رنو سیمبل خودرویی است که با نام اصلی داچیا لوگان در کلاس خودروهایی با بدنه کوچک و شهری دسته بندی می شود و از سال 1999 میلادی بر روی خط تولید کمپانی داچیا (که یکی از زیرمجموعه های شرکت رنو می باشد) قرار دارد.  سیمبل دو نسل را پشت سر گذاشته و در حال حاضر نسل سوم آن در حال تولید است، بازارهدفی که برای این خودرو تعیین کرده بودند ترکیه، آمریکای لاتین و جنوبی، کشورهای آفریقایی، روسیه و چند کشور در منطقه ی خلیج فارس بودند و در برخی از بازارها این خودرو با نام تالیا نیز عرضه شده است.

 

تاریخچه رنو سیمبل

نسل اول داچیا لوگان یا همان رنو سیمبل تحت عنوان کلیو سیمبل به بازارهای هدف در کشورهای جهان سوم عرضه شد و پیشرانه های مختلفی اعم از یک لیتر بنزینی تا 1.9 لیتری دیزلی داشت. نکته ی جالب اینجاست که نسل اول این خودرو نیز در هر بازار نام متفاوتی داشت و با نام های کلیو سیمبل، کلیو سدان (Clio Sedan)، کلیو کلاسیک (Clio Classic) و کلیو ۴ پوئرتاس (Clio 4 Puertas) معرفی می شد. سیمبل در نسل اولش تا سال 2008 بر روی خط تولید باقی ماند و پس از آن جای خود را به نسل دوم از این خودرو داد.

نسل های جدید رنو سیمبل

نسل دوم رنو سیمبل در سال 2008 در نمایشگاه خودروی مسکو به نمایش در آمد و مورد بازدید عموم قرار گرفت. این خودرو نیز مانند نسل اول علاوه بر نام خودش با عنوان تالیا نیز شناخته می شد، سیمبل دارای چند پیشرانه بود که پیشرانه ی 1.2، 1.4 و 1.6 لیتری آن هر سه بنزینی بودند. علاوه بر نمونه های بنزینی دو پیشرانه ی دیزلی 1.6 لیتری و 1.5 لیتری نیز برای طرفداران موتورهای دیزلی در نظر گرفته شده بود که همه ی آنها قابل سفارش و نصب بودند. با ورود نسل سوم سیمبل در سال 2013 میلادی از خط خارج شد و جای خود را به جدیدترین نمونه ی طراحی شده از این خودروی خوش نام داد.

 

شرایط خرید رنو سیمبل

 

آخرین نسل از رنو سیمبل همین نسل سوم می باشد که بر پایه ی محصول پیشین تولید شده است. رنو سیمبل در نسل سوم از سال 2012 به بازار وارد شده است و اولین دیدارش با خریداران در نمایشگاه خودروی استانبول اتفاق افتاده است. سیمبل نسل 3، سال پیش به بازار خودروی ایران وارد شد و مورد استقبال بسیاری از خریداران قرار گرفت. فروش اقساطی رنو سیمبل گام دیگری در جهت خرید بیشتر و رضایت بالاتر خریداران بود.

طراحی داخلی و خارجی رنو سیمبل

رنو سیمبل خودرویی بسیار کوچک است که طولی برابر با 4348 میلیمتر ( حدودا 4 متر) و عرضی 1733 ( حدودا 1.5 متر) دارد. فاصله ی میان دو محور در رنو سیمبل زیاد نیست و قسمت جلوی خودرو فاصله ی مناسبی با زمین دارد. سیمبل 2017 نسبت به نسل اول خود تغییرات زیادی را تجربه کرده است اما مانند بیشتر خودروهای شرکت داچیا همچنان ظاهری ساده و به دور از هیجان دارد.

 

معرفی رنو سیمبل

کارشناسان طراحی نسبت به چجراغ های جلویی زیاد خوش بین نیستند و اعتقاد دارند که این چراغ ها نسبت به جثه ی خودرو بسیار بزرگ هستند اما در مقابل از هماهنگی میان نمای جلو، عقب و نمای جانبی خرسندند و سایز چراغ های عقبی را بسیار مناسب توصیف کرده اند.
در نقد کردن رنو سیمبل باید به این نکته نیز توجه کرد که هر خودرو در یک سری مشخصات پیشتاز می باشد و با توجه به پیشتار بودن این خودرو در کیفیت قطعات و استهلاک پایین نمی توان در مورد طراحی از آن ایرادی گرفت زیرا کسانی که سیمبل را انتخاب می کنند نیز به دنبال خودرویی زیبا و اسپرت نیستند و بیشتر موارد دیگری مانند دوام یک خودرو و راحتی استفاده از آن برایشان مهم می باشد.
رنو سیمبل خودرویی راحت و راضی کننده برای کسانی است که از یک خودرو تنها کاربری آسان و دوام بالا می خواهند. سیمبل در داخل ایران نیز رقبای بسیاری دارد اما تا زمانی که مونتاژ خارج از ایران باشد می تواند همچنان از آنها پیشی بگیرد و جزو برترین موارد در فروش اقساطی رنو جا خوش کند.
از جمله رقبای سیمبل در ایران می توان به تویوتا یاریس، هیوندای اکسنت، میتسوبیشی میراژ و در قیمت های پایین تر دنا، پژو 206 صندوقدار و ال 90 جدید اشاره کرد.