محصولات رنو سال های زیادی است که در ایران طرفداران زیادی را به سمت خود کشیده است. بدین منظور در این مقاله هدف بررسی و مقایسه دو خودروی رنو سیمبل و رنو ساندرو می باشد. این دو خودرو از قیمت پایینی برخوردار بوده و خودرویی شهری محسوب می شوند. رنو ساندرو در دو مدل معمولی و استپ وی به عرضه رسیده و در هر دو مورد خریداران زیادی را به خود جلب کرده است. با وجود این که در دو کلاس بدنه مختلف قرار گرفته اند، خودروهایی مشابه تلقی شده و رقابت بالایی را از لحاظ جذب مشتری و فروش دارا هستند. فروش اقساطی رنو سیمبل از شرایط مناسب خرید این خودرو بوده است. در ادامه توضیحات کامل تری از این دو خودرو خواهیم داد.

رنو سیمبل که نام دیگر آن رنو تالیا می باشد در کلاس بدنه سدان و در سایز فوق کوچک قرار می گیرد. این خودرو قیمتی مناسب و ارزان دارد و از امکاناتی بسیار معمولی و محدود بهره می برد. رنو ساندرو در کلاس بدنه هاچ بک با سایز کوچک و شهری قرار می گیرد و این خودرو محصول شرکت داچیا رومانی می باشد. رنو ساندرویی که در ایران به عرضه می رسد در دو حالت استاندارد و ساندرو استپ وی است. این خودرو نیز به دلیل قیمت پایین عنوان ارزان ترین خودروی سال را در سال 2012 از آن خود کرد. در حال حاضر خودروی رنو سیمبلی که در بازار ایران شاهد حضور آن هستیم از جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک بهره می برد. با این تفاصیر برای مقایسه رنو سیمبل با رنو ساندرو، مدل اتوماتیک رنو ساندرو را در نظر گرفتیم.

تفاوت نمای ظاهری در رنو سیمبل و رنو ساندرو

در طراحی بدنه رنو سیمبل درست در نمای رو به رویی، چراغ هایی کوچک و در عین حال پهن را می بینیم که در ترکیب با جلو پنجره ای بلند سادگی را به نمایش می گذارد. به همین منوال این رویه را در نمای جانبی و پشتی مشاهده می کنیم. در زاویه عقب خودرو چراغ هایی با اندازه کوچک و در صندوق عقبی که منحنی کمی را در بر می گیرد به چشم می خورد. جالب این جاست که وقتی سراغ بررسی رنو ساندرو می رویم خودرویی بسیار ساده تر و قدیمی تر را می بینیم، که کشیدگی چراغ های جلو و جلو پنجره ای شامل نوارهای افقی آن را شبیه به رنو 5 با چاشنی مدرن و به روز شدن کرده است. در قسمت پشت این خودرو چراغ هایی عمودی به بهتر شدن این زاویه کمک کرده ولی سادگی هم چنان در این قسمت نیز برقرار می باشد.

در رنو ساندرو استپ وی تنها تفاوت ظاهری در پوشش های گلگیر از جنس پلاستیک، سپرهایی برجسته و رکاب های جانبی به علاوه باربند می باشد. مجموعأ به این نتیجه می رسیم که از نظر ظاهری رنو سیمبل از ظاهری به روزتر برخوردار بوده و از جذابیت و زیبایی بیشتری بهره می برد. در قسمت کابین به دلیل این که هر دوی این خودروها ارزان قیمت هستند، برای استفاده از متریال و ابزار داخلی از پلاستیک سخت استفاده شده است. با وجود این که نمای داخلی رنو سیمبل ساده تر است اما کیفیت مواد داخل آن بالاتر می باشد. یکی از جذابیت های رنو سیمبل نمایشگر لمسی در وسط داشبورد می باشد که در کنار خروجی هوا به شکل چهار ضلعی که دکمه های کنترلی برای سیستم تهویه مطبوع را داراست به زیباتر شدن نما کمک بسیار زیادی کرده است. هم چنین فرمان آن سه شاخه دارد که بر روی آن ها دکمه های کنترل صوتی قرار گرفته است. عقربه هایی که پشت آمپر تعبیه شده اند سه دایره با گرافیک قابل قبول را تشیل می دهند و صندلی ها نیز برای یک خودروی ارزان قیمت از کیفیت مناسبی برخوردار است.

طراحی رنو ساندرو ساده بوده و خشک و بی روح است. صفحه نمایشی در آن وجود ندارد و صندلی هایی با کیفیت پایین را داراست. به دلیل کم بودن محورهای عقبی و جلویی از فضای کم تری به نسبت رنو سیمبل برخوردار بوده و در نتیجه رانندگی راحت و آسوده با رنو سیمبل امکان پذیر است. فرمان این خودرو نیز با وود سه شاخه بودن بسیار ساده است و هیچ گونه دکمه و یا ابزاری بر روی آن قرار ندارد. از لحاظ فنی رنو سیمبل از پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه بهره می برد. این موتور توان ۱۰۵ اسب بخار را در دور موتور ۵.۷۵۰ دور در دقیقه داشته و گشتاور ۱۴۵ نیوتون متر در دور موتور ۳.۷۵۰ دور در دقیقه را تولید می کند. رنو ساندرو از پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپه بهره مند است که حجم ۱.۶ لیتری را داراست. این موتور توان تولیدی ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور۵.۷۵۰  در دقیقه و گشتاور تولیدی ۱۴۰ نیوتون متر در دور موتور ۳.۷۵۰ در دقیقه را داراست. در واقع هر دو تا حدودی از نظر فنی مشابه هستند تنها از لحاظ سرعت و شتاب رنو سیمبل بهتر است. برای اطلاع از فروش اقساطی خودرو ها ی نام برده به سپند خودرو مراجعه کنید.