سیستم پاشش خودرو شما مهم‌ترین قسمت خودرو است. کارکرد این سیستم بسیار شبیه سیستم گوارش بدن انسان است. ورود غذا و ترکیب آن با اکسیژن در انسان موجب ایجاد انرژی می‌شود و ما از این انرژی برای انجام کارها استفاده می‌کنیم. در سیستم پاشش سوخت یا انژکتور ترکیب سوخت و هوا در پیشرانه‌ی احتراق داخلی، سبب اشتعال و تولید قدرت می‌شود. ممکن است در ظاهر این کار ساده به نظر بیاید اما اگر نسبت سوخت بیشتر باشد تمام سوخت در هنگام اشتعال مشتعل نمی‌شود و خودرو اصطلاحا خفه می‌کند.

اگر هم نسبت هوا بیشتر باشد، باز هم خودرو به سختی روشن می‌شود. این مشکل علاوه بر اینکه صدمه جدی به موتور می‌زند، بر روی مصرف سوخت خودرو و آلودگی محیط زیست اثر گذار است.احتمالا شما هم مثل ما فکر می‌کنید که این مشکل در تاریخ خودرو سازی به سرعت رفع شده است و امروز دیگری خبری از این ایراد نیست اما متاسفانه باید بگوییم این مشکل هنوز هم در خودروها وجود دارد. حتی ممکن است خودرو شما هم دارای این ایراد باشد. در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم پاشش سوخت یا انژکتور خودرو بپردازیم، در ادامه با سپند خودرو همراه ما باشید.

جلوگیری از آلودگی هوا دلیل شکل گیری سیستم پاشش سوخت خودرو بود

پیشرانه‌های تک کاربراتوری که ابتدا در خودرو استفاده می‌شد، قادر به سوخت رسانی به دقیق به سلیندرها نبودند. مشکل اصلی عدم سوخت رسانی درست به آخرین سلیندر بود که موجب کاهش راندمان خودرو و افزایش مصرف سوخت می‌شد.بالاخره مهندسان خودروساز راه حلی پیدا کردند. استفاده از پیشرانه‌های دوکاربراتوری بود که سوخت رسانی مناسبی را به تمام سلیندرها همزمان انجام می داد اما علی رغم افزایش راندمان خودرو، مصرف سوخت خودروها به شدت افزایش پیدا کرد.

انواع سیستم سوخت رسانی انژکتوری

ایده اصلی استفاده از سیستم پاشش خودرو برگرفته از ایده یک خلبان جنگی است که برای اولین بار از سیستم هشت سلیندر در هوایپمای خود استفاده کرد. هسلمن مخترع سوئدی و پدر سیستم پاشش سوخت است که برای اولین بار محفظه‌ای را طراحی کرد که در آخرین لحظه ی تراکم سوخت احتراق صورت بگیرد. جالب است بدانید استرلینگ ماس راننده مرس بنز، قهرمانی مسابقات میله ملیا را به لطف سیستم پاشش سوخت خودرو به دست آورد.

پیش از ادامه مطلب پیشنهاد می کنمی در صورت تمایل به خرید اقساطی خودرو، به نوشتار شرایط فروش کوییک را مطالعه نمائید.

سیستم پاشش سوخت دقیقا چه کار می کند؟

تمام کاری که این سیستم انجام می‌دهد جمع آوری و پردازش اطلاعات است. سیستم پایش سوخت خودرو به کمک حسگرهای زیاد و البته به لطف ECU اطلاعات زیادی را درباره شرایط خودرو به دست می‌آورد و نسبت کاملا دقیقی از سوخت و هوا را با هم ترکیب می‌کند. اما چه قطعاتی برای عملکرد سیستم پاشش سوخت خودرو در گیر هستند؟

خرید اقساطی کوئیک

  • پمپ بنزین فشار بالا؛ تنظیم کننده فشار سوخت: وظیفه تامین جریان فشار بالای سوخت بر عهده پمپ بنزینی است که در باک خودرو تعبیه شده است.
  • مسیر سوخت؛ یک مسیر دوطرفه: مسیر سوخت یک مسیر دو طرفه است که یک طرف آن به پمپ بنزین و طرف دیگر آن به نازل سوخت خودرو متصل است. در واقع این مسیر دو طرف جریان سوخت را تنظیم می کند.
  • تنظیم کننده یا رگلاتور؛ سوخت رسانی در هر شرایطی: به دلیل شرایط مختلفی که در رانندگی به وجود می‌آید رگلاتور وظیفه تنظیم سوخت رسانی به نازل‌ها را بر عهده دارد.
  • نازل؛ کنترل جریان سوخت خودرو: نازل مهم‌‌ترین قطعه سیستم سوخت رسانی است و وظیفه اصلی آن این است که جریان سوخت را کنترل کند و اسپری سوخت را بر عهده بگیرد. نازل بر دو نوع مکانیکی و الکترونیکی است.
  • حسگر ها؛ عامل تصمیم گیری خودرو: گفتیم که حسگرها نقش حیاتی در کنترل میزان سوخت دارند. در ادامه نگاهی به انواع حسگرها داریم:
  • حسگر جریان جرمی هوا؛ ماشین حساب خودرو: این حسگر وظیفه محاسبه جرم هوای ورودی به خودرو را بر عهده دارد.
  • حسگر اکسیژن؛ جلوگیری از مصرف بیش از اندازه: میزان اکسیژن موجود در اگزوز را بر عهده می‌گیرد تا از مناسب بودن نسبت به هوا به سوخت پیشرانه مطمئن شود.
  • حسگر تشخیص موقعیت دریچه ی هوا؛ کنترل دریچه هوا: این حسگر وظیفه کنترل میزان باز و بسته شدن دریچه هوا را بر عهده دارد.
  • حسگر دمای آب؛ خنک کننده دمای آب در خودرو: این حسگر خنک بودن دمای آب را اندازه می‌گیرد و اگر آب بیشتر از اندازه داغ شود اطلاعات را به ECU برای تصمیم‌گیری می‌فرستد.
  • حسگر ولتاژ؛ تنظیم کننده جریان برق: این حسگر باید مطمئن شود که ولتاژ مناسبی در سیستم برق خودرو جریان دارد تا سوخت رسانی با مشکل مواجه نشود.
  • حسگر فشار مطلق دریچه ی هوا؛ تنظیم هوای ورودی به خودرو: میزان نسبت هوای ورودی به خودرو نسبت مستقیمی با قدرت خروجی پیشرانه دارد. این حسگر فشار هوای ورودی را اندازه می گیرد.
  • حسگر سرعت پیشرانه؛ سوخت چکانی به سلیندرها: سرعت شفت خروجی را اندازه می‌گیرد که فاکتور اصلی تعیین کننده برای اسپری سوخت به سلیندر است.

انواع سیستم پایش سوخت بر اساس نوع نازل و محل تزریق سوخت

بر اساس نوع نازل خودرو ها به دو نوع مکانیکی و الکترونیکی تقسیم می‌شوند. در پراید 131 برای مثال، نازل مکانیکی یک فنر وظیفه بسته نگه داشتن شیر سوزنی که باز و بسته شدن آن با فشار سوخت انجام می‌شود به طوری که با افزایش فشار این فنر جمع شده و از خروجی نازل فاصله می‌گیرد. همین باز و بسته شدن فنر در نازل الکترونیکی با کمک یک لایه ی الکترومغناطیسی انجام می‌پذیرد.

فروش اقساطی خودرو

محل تزریق سوخت هم خودروها را به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تزریق تقسم می‌کند. در تزریق مستقیم که در موتورها ی دیزلی صورت می گیرد اکسیژن و سوخت مسقیما در محفظه‌ی احتراق با یکدیگر ترکیب می‌شوند اما در تزریق غیر مستقیم ابتدا در محفظه‌ی پیش از احتراق اکسیژن و سوخت با یکدیگر ترکیب می‌شوند و سپس به محفظه‌ی احتراق اصلی هدایت می‌شوند. این کار باعث ترکیب بهتر سوخت و بنزین می‌شود.

3 مشکل رایج انژکتور خودرو

اگر شما خودرو خود را خاموش کنید، مقداری سوخت درون نازل باقی می‌ماند. در این حالت سوخت در درون نازل تبخیر شده و به مرور زمان رسوبات چسبنده تشکیل می‌دهد. اگر در مسیرهای کوتاه حرکت می‌کنید و مرتب خودرو را خاموش و روشن می‌کنید حتما مراقب این موضوع باشید.

خرید اقساطی خودرو را در سپندخودرو انجام دهید.

گفتیم که در خودروهایی با نازل الکترونیکی یک قطعه ی الکترومغناطیسی وجود دارد اما با مرور زمان میدان مغناطیسی آن ضعیف می‌شود و نمی تواند به خوبی قبل شیر سوزنی را حرکت دهد. همچنین اگر شیر سوزنی نازل به خوبی بسته نشود سبب نشتی در نازل می‌شود که همین امر موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می‌گردد.

پیش از ادامه مطلب پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل نوشتار فروش اقساطی تیبا 2 را بررسی کنید و اطلاعات بیشتری در زمینه خرید اقساطی انواع خودرو به دست بیاورید.

لطفا مراقب سیستم گوارش خودرو خود باشید

چک آپ را از روز خرید خودرو آغاز کنید. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سیستم پایش سوخت خودرو مانند سیستم گوارش بدن عمل می‌کند. دقیقا همان طوری که برای سیستم گوراش خود اهمیت قائل هستید سعی کنید حتما سیستم پایش سوخت خودرو یا همان انژکتور را هم مرتبا چک کنید. در این مقاله سپندخودرو ابتدا به نگاهی به تاریخچه طولانی سیستم پایش سوخت انداختیم، اجزا آن را بررسی کردیم و در نهایت نگاهی به رایج ترین علل خرابی این سیستم انداختیم.