جک کمپانی چینی معروفی است که توانست در ایران فروش خوبی را به دست آورد. یکی از دلایل چنین امری زمان ورود محصولات جک به بازار ایران بود. خودروهای شاسی بلند و پر آپشن این کمپانی چینی زمانی پا به بازار ایران گذاشتند که خودروهای ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار نبودند و خودروهای خارجی و وارداتی قیمت سرسام آوری داشتند. جک با محصولات خود توانست چنین خلائی را پوشش دهد و با خودروهای با کیفیت تر از محصولات داخل و پیشنهاد قیمت های معقول تر بسیاری از ایرانیان را به خرید خودروهای خود دعوت کند.
با وجود چنین شرایطی نمایندگی های داخل ایران نیز فعال شدند و با مونتاژ خودروهای پر فروش این کمپانی توانستند به سود قابل ملاحظه ای دست پیدا کنند. یکی از پر فروشترین خودروهای این برند جک S5 بود که در تب داغ بازار شاسی بلندها توانست خودی نشان دهد و عطش مصرف کنندگان را از بین ببرد. بسیاری از کسانی که به شاسی بلندها علاقه داشتند اما توانایی خرید چنین خودروهایی را نداشتند با ورود جک به بازار توانستند از شرایط فروش اقساطی جک S5 استفاده کنند و یک شاسی بلند بخرند. در ادامه به خصوصیات بیشتری در مورد این خودرو می پردازیم و آن را با سرسخت ترین رقیبش یعنی چری تیگو 5 مقایسه می نماییم.

خصوصیات جک S5

جک اس 5 خودرویی با پیشرانه ی توانمند می باشد که مجهز به توربو شارژر است و با 174 اسب بخار قدرت قادر است کابین 1580 کیلوگرمی اش را به راحتی به حرکت درآورد. این پیشرانه حدود 2 لیتر حجم دارد و نهایت قدرت خود را در دور موتور 5200 ارائه می کند. گشتاور 265 نیوتن متری این خودرو نیز در دور 2000 تا 4000در اختیار چرخ های خودرو قرار می گیرد و لازم به ذکر است که توان خروجی جک اس5 تقریبا با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان برابری می کند. از جمله نکات مثبتی که در بخش فنی این خودرو قرار دارد می توان به کلاچ دو سرعته و گیربکس اتوماتیک و نرم این خودرو اشاره کرد. جک اس 5 با اینکه فواصل خیلی کوتاهی میان تعویض دنده ها ندارد اما هماهنگی خوبی با موتور خودرو دارد و گپ خاصی میان شماره ی دنده ها هنگامی که جک در حال سرعت گرفتن است احساس نمی شود.
پس از بحث فنی نوبت بررسی ظاهری جک است. این خودرو کاملا کپی برداری شده از محصولات هیوندای است و شباهت زیادی به توسان دارد. به همین دلیل بسیاری از طرفداران محصولات هیوندای که قدرت خرید بالایی نداشتند از این فرصت استفاده کردند و جک اس 5 را خریدند. جک S5 با همین شرایط تبدیل به خودرویی پر فروش شد که تنها نقطه ضعفش از نظر رانندگان کیفیت پایین متریال داخلی و کارکرد ضعیف آپشن های آن بود. جک اس 5 از نظر مخاطبان ارزش خرید بالایی داشت و به همین دلیل جزو برترین ها در لیست خدمات فروش اقساطی جک قرار گرفت.

بررسی چری تیگو 5
چری تیگو 5 کراس اووری زیباست که با خدمات پس از فروش مناسب رقیب سرسختی برای جک به حساب می آید. این دو خودرو در نمونه های صفر کیلومتر حدود 100 میلیون تومان هستند و هردو پس از خرید افت قیمت بسیاری را تجربه می کنند، به عبارتی نمونه ی کارکرده ی این خودروها با قیمتی در حدود 80 تا 90 میلیون تومان فروخته می شوند. چری تیگو 5 از نظر ظاهری کاملا بی نقص است و با طراحی زیبا توانسته اولین و مهم ترین فاکتور فروش یک خودرو در ایران را به دست آورد. در بخش فنی این خودرو قدرت کمتری نسبت به جک دارد و از 139 اسب بخار قدرت برخوردار می باشد، چنین توانی در دور موتور 5500 به خودرو ارائه می شود و کابین 1537 کیلوگرمی اش را به خوبی حرکت می دهد. شاید یکی از مزیت های تیگو 5 نسبت به جک اس 5 همین سبک تر بودن خودرو باشد. به عبارتی اگر چه تیگو 5 قدرت موتور کمتری دارد اما از طرفی وزنش نیز کمتر است و نباید تنها با کمتر بودن تعداد اسب بخار این خودرو را قضاوت کرد. گیربکس اتوماتیک تیگو 5 دارای 7 وضعیت سرعت و تیپ ترونیک می باشد. در اینجا نیز مزیت دیگری نصیب تیگو 5 می شود و با وجود گیربکس سریعتر نسبت به بازه ی سرعتی خود تقسیم بندی بیشتری را در تعداد دنده ها تجربه می کند، به همین دلیل تیگو 5 نسبت به جک پر نفس تر و چابک تر حرکت می کند. در پایان باید گفت جک دارای امکانات رفاهی بیشتری نسبت به تیگو 5 می باشد و توان پیشرانه ای بالاتری دارد اما تیگو 5 سبک تر است و با چالاکی بیشتر نرم تر از جک حرکت می کند. هر دو خودرو در مدت کوتاهی پس از خرید دارای افت قیمت می باشند و با شرایط اقساطی ارزش خرید بالایی دارند. تفاوت میان این دو خودرو خیلی نیست و تنها باید نسبت به نیازهای خود و سلیقه تان، خودروی مناسبتان را انتخاب نمایید.