در این مقاله سعی بر توضیح تعداد خودرو در ایران می باشد پس تا انتها همراه ما باشید. ایران به دلیل تحریم های اعمال شده علیه خود با مشکلات اقتصادی مواجه شده است. اما با این وجود درآمد سرانه این کشور 16463 دلار است که آن را در رده کشورهای با درآمد متوسط ​​رو به بالا و دوستدار خودرو قرار می دهد. این کشور همچنین دارای ساختار جمعیتی مطلوبی است که برای رشد سریع آن ضروری است.

 

 

تعداد خودرو در ایران

 

 

همچنین بخوانید: فروش اقساطی خودرو چینی، فروش اقساطی خودرو لوکس، شرایط تعویض خودرو

 

 

صنعت خودروسازی ایران

صنعت خودرو حدود 10 درصد به تولید ناخالص داخلی ایران کمک می کند. کل تولیدات داخلی ایران در اختیار دو تولید کننده ایران خودرو و سایپا است که بیش از 90 درصد از کل تولید داخلی را به خود اختصاص داده اند. صنعت خودروسازی ایران تحت سلطه بخش خودروهای سواری است که حدود سه چهارم کل بازار را به خود اختصاص داده است.

کاهش شدید ارزش پول در سال های 2012-2013 تأثیر زیادی بر صنعت خودروسازی محلی داشت. در نتیجه، تولید برای اولین بار از سال 2007 به زیر 1 میلیون دستگاه کاهش یافت. با این حال، از آن زمان به بعد، بازار به طور قابل توجهی بهبود یافته است و انتظار می رود رشد کمی داشته باشد. با باز شدن بازارها، دولت ممکن است مجبور شود یارانه های داده شده به تولیدکنندگان را حذف کند و این ممکن است بر سودآوری تولیدکنندگان داخلی تأثیر بگذارد. در سال 2019، ایران 821060 دستگاه خودرو تولید کرد، که نسبت به سال 2018 کاهش داشت. زمانی که ایران 1,095,526 تولید کرد. کاهش شدید ارزش ارز و به دنبال آن تحریم ها، قیمت خودروهای وارداتی را به میزان قابل توجهی افزایش داده و همین امر موجب افزایش فروش خودروسازان داخلی شده است. انتظار می رود افزایش درآمدهای قابل تصرف و رشد طبقه متوسط ​​باعث ایجاد تقاضا برای خودروهای جدید در ایران در دوره پیش بینی شود.

 

 

خودروها با تعداد زیاد در ایران

رشد تقاضا برای خودرو در ایران

خودروسازان ایرانی به تنهایی حدود 2.2 درصد در رشد اقتصادی کشور در سال 2016 سهم داشته اند. پیش بینی می شد که در صورت عدم اعمال تحریم ها تا سال 2025، صنعت خودروسازی حداقل 4 درصد از رشد اقتصادی ایران را به خود اختصاص دهد. ایران در سال 2018 بیش از 1.09 میلیون خودرو تولید کرده است.

خودروسازان ایرانی همکاری خود را با شرکت های اروپایی مانند پژو، سیتروئن و  در دهه نود  از سر گرفتند. در نتیجه، صنعت خودرو نزدیک به 151 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، چند سال پیش، این کشور برای خودروسازان خارجی که مایل به افتتاح شعبه فروش در ایران بودند، گواهی صادر کرد. علی رغم انتظار پیشرفت بازار این خودرو سازان در ایران ، با اعمال تحریم های دوباره این پیش بینی ها در بازار خودرو ایران به هم خورد. اما همچنان پژو برای تولید خودروهای سواری با شرکت پیشرو داخلی ایران خودرو همکاری می کند.

 

 

بررسی صنعت خودروسازی در ایران

 

تولید  خودرو در  ایران

بخش خودروهای سواری بیشترین سهم بازار را در صنعت خودروسازی ایران به خود اختصاص داده است. تحریم های بین المللی تاثیر زیادی بر توسعه صنعتی بسیاری از بخش های کشور ایران دارد. ایران که بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه با سهم بازار تقریباً یک سوم بازار خودرو آلمان است، با اجرای تحریم ها شاهد نوسانات در صنعت خودرو بوده است.

در نهایت صنعت خودروسازی ایران برای پاسخگویی به تقاضا در کشور مستقل و خودکفا شد. این کشور به پتانسیل عرضه بیش از یک میلیون وسیله نقلیه در بازار دست یافته بود. از زمان اجرای تحریم ها، تقاضای خودرو تنها توسط خودروهای تولیدی در کشور تامین شده است.

تحریم ها به شرکت های داخلی مانند ایران‌خودرو و سایپا کمک کرد تا وارد بازار شوند که سهم زیادی از فروش خودروهای سواری در کشور را به خود اختصاص داده اند.

چشم انداز رقابتی بازار خودرو ایران

بازار خودرو ایران ادغام شده است. بازیگران اصلی بازار خودرو ایران عبارتند از: اتحاد رنو نیسان، گروه خودروسازی برلیانس، خودرو چری، گروه خودروسازی هیوندای کیا، ایران خودرو (IKCO)، صنعت لیفان (گروه)، گروه PSA، گروه سایپا، گروه تویوتا، گروه فولکس واگن، و شرکت گریت وال موتور با مسئولیت محدود (GWM). اتحاد و سرمایه گذاری مشترک استراتژی های اصلی شرکت ها در این بازار است. گروه صنعتی ایران خودرو (IKCO) در مهرماه ۱۳۹۶ قرارداد همکاری جدیدی را با هیوندای پاورتک برای رفع نیاز بازارهای داخلی و خارج از کشور امضا کرد. هیوندای و کیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان به ایران هستند.

صنعت خودروسازی

تعداد خودرو در ایران

بدیعی است که هرساله تعداد زیادی خودرو تولید و تعدادی نیز از رده خارج می شوند،با این حال تعداد خودروهای از رده خارج شده به دلیلی مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم کمتر است. امار دقیقی ازتعداد خودرودر ایران وجود ندارد، با اینهمه بر اساس آمار رسمی که در سال 99صورت گرفته است ، تعداد خودروهای پلاک شده در سطح کشور 21 میلیون 778 هزار است.