خودروی H30 کراس محصول گروه تولیدی دانگ فنگ چین، یکی از خودروهای موفق این گروه خودروسازی چینی است که توانست در کنار رقبای مطرح خود مانند نیسان، کیا، پژو-سیتروئن و هوندا به خوبی عمل کند. خودروی H30 کراس در بازارهای ایران توسط گروه های ایران خودرو و پژو به کشور وارد شد و تابحال رقیب قدرتمندی برای برندهای داخلی بوده است. برلیانس H320 نیز یکی دیگر از خودروهای ساخت چین است که توسط شرکت سایپا به کشور وارد شد و برخلاف انتظار؛ تنها با گذشت زمانی کوتاه، فروش بسیار موفقی را تجربه کرد. در این مقاله با مقایسه بین دانگ فنگ H30 کراس و برلیانس H320 با ما همراه باشید.

 

بررسی طراحی ظاهری H30 کراس و برلیانس H320

دانگ فنگ اچ سی کراس را باید ضعیف ترین محصول گروه دانگ فنگ معرفی کنیم؛ چرا که طراحی کلی آن برروی یک پلتفرم بسیار قدیمی صورت گرفته است و در بین خودروهای روز دنیا دیگر جایی ندارد. البته در کشور ما از آنجا که محصولات داخلی هم در طراحی ظاهری چنگی به دل نمی زنند، H30 کراس توانست جای پای خود را در کشور باز کند.

 

بررسی طراحی ظاهری H30 کراس

 

باید به این نکته هم اشاره کنیم که H30 کراس به عنوان یک خودروی نسبتا ارزان قیمت، ظاهر نسبتا خوبی دارد و می تواند نمره قبولی را در طراحی برای خود به دست بیاورد. در قسمت ابتدایی خودرو، جلو پنجره بزرگ و چراغ‌ های کشیده به چشم می‌ خورد و سپر نیز طراحی نسبتا ساده‌ ای دارد. چراغ‌ های عقب خودرو، بدون شک نام محصولات ولوو را در ذهن شما تداعی می‌ کند.

برلیانس H320 اما طراحی زیباتری در مقایسه با اچ سی کراس دارد و زیبایی طراحی اش را مدیون همکاری با شرکت بی ام وی است. طراحی چراغ های جلویی خودرو در مقایسه با H30 کراس زیباتر و جدیدتر است و ابعاد خودرو نیز در دیدی مقایسه ای، مناسب تر به نظر می آید. نمای عقب خودرو نیز هوشمندانه تر طراحی شده و چراغ‌ ها و بدنه عضلانی به‌ خوبی شکل گرفته‌ اند. در کل اگر بخواهیم از لحاظ ظاهری یک خودرو را انتخاب کنیم، برلیانس دارای ارزش انتخاب بالاتری است.

 

بررسی طراحی ظاهری برلیانس H320

 

بررسی طراحی داخلی H30 کراس و برلیانس H320

در اولین ورود به اچ سی کراس تصویری از محصولات پژو در ذهن می آید و البته کمی هم سادگی در آن موج می زند. به لحاظ اندازه طولش از 206 صندوق دار بزرگتر است و فاصله بین دو محور آن هم 20 سانتی متری بزرگتر از 206 است. پس بیشتر بودن فضای موجود کمی منطقی تر به نظر می رسد.

 

بررسی طراحی داخلی H30 کراس و برلیانس H320

 

در آن سوی قضیه، برلیانس H320 را داریم که متاسفانه یا خوشبختانه، طراحی اش حتی از اچ سی کراس هم ساده تر است. باید سادگی طراحی برلیانس را الگوی برداری ناشیانه ای از محصولات بی ام وی دانست، که البته دیگر بیش از حد ساده شده است!

 

بررسی دقیق طراحی داخلی اچ سی کراس و برلیانس H320

 

صندلی‌ ها بزرگ و جادار اند و در داخل کابین فضای کافی برای آرامش شما وجود دارد. تمام دکمه‌ ها و ادوات کنترلی خودرو به‌ گونه‌ای طراحی شده‌ اند که شما به سادگی به آنها دسترسی خواهید داشت، البته جنس کابین از پلاستیک ارزان قیمت است که به‌نظر نمی‌ رسد اچ‌ سی کراس بهتر از این خودرو باشد.

 

بررسی ویژگی های فنی و موتوری

موتوری که برروی اچ سی کراس از نوع TU5 است که سابقه استفاده از آن برروی خودروهای 206 تیپ 5 و 6 و رانا هم داشته ایم. پیشرانه 1.6 لیتری اچ سی کراس توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت با گشتاور 142 نیوتن بر متر را دارد که گیربکسی 4 سرعته نیز برروی آن نصب شده است. براساس بررسی های انجام شده و تجارب کاربری اچ‌ سی کراس مصرف سوخت 6.1 لیتری در هر صد کیلومتر دارد و شتاب صفر تا 100 آن 12.5 ثانیه است.

برلیانس اما از موتوری 1.5 لیتری با حداکثر توانی 103 اسب بخار بهره می برد و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز 143 نیوتن بر متر است. موتور برلیانس از لحاظ عملکرد کمی ضعیف‌ تر از موتور TU5 اچ‌ سی کراس است. گیربکس اتوماتیک چهار سرعته مجهز به تیپ ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو به عهده دارد.

 

ویژگی های فنی و موتوری اچ سی کراس و برلیانس H320

 

در بحث تجهیزات و آپشن های رفاهی هم در H30 کراس می‌ توان به رینگ آلومینیومی 16 اینچی، قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، کامپیوتر سفری، چراغ‌ های جلو هالوژن، چراغ مشایعت تا منزل، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم‌کن آینه، سانروف برقی دو حالته، پاور ویندوز، جا عینکی، گرم‌کن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان را نام ببریم. البته همیشه در محصولات چینی لیست بلند بالایی از تجهیزات رفاهی در اختیار خریداران قرار می گیرد.

در برلیانس H320 هم تجهیزاتی مانند، کیسه هوای جلو، سیستم ترمز ABS و EBD، سانروف برقی، سنسور دنده عقب، بسته شدن پنجره‌ ها با استفاده از ریموت کنترل، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت به همراه تنظیم گودی کمر، تنظیم الکتریکی آینه های جانبی، سیستم تاشو برای صندلی عقب، میله ضربه‌ گیر درهای جانبی و باز شدن خودکار درها هنگام تصادف اشاره کرد.

البته در هر دو خودرو آپشن های بیشتری وجود دارد و تنها به معرفی برخی از آنها پرداخته ایم. به عنوان سخن پایانی هم باید به این موضع اشاره کرد که با اینکه انتخاب بین این دو خودرو تماما انتخابی است؛ اما به‌ نظر می رسد اچ‌ سی کراس ارزش خرید بالاتری دارد.