقابل دنا قرار دارد. دنا را می‌توان فیس لیفت جدید سمند دانست. خودرویی با تمام مشخصات فنی و ظاهری سمند که البته ظاهری شکیل‌تر دارد و به لطف برخورداری از امکانات زیاد توانسته به عنوان سومین خودرو ملی مورد توجه افراد قرار بگیرد. اما کدام یک از این دو خودرو بهتر هستند؟ بیایید از ظاهر شروع کنیم.

نمای ظاهری ال نود

پسر ایرانی خوش چهره تر است

ال نود در فرانسه به عنوان یک خودرو اقتصادی وارد بازار شد. البته با توجه به رنج قیمتی این محصول در ایران نمی تواند تندر 90 را یک محصول اقتصادی به حساب آورد. فرانسوی ها در طراحی محصولات اقتصادی توجه چندانی به بدنه ندارند. بدنه ال نود هم بسیار ساده و به نظر بسیاری زمخت و بی روح است. در طراحی داخلی نیز با یک خودروی قدیمی سر و کار داریم. در کل فرانسوی ها به چهره خودرو جدید خود زیاد اهمیت نداده اند.

در مقابل ایران خودرو، دنا را حسابی شیک تحویل بازار داده است. طراحی خودرو دنا خصوصا در جلو بسیار شکیل است. در طراحی خارجی دنا تنها ایراد اساسی را می توان به پشت خودرو وارد کرد که تناسب کلی را رعایت نکرده است. اما در طراحی خارجی دنا نمره قبولی را می گیرد.

نمای خارجی دنا از کنار

در طراحی داخلی اوضاع برای دنا بسیار بهتر پیش می رود. جایی که با یک کابین شیک، ارگونومی و زیبا رو به رو هستیم. مهندسان ایران خودرو در طراحی داخل دنا از متریال باکیفیتی استفاده کرده اند که توانسته حس بسیار بهتری را به سرنشینان منتقل کند. در بخش اول، دنا برنده بی چون و چرای رقابت است. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید تصاویر و اطلاعات بیشتر درباره دنا ایران خودرو به دست آورید و از شرایط خرید این خودرو هم مطلع شوید، سری به صفحه شرایط اقساطی دنا پلاس بزنید.

از قدرت فنی چه خبر؟ عبور ال نود از دنا

تندر 90 از پیشرانه K4M با حجم دقیق 1598 استفاده می کند. قدرت 105 اسب بخاری این موتور باعث شده که تندر 90 حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. در مقابل دنا با بهره گیری از EF7  توان تولید 115 اسب بخار نیرو را دارد. در روی کاغذ دنا کاملا برتر از ال نود نشان می دهد. اما وقتی پشت فرمان این خودرو می نشینیم و موقع خودی نشان دادن است، ال 90 گوی سبقت را می برد. به لطف مهندسی بهتر فرانسوی ها تند نود بسیار چابک تر و قوی تر از دنا عمل می کند. اگر به خرید خودرو چابک، قدرتمند و جذاب تندر 90 علاقه‌مند هستید کافی است به صفحه شرایط فروش اقساطی ال 90 پارس خودرو مراجعه بفرمایید.

امکانات رفاهی و ایمنی، دنا جلوتر از تندر حرکت می کند

در بحث امکانات رفاهی، ال نود به خاطر ذات اقتصادی خود نمی تواند امکانات چندانی را به سرنشینان ارائه دهد. البته در برهه ای از تولید این خودرو امکانات سفارشی بر روی این تندر نود سوار شده بود. اما در کل تندر نود امکانات بسیار ساده ای دارد.

در مقابل اما دنا تقریبا تمام امکانات رفاهی را دارد. برخی از امکانات رفاهی دنا به شرح زیر است:

  • داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل
  • آينه‌هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك
  • تنظیم 6 حالته برقی صندلي‏هاي راننده و سرنشين
  • سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)

تصاویر داخل کابین دنا

این ها بخشی از امکانات دنا به شمار می آید و در زمینه ارائه امکانات دنا گوی سبقت را از رقیب فرانسوی خود ربوده است. در زمینه امنیت نیز دنا عملکرد بهتری از خود نشان می دهد. به عبارت دیگر هیچ کدام از این دو خودرو مورد تست قرار نگرفته اند اما تجربه رانندگی و همچنین امکاناتی مثل کیسه هوا باعث شده که امنیت دنا قابل قبول باشد.

تجربه رانندگی؛ تقریبا در یک سطح

زمانی که نوبت به عمل می رسد و قرار بر تست می رسد؛ هر دو خودرو عملکرد تقریبا یکسانی دارند. دنا و تندر نود تقریبا شبیه به یکدیگر هستند. البته به لطف طراحی ارگونومی تر دنا و فضای داخلی بهتر هنگام رانندگی حس بهتری به سرنشینان و راننده منتقل می شود.

دنا و تندر نود؛ شما برای ما بنویسید

به نظر ما اگر به دنبال یک خودرو باکیفیت هستید، تندر نود را انتخاب کنید. پسر فرانسوی استهلاک کمتری نسبت به دنا دارد و معمولا کمتر هم دچار خرابی می شود. اما اگر به دنبال یک سندان خوش قیافه با امکانات رفاهی زیاد می گردید، قطعا پیشنهاد خرید دنا است. در نهایت پیشنهاد می کنیم شما در زیر این صفحه برای ما بنویسید که دنا را خودروی بهتری می دانید یا ال نود فرانسوی را ترجیح می دهید؟ ما و دیگر مخاطبان وبللاگ سپند خودرو منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.