برلیانس یکی از شرکت های خودروسازی چینی است که در چند سال اخیر همکاری های گسترده ای با بی ام و داشته است و به همین دلیل از نظر المان های طراحی یک سر و گردن بالاتر آمده است. در این مقاله به بررسی دو محصول پر فروش این کمپانی سدان   H330  وهاچبک H320 می پردازیم.

در سال‌های اخیر، بیشتر خودروها در داخل کشورمان تولید می شد و بازار خودروهای چینی رونقی نداشت اما در حال حاضر کشورمان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروی چینی محسوب می‌شود. برلیانس یکی از چینی‌های حاضر در بازار کشورمان می باشد که کلاس‌های خودرویی مختلفی از این شرکت در داخل ایران توسط شرکت های گوناگون مونتاژ می شود.

مشخصات فنی برلیانس

پیشرانه ی جای گذاری شده در خودروهای H330 و H320 یک نسخه‌ی ۱.۵ لیتری است که حداکثر توان تولیدی آن ۱۰۳ اسب‌ بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی ۱۳۸ نیوتن‌متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه می باشد. حجم دقیق این پیشرانه ۱۴۹۸ سی‌سی است، این ۴ سیلندر با آرایش خطی در کنار هم قرار گرفته اند.  مجموع ۱۶ سوپاپ موجود در موتوروظیفه‌ ی تخلیه‌ی دود و ورود ترکیب هوا و سوخت را عهده دار هستند. حداکثر سرعتی که برلیانس H330 با شرایط مربوط به پیشرانه اش و جعبه دنده‌ی اتوماتیک ۴ سرعته قابلیت دستیابی به آن را دارد۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. یکی از عیوب مطرح شده در مورد این محصول وزن بالای کابین است که قطعا باعث خواهد شد تا از عملکرد خودرو در حیطه سرعت و در سربالایی ها کاسته شود، وزن خالص برلیانس H330۱۲۵۰ کیلوگرم است که نسبت به ابعاد خودرو زیاد به نظر می رسد. برلیانس H320 نیز دارای همین مشخصات فنی می باشد و از یک نوع موتور در هر دو خودرو استفاده شده است.

در مورد سیستم تعلیق برلیانس H330 باید بگوییم در جلو از نوع مک فرسون اسفاده شده و در عقب شاهد سیستم نیمه مستقل با فنر پیچشی هستیم. خودرو دارای تکان های شدید نیست اما می توانست به نسبت هندلینگ بهتری داشته باشد که با توجه به قیمت می توان از این مورد صرف نظر کرد.

 

در اکثر خودروهای برلیانس شباهت زیادی به محصولات بی‌ام ‌و وجود دارد واین موضوع نکته‌ی عجیبی است که تنها دلیل آن، شراکت این دو خودروساز در چند سال اخیر می باشد. به هر حال با وجود شرایط پیش آمده در این شراکت نتیجه این است که محصولات برلیانس در ظاهر، رنگ و بوی بی‌ام‌و را به خود گرفته اند؛ البته محصولات یک کپی خالص نیستند و برلیانس سعی کرده تا زبان طراحی خود را در محصولاتش پیاده‌سازی کند هرچند این زبان شباهت‌های بسیار و چشمگیری با همان زبان طراحی بی‌ام‌و دارد. از بارزترین بخش های مشابه می توان به جلوپنجره‌ی دوقلوی برلیانس اشاره کرد ؛ این جلوپنجره‌ای با فرم T طراحی شده است و دو ورودی هوا به شکلی قرینه در زیر بال‌های T شکل قرار گرفته‌اند.

بیشتر تفاوت های این دو خودرو به طراحی مربوط می شود و بستگی به این دارد که یک خودروی هاچ بک را مناسب خود بدانید یا خودرویی سدان با طول و فضای بیشتر! عملکرد دو خودرو در یک حد است و فروش اقساطی برلیانسH320  ثابت کرد که خودروهای چینی توانسته اند اعتماد مردم را برای خرید جلب کنند. فروش اقساطی برلیانس با ورود این دو محصول به بازار به صورت قابل توجهی افزایش داد که تبلیغات این کمپانی و شرایط ویژه برای فروش این خودروها در این موضوع بی تاثیر نبود.