اولین چیزی که رانندگان خودروهای هاچ بک از آن اعلام رضایت می کنند،پیدا کردن راحت جا پارک می باشد. این مزیت شاید در مقابل بحث های فنی ماشین و  طراحی آن کوچک جلوه کند اما بعد از خرید خودروهای هاچ بک و استفاده از آن در شهر کاملا به چشمتان می آید. اروپاییان به خاطر معماری شهریشان در ساختن خودروهای این کلاس استاد شده اند، ساندرو استپ وی  نیز از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو از سال 2008 وارد بازارهای جهانی شد و تا به حال 2 نسل از آن تولید و عرضه شده است.  پس از تب داغ آمدن این خودرو و استقبال گروه های دوستدار محصولات رنو از آن، فروش اقساطی رنو نیز آمار فروش ساندرو استپ وی را افزایش داد. در ایران ساندرو را همان فرزند هاچ بک تندر 90 می دانند زیرا در بسیاری قطعات مشابه یکدیگر می باشند و پلت فرم ساندرو نیز به عبارتی پلت فرم توسعه یافته ی همین محصول است.

طراحی ساندرو استپ وی

طراحی عقب خودرو از نظر منتقدان زیباتر از طراحی جلوی خودرو می باشد و طراحی داخلی ذهنیت شما را دوباره به سمت تندر 90 خواهد برد. مواد به کار رفته در داخل خودرو پلاستیک و چند نوار کرومی می باشد و البته خرده گرفتن از آن با توجه به قیمت معمولی این خودروچندان منطقی به نظر نمی رسد. طراحی ساندرو استپ‌وی تفاوت درخور توجهی با نمونه‌ی سوپرمینی (هاچ‌‍بک) ندارد و تنها تفاوتی که به چشم می آید رنگ آمیزی این خودرو می باشد، نوع رنگ‌آمیزی سپرهای عقب و جلو، باربند و قطعات زینتی اطراف گل‌گیر و رکاب خودرو در مدل استپ‌وی متفاوت می باشند. یکی از نکته‌های مهم که باعث ایجاد تغییر ظاهری شده است نیز به تغییر رینگ‌های استپ‌وی مربوط می‌شود، از طرفی باربند و اختلاف ارتفاع دو خودرو کاملا حس بلندتربودن ارتفاع استپ‌وی را به شما می‌دهد. در نهایت برای تشخیص ساندرو استپ‌وی دستی و اتوماتیک به زه جانبی، دستگیره و آینه توجه کنید، این قسمت ها در مدل اتوماتیک همرنگ بدنه و در مدل دستی بی‌رنگ می باشند.

ساندرو استپ وی از نظر فنی

از نظر پیشرانه ساندرو با موتورهای گوناگونی از جمله 1 لیتری تا 1.6 لیتری با سوخت دیزل یا بنزین تولید شده است اما در داخل ایران همان موتور 1.6 لیتری 105 اسب‌بخاری که با تندر نیز مشترک بوده در این خودرو استفاده شده است. ساندرو استپ وی توانایی تولید حداکثر قدرت خود را در 5750 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاورش را که 140 نیوتن‌متر است، در 3750 دور دارد. این قدرت پس از عبور کردن از جعبه‌دنده‌ی 5سرعته‌ی دستی یا 4سرعته‌ی اتوماتیک وظیفه ی خود را به خوبی انجام می دهد و ساندرو را در 10.5 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت می رساند. سیستم تعلیق این خودرو نیز در جلو مک فرسون و در عقب میل پیچشی با فنر مارپیچ است، رنو ساندرو استپ وی سواری خوبی دارد و نسبت به رقیبش در بازار ایران یعنی پژو 206 توانسته امکانات بهتری ارائه کند. سیستم ترمز ساندرو در جلوی خودرو دیسکی خنک‌شونده می باشد و ترمزهای عقب کاسه‌ای و از سیستم ABS-EBD بهره می‌برند. در بخش تجهیزات رفاهی مورد قابل توجهی مشاهده نمی‌شود و باز هم با توجه به کلاس خودرو و قیمت آن عادی محسوب می شود.

شاید مهم‌ترین نکته در محصولات رنو که در داخل تولید می‌شوند، نسبت قابل‌قبول بین قیمت و کیفیت آن‌ها باشد که خریداران را تا حد زیادی توجیه می کند. در جبهه ی مخالف مشتریانی نیز هستند که ضعف اصلی خانواده‌ی ساندرو را ضعف در طراحی داخلی کابین و کمبود امکانات و آپشن‌های رفاهی آن می‌دانند. با این وجود، درحال‌حاضر بیشتر خودروهای با قیمت زیر ۷۰ میلیون تومان در بازار کشور خودروهای بی‌کیفیت یا چینی هستند و به همین دلیل ساندرو استپ‌وی جایگاه خودرویی جذاب‌ و باکیفیت را در دسته محصولات غیرچینی کسب کرده است. یک معیار دیگر برای سنجش رضایت مصرف کنندگان نیز مشاهده و بررسی آمار فروش اقساطی ساندرو استپ وی می باشد که تا به حال شرکت های عرضه کننده این خودرو را نا امید نکرده است. در کل اگر به یک خودروی هاچ‌بک برای مصارف شهری نیاز دارید و به ظاهر آن اهمیت نمی‌دهید، ساندرو استپ وی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.