خودروهایی که دارای گیربکس های اتوماتیک هستند، در صورتی که به درستی مورد استفاده قرار نگیرد به زودی آسیب دیده و هزینه های بسیاری را به مالکین تحمیل می کنند. خصوصا که تعمیر گیربکس های اتوماتیک کار ساده ای نیست. اگر به دنبال بهترین راهکارهای ممکن باری جلوگیری از آسیب به گیربکس در خودورهای اتوماتیک هستید، در ادامه با سپند خودرو همراه باشید تا راهکارهای مراقبت از گیربکس های اتوماتیک را در اختیارتان بگذاریم.

گیربکس، حساسترین بخش در خودروی شماست

گیربکس یا جعبه دنده مهمترین قطعه در موتور خودروست و اگر دچار آسیب شود هزینه هایی بسیار جدی را برای شما بوجود می آورد. همانند هر ابزار دیگری که اگر به شیوه درستی مورد استفاده قرار بگیرد، اگر در استفاده ازگیربکس خودرو نیز نکاتی که در ادامه مطرح می شود را به درستی رعایت کنید، عمر خودرویتان چندین برابر می شود.

کارهایی که نباید با خودروهای اتوماتیک کرد

جعبه دنده های اتوماتیک همگی دارای عملکرد هایی مشابه با هم هستند و از بخش های یکسانی تشکیل شده اند. مهمترین تفاوت گیربکس های اتوماتیک با نمونه های دستی این است که فاقد کلاچ هستند. لذا تمام فرایند رانندگی به صورت خودکار انجام می شود.

اگر در حین رانندگی با خودرو به نکاتی که در ادامه ارائه می شود توجه نداشته باشید، در مدت زمان کوتاهی گیربکس خودرو آسیب دیده و هزینه های هنگفتی را به شما تحمیل می کند.

1-هرگز در حین حرکت دنده را عوض نکنید

مهمترین نکته در برخورد و استفاده از جعبه دنده های اتوماتیک این است که نباید در حین حرکت افدام به تعویض دنده کنید. فرایند تغییر حالت در جعبه دنده های اتوماتیک به کمک تعدادی کلاپ و نوارهای انتقال در گیربکس انجام می شود. مسلما این قطعات دارای اصطکاک بالایی هستند و اگر در حین حرکت اقدام به تغییر دنده کنید، این اصطکاک بالاتر رفته و به مرور قطعات آسیب های بسیاری می بینند.

نکات مهم در رانندگی با خودرو های اتوماتیک

اگر پیش از تعویض حالت دنده ابتدا خودرو را به حات ساکن در آورده و سپس دنده را عوض کنید، مسلما گیربکس خودرو عمری بیشتری داشته و دیر تر خراب می شود. اگر مالک خودرویی مانند پژو 207 اتوماتیک هستید، حتما به این نکته توجه داشته باشید.

2-رانندگی در حالت N ممنوع!

وقتی دنده در حالت N قرار دارد و به قول گفتنی ماشین خلاص است، رانندگی نکنید. برای مثال اگر در سراشیبی قرار دارید خودرو را در وضعیت N قرار ندهید. برخلاف تصور رانندگی در حالت خلاص منجر به کاهش مصرف سوخت نمی شود.

معمولا در خودروهای هوشمند که دارای گیربکس های اتوماتیک هستند تنظیمات به گونه ای انجام شده است تا سوخت کمتری به موتور تزریق شود. سوخت رسانی کمتر به صورت پیشفرض در خودروهای اتوماتیک لحظا شده است.

3-به بهانه شتاب اولیه زیاد گاز ندهید

برخی رانندگان به بهانه سرعت و شتاب بیشتر در آغاز حرکت ابتدا گاز زیادی به موتور تحمیل کرده و سپس دنده را در حالت D یا رانندگی قرار می دهند. گاز دادن زیاد به خودرو در خالت خلاص و سپس قراردادن آن در وضعیت D آسیب هایی جدی به گیربکس و موتور خودرو وارد می کند.

این موضوع توسط رانندگان برخی خودروهای سنگینی مانند تویوتا پرادو مشاهده می شود که آسیب های فراوانی به وجود می آورد.

مراقبت از گیربکس های اتوماتیک

4-تا پیش از توقف کامل خودرو را در وضعیت P قرار ندهید

درصد بالایی از خودورهای اتوماتیک تا پیش از توقف کامل امکان قرار دادن خودرو در حالت P را نمی دهند. هرگز پیش از توقف کامل چرخ ها خودرو را در وضعیت P قرار ندهید. حالت پارک یا P را در گیربکس های اتوماتیک می توان مشابه با قفلی دانست که به جعبه دنده زده می شود.

اگر در حین حرکت خودرو را پارک کنید اصطکاک بالایی به قطعات هرزگرد و چرخ دنده های گیربکس وارد کرده و خودروتان را به خرج می اندازید.

5-همیشه خودرویتان را سرویس کنید

گیربکس در موتور خودرو قلب تپنده وسیله نقلیه شماست، اگر به صورت دوره ای و منظم به بررسی جعبه دنده و دیگر قطعات خودرو نپردازید به زودی باید جای خانه و تعمیرگاه را تعویض کنید.

این امر به خصوص در گیربکس اهمیت بالایی دارد چرا که عملکرد دنده های خورشیدی و تورک کانورتر های موجود در گیربکس وابستگی بالایی به روغن دارد. در حین حرکت دمای روغن و قطعات موجود در گیربکس به بالاترین حد خود می رسد.

مراقبت از گیربکس اتوماتیک خودرو

اگر روغن به اندازه کافی در موتور نباشد و یا از روغن موتوری مناسب با خودرویتان استفاده نکرده باشید آسیب هایی جدی به موتور وارد می شود. توصیه به بررسی روغن پس از هر 5000 کیلومتر است و در صورتی که خودرو مصرف درون شهری دارد به ازای هر 50 هزار کیلومتر روغن را تعویض کنید. این موضوع به خصوص برای خودروهای پیشرفته ای مانند تویوتا chr هیبریدی اهمیت بالایی دارد.

در پایان توصیه می کنیم که همیشه از روغن مناسب و صحیحی برای استفاده در خودرو بپردازید. روغن ها دارای انواع مختلفی هستند و هریک برای نوعی از گیربکس ها تولید شده اند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر به مقاله سیستم روغن کاری خودرو چگونه کار می کند؟ مراجعه کرده و با طرز کار سیستم روغن کاری خودرو آشنایی بیشتری پیدا کنید.