در بین شاسی بلندها و کراس اوورهای لوکس، دو خودرو که همیشه مورد مقایسه قرار می گیرند رنو کولیوس و فولکس واگن تیگوان هستند. این دو خودرو در بازارهای فعلی رقابت نزدیکی با یکدیگر دارند و همانطور که می دانید تیگوان پس از کولیوس پا به این عرصه گذاشته است پس منطقی به نظر می رسد که اگر با بررسی رقیب خود توانسته باشد در نقاطی که او ضعف دارد خود را قوی تر کرده و قصد جلب توجه بیشتری داشته باشد. هر دوی این خودروها بسیار جذاب می باشند و در عین حال از استایل لوکس و برازنده ای برخوردارند. در این مقاله ویژگی های هر دو خودرو را به دور از تعصب خاصی بررسی می کنیم تا ببینیم کدام خودرو از ارزش خرید بیشتری برخوردار است!

بررسی مشخصات فولکس واگن تیگوان در مقابل کولیوس

فولکس واگن تیگوان برای اولین بار در سال 2006 به بازار معرفی شد و تولید آن بیشتر از 10 سال ادامه داشت. این خودرو همواره یکی از موفق ترین و بهترین خودروهای کراس اوور موجود در بازار بوده است و با وجود محدود بودن تعداد این خودرو در ایران با معرفی نسل دوم آن و خبر ورودش به بازار بسیاری از خریداران به سمت این خودرو و مشخصات آن کشیده شدند و قصد دارند آن را خریداری نمایند. اصالت در طراحی خودرو یکی از نکاتی است که در مورد تیگوان بسیار صدق می کند، حتی طراحی نسل دوم این خودرو نیز با حفظ اصلت موجود در طراحی نسل اول صورت گرفت و هیچ معیار و تناسبی به هم نریخت. وجود یک طراحی پایه و حساب شده باعث شده است تا تیگوان در تمام نسل هایش بتواند به خوبی از پس تغییرات در این خودرو بربیاید و با معیارهای روز خود را تطابق دهد. در زمینه ی طراحی هر دو خودرو از ظاهر خوبی برخوردارند و بسیار برازنده می باشند ضمن اینکه هم کمپانی آلمانی تیگوان و هم کمپانی فرانسوی رنو امتیازاتی را در مورد طراحی این خودرو کسب کرده اند و مطمئن هستند در مورد این خودروها تمام و کمال تلاش خود را انجام داده اند. با این حال با بررسی دقیق و نگاه ریزبینانه این تیگوان است که تا حد کمی از کولیوس پیشی می گیرد. کارشناسان دلیل این امتیاز بیشتر را وجود حداکثر هماهنگی و تناسب در طراحی تیگوان اعلام کرده اند ضمن اینکه طراحی خودرو در کمپانی فولکس واگن به صورتی انجام می شود که بر روی قواعد آیرودینامیکی خودرو نیز تاثیر گذار باشد و به لذت سواری کمک کند. نکته ی مهم دیگر اینکه تمامی خطوط موجود بر روی بدنه و کاپوت خودرو سبک یکسانی دارند و برای سرعت گیری خودرو در سرعت های بالا مانعی ایجاد نمی کنند، به طور کلی می توان گفت تیگوان به دلیل مهندسی آلمانی توانست از رنو کولیوس پیشی بگیرد.

مقایسه قوای فنی
پس از صحبت در مورد مشخصات ظاهری این دو خودرو بهتر است به بخش بعدی یعنی مشخصات فنی بپردازیم.
موتور تیگوان یک پیشرانه ی 4 سیلندر با توربو شارژر است که با حجمی در حدود دو لیتر آرایش خطی دارد. این پیشرانه می تواند قدرتی معادل با 180 اسب بخار و 320 نیوتن متر گشتاور تولید کند، ضمن اینکه تولید این میزان از قدرت به دورهای بالا محدود نیست و در دور موتور 4400 آزاد می شود. فولکس واگن تیگوان با تکیه بر چنین پیشرانه ای می تواند در 7.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و نهایتا تا بیش از 200 کیلومتر پیش برود. این نتایج برای یک کراس اوور خانوادگی عالی است و باعث می شود تیگوان تا حد یک خودروی اسپرت کاربرد داشته باشد. از جمله مزایای دیگر تیگوان در بخش فنی به استهلاک کم و دوام قطعات خودروسازان آلمانی می توان اشاره کرد که باعث شده محبوبیت محصولات آنها در میان تمام ملت ها اشاعه پیدا کند. برای کامل تر کردن مشخصات این خودرو به سیستم چهار چرخ متحرک و گیربکس 7 سرعته و دو کلاچه نیز باید اشاره کنیم که هماهنگی کاملی با دیگر قسمت های خودرو دارد و در سیستم انتقال قدرت بسیار ماهرانه عمل می کند.

رنو کولیوس در این بخش نیز نمره ی پایین تری کسب می کند اما این موضوع دلیل بر بد بودن بخش فنی کولیوس نیست چرا که رنوی فرانسوی در این بخش بسیار ماهرانه عمل کرده و از مشخصات خوبی برخوردار است. قابلیت های حرکتی کولیوس سطح بالایی دارد اما تیگوان مشخصات فنی بهتری را همراه خود وارد بازار کرده است. کولیوس از نظر آلایندگی و بازدهی خودرویی عالی است اما فولکس واگن حجم بسیار بیشتری از تکنولوژی های مربوط به بازدهی را در خود تقویت کرده است و به همین دلیل توانسته در بخش فنی مقام بالاتری را کسب نماید. برای اینکه از مشخصات فنی این خودرو نیز باخبر باشید باید اعلام کنیم پیشرانه ی رنو کولیوس دارای چهار سیلندر با حجم 2488 سی سی است که با تنفس طبیعی به خودرو قدرت می دهد و می تواند 169 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 در اختیار خودرو قرار دهد. باید اقرار کرد چنین حجمی از موتور برای یک کراس اوور مناسب نیست و رنو باید با مهندسی خوب قابلیت ها و راندمان بیشتری را برای این خودرو رقم بزند. فروش اقساطی فولکس واگن تیگوان تا به حال آمار بالاتری را نسبت به کولیوس تجربه کرده است و فولکس واگن با توجه به نیاز سنجی بازار در سگمنت کراس اوور جایگاه خوبی را توانسته کسب کند.