خودروهای شاسی بلند طرفداران زیادی خصوصا در ایران دارند. حضور شاسی بلندهای مختلف با برندهای متفاوت در سطح شهر نشان دهنده فروش زیاد این مدل خودرو است. ساوانا نیز شاسی بلند جدیدی است که توسط عظیم خودرو از شرکت فوتون چین وارد بازار ایران خواهد شد. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگ های 2015 به نمایش گذاشته شد. طبق اعلامیه ای از طریق مدیر عامل عظیم خودرو قرار بر این است که تا اواخر امسال تولید این خودرو را به راه بیندازد. این شرکت قادر است هر ساله 30 دستگاه را تولید کند. که مقدار مفیدی از این تولیدات به ساوانا اختصاص پیدا می کند. بر اساس قرار دادی که بین فوتون و عظیم خودرو بر قرار شده بخشی از تولیدات ساوانا به کشورهای دیگر صادر می شود.

در بررسی هایی که درباره فوتون انجام می شود این شرکت یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید چین است که زیر مجموعه بایک به حساب می آید. این شرکت سابقه ای بیش از 20 سال در این زمینه دارد و خط تولید مشترکی با دایلمر را نیز داراست. تعداد افرادی که در این محل مشغول به کار هستند 40 نفر است. محل اصلی این شرکت و در واقع مرکز این شرکت در پکن قرار گرفته و تا به امروز در زمینه تولیدات خودرو، تراکتور، اتوبوس و خودروهای تجاری فعالیت داشته است. عظیم خودرو تصمیم دارد محصولات متنوع این شرکت را وارد بازار ایران کند.

مشخصات فنی و ظاهری ساوانا

پیشرانه ای که بر روی این خودروSUV  نصب است مدل 2 لیتری توربوشارژی است که سیستم سوخت رسانی GDi بر روی آن تعبیه شده است. نوع این پیشرانه بنزینی است که توان 201 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتون متر را تولید می کند. ساوانا مجهز به گیربکس 6 سرعته خودکار دو دیفرانسیل می باشد. مدلی که در بازارهای جهانی به عرضه می رسد 5 سرعته دستی و تک دیفرانسیل است. از نظر امکانات در رده خودروهای خود مناسب و قابل قبول است. این امکانات شامل روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف، کروز کنترل، سنسور نور، صفحه نمایش 7 اینچی، سیستم کنترل پایداری، آینه های برقی جانبی، دوربین عقب، هفت عدد صندلی و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی می باشد. ساوانا بر طبق گفته های سازنده آن خودرویی با قابلیت آفرودی و کاربردی می باشد و در آن سیستمی به نام TOD به کار رفته که سختی جاده را هشدار داده و می تواند تغییر حالتی از دو دیفرانسیل به چهار دیفرانسیل به شکل خودکار دارد. هم چنین سیستم انتقال قدرت در این خودرو به دو صورت 2WD و 4WD می باشد و می تواند 3 تن وزن را تحمل کند.

در نمای خارجی در لحظه اول ویژگی های بصری آشنایی به چشم می آید. اما شاید خیلی مشخص نباشد که این ویژگی ها دقیقا ازچه خودرویی نشآت گرفته است. طراحی خارجی بسیار محافظه کارانه و ساده است و تقریبا هیچ ایرادی بر آن وارد نیست. در نگاهی به نمای داخلی سادگی و جای وسیع به چشم می آید. این سادگی نه خشک و نه خسته کنده است و کاملا از آسیای شرقی الهام می گیرد. ادوات کنترلی موجود در ساوانا سیستم مولتی مدیا مجهز به مانیتور 6 اینچی لمسی می باشد که توانایی پخش DVD و پورت USB را داراست. هم چنین به سیستم ردیاب GPS و پورت‌های اتصالی AUX و iPod مجهز شده است. همه این موارد در کنار هم برای اشخاصی که به خودرو علاقه مند بوده و اطلاعات کافی در این مورد دارند آشناست. در زیر مانیتور و با کمی زاویه پنل کنترلی قرار داده شده که مستقیما از فوتون الهام گرفته است. در مورد قیمت باید گفت هنوز قیمت نهایی برای این خودرو اعلام نشده اما بر اساس آمار گرفته شده قرار بر این است که عظیم خودرو قیمتی ما بین 130 تا 160 میلیون تومان را عرضه کند. این قیمت در بازار شاسی بلندهای چینی از گران ترین هاست. اگر فروش اقساطی خودرو ساوانا در سپند خودرو عرضه شود مطمئنا با قیمت بالایی که دارد به نفع خریداران آن خواهد بود.