شاید برایتان پیش آمده که هنگام رانندگی متوجه صدایی شبیه تق تق از سمت چرخ های ماشین شده باشید. اگر صدا مستمر باشد، این احتمال را به وجود می آورد که یکی از مهم ترین اجزای موتور ماشین، وضعیت چندان مناسبی ندارد. این بخش را پلوس می نامند. پلوس ماشین یکی از مهم ترین اجزای موتور در جلوبندی و بهترین انتقال دهنده نیرو از دیفرانسیل به چرخ ها است. اگر تا به حال دلیل صدای چرخ ها را نمی دانستید، با این مطلب از سپند خودرو همراه شوید تا علائم و علت های خراب پلوس را به شما بگوییم.

اجزای پلوس؛ آشنایی با جزئیات کاربردی

پلوس یک قطعه میله مانند و فلزی است که از دیفرانسیل بیرون آمده و به چرخ ها متصل می شود. این قطعه به ظاهر ساده، اجزا و ساختار پیچیده ای دارد. سر پلوس و مشعلی، میل پلوس، سه شاخه و خار نگهدارنده از اجزای این قطعه هستند. اما آشناترین نامی که میان اجزای این قطعه می بینید، گردگیر پلوس است.

هرکدام از این بخش ها در ساختار پلوس وظیفه ای مهم را ایفا می کنند تا اتومبیل به راحتی به حرکت در بیاید. سلامت همه اجزا به طور جداگانه در کیفیت قطعه تاثیرگذار است و ایجاد اشکال در هرکدام، می تواند عاملی بر اختلال در حرکت اتومبیل باشد. به همین دلیل حتی برای خرید خودرو اقساطی، دقت کنید که قطعات خودرو گارانتی داشته باشند.

پارگی گردگیر پلوس علت خرابی پلوس

نشانه های خرابی پلوس؛ علامت ها را جدی بگیرید

مهم ترین نشانه ای که می توان آن را به خرابی پلوس مرتبط دانست، ایجاد صدا از سمت چرخ ها است. اگر هنگام رانندگی (به ویژه در دست اندازها)، صدایی شبیه ضربه های متوالی از کناره ها می شنوید، بهتر است خیلی زود خود را به یک تعمیرکار برسانید تا علت را بررسی کند.

برای اینکه خودتان از خرابی پلوس اطمینان پیدا کنید، می توانید آزمایش ساده ای انجام دهید. فرمان را تا انتها به یک جهت بچرخانید؛ اگر صدای تق شنیدید، متوجه خواهید شد که پلوس کدام سمت دچار مشکل است.

اگر ماشین خود را از طرح های فروش اقساطی ایران خودرو خریداری کرده اید، بهتر است برای تشخیص خرابی این قطعه به نمایندگی های مجاز شرکت مراجعه کنید. با این کار قطعاتی همسان با اتومبیل خودتان را جایگزین قطعه های خراب خواهید کرد.

پلوس خودرو یکی از مهم ترین قطعات در جلوبندی ماشین

چرا باید پلوس را تعویض کرد؟

نمی توان خرابی پلوس را نتیجه یک عامل خاص دانست. اغلب زمانی نیاز به تعویض کامل این قطعه ایجاد می شود که دیگر راهی برای جایگزینی قطعات کوچک تر وجود نداشته باشد. در غیر این صورت با تعویض اجزای کوچکتر، مشکل به کلی رفع خواهد شد. اما خرابی پولس علت های رایجی دارد که بهتر است از آن ها آگاهی داشته باشید.

1- پارگی گردگیر پلوس، رایج ترین دلیل ایجاد صدا در ماشین

بیشتر اوقات اختلال در عملکرد پلوس بر اثر پارگی گردگیر آن اتفاق می افتد. گردگیر یک قطعه کوچک از جنس پلاستیک فشرده و خاص است. در صورت پارگی گردگیر، روغن سرریز شده می تواند تعادل چرخ را به هم بزند و در حرکت خودرو اختلال ایجاد کند. به علاوه پارگی گردگیر می تواند باعث خراب شدن مشعلی پلوس نیز باشد.

2- استفاده غلط از ترمزدستی، ترمز و دنده؛ سه عامل تاثیرگذار در فرسودگی قطعه

اقدامات ناگهانی همیشه بیشترین آسیب را به خودرو وارد می کنند. ترمزهای ناگهانی و پی در پی و استفاده نادرست از ترمز دستی، یکی از عواملی است که می تواند باعث فرسایش پلوس و در نهایت خرابی آن شود.

از طرفی رانندگی با دنده اشتباه و ایجاد ضربه های غیر منطقی بر کلاچ می تواند به دیفرانسل و پلوس فشار وارد کند و نتیجه چیزی جز خرابی این قطعه نیست.

یکی از مزایای خودروهای اتوماتیکی مانند دنا پلاس این است که خطر آسیب دیدگی پلوس بر اثر ضربه به کلاچ (که یکی از شایع ترین دلایل خرابی این قطعه است) در آن ها وجود ندارد. ما در سپند خودرو شرایطی را برای فروش اقساطی دنا پلاس فراهم کرده ایم که می توانید در سایت آن را مطالعه کنید.

استفاده غلط از دنده باعث ایجاد پارگی در گردگیر پلوس

3- وارد کردن فشار فیزیکی به بدنه خودرو

خودرو نیز مانند هر وسیله دیگری می تواند ظرفیت مشخصی از وزن و فشار فیزیکی را بر خود تحمل کنید. یکی از مواردی که می توان آن را عاملی برای خراب شدن قطعه پلوس دانست، ایجاد فشار فیزیکی بر بدنه است. برای مثال بکسل کردن ماشین هایی با وزن بیشتر می تواند به جلوبندی و در نهایت پلوس آسیب برساند.

خطرات خرابی پلوس؛ در تعویض قطعه سهل انگاری نکنید!

اگر صدای آزاردهنده خرابی این قطعه مهم را در خودرو شنیدید، بهتر است همان موقع به تعمیرگاه مراجعه کنید و اجازه ندهید این آسیب دیدگی جزئی به یک مشکل بزرگ و پرهزینه تبدیل شود. اگر این آسیب دیدگی عمیق باشد، محافظ ساچمه ها می شکند و ممکن است فرمان ماشین شما در حین رانندگی قفل کند. این اتفاق می تواند در بزرگراه ها و خیابان های شلوغ خطرآفرین باشد.

عمر مفید پلوس؛ چقدر روی این قطعه حساب کنیم؟

برای طول عمر این قطعه ی رابط دیفرانسیل و چرخ، نمی توان عدد دقیقی عنوان کرد. حقیقت این است که این قطعه هم مانند دیگر قطعات خودرو باید هر چند وقت یک بار تعویض گردد. میزان عمر مفید پلوس نیز به نحوه نگهداری خودرو و کیفیت قطعات به کار رفته در آن بستگی دارد. بنابراین بهتر است شرایط ایمنی را رعایت کنید تا عمر مفید قطعه خودرو شما بالاتر برود.

ما در سپند خودرو علاوه بر ایجاد آگاهی در زمینه قطعات خودرو، شرایطی را برای شما فراهم کرده ایم تا بتوانید ماشین دلخواه خود را به صورت اقساطی با هزینه مناسب تهیه کنید. برای مثال می توانید شرایط فروش اچ سی کراس ایران خودرو را در سایت مطالعه کنید و در صورت بروز مشکل با شماره 02191072104 تماس بگیرید.