داچیا زیر مجموعه شرکت رنو فرانسه خط تولید شرکت خودرو سازی خود را از سال 1999 در کشور رومانی قرار داده شده است. خودرو رنو سیمبل که نام دیگر آن داچیا لوگان می باشد خودرویی با سایز کوچک و شهری می باشد. در بازار برخی این خودرو را با نام تالیا نیز به عرضه می رسانند. در حال حاضر نسل جدیدی از این خودرو ارائه می شود که در واقع نسل سوم آن به حساب می آید. رنو سیمبل نسل اول خود را با نام کلیو سیمبل به بازار های هدف که در حال حاضر شامل آمریکای لاتین و جنوبی، ترکیه، روسیه، کشورهای آفریقایی و حوزه خلیج فارس می شوند عرضه می کرد. نام های دیگر این خودرو که تا سال 2008 با آن ها خوانده می شد: کلیو سدان، کلیو سیمبل، کلیو 4 پوئرتاس و کلیو کلاسیک را شامل می شد. نسل بعدی رنو سیمبل در همین سال در نمایشگاه خودروی موسکو رو نمایی شد. فروش اقساطی رنو سیمبل فروش آن را تا حد زیادی بالا برد.

بالاخره با شروع عرضه نسل سوم در سال 2013 این خودرو از خط تولید خارج گردید. در اصل نسل آخر و سوم رنو سیمبل که نسل دوم داچیان لوگان می باشد، تحت برند رنو در برخی کشورها به فروش می رسد. رنو سیمبل 2017 مناسب رانندگی در شهر در فضای ترافیکی می باشد که با امکانات متنوع و قیمت مناسب به عرضه می رسد. این خودرو با سایز کوچک در اندازه های طول ۴.۳۴۸ میلیمتر، عرض ۱.۷۳۳ میلیمتر و ارتفاع ۱.۵۱۷ تولید شده است. نسل جدید تغییرات قابل توجهی به نسبت قبل داشته، اما از نظر ظاهری سادگی خاص خود را حفظ کرده و مبرا از هر گونه هیجان است. به نسبت سایز کلی زاویه رو به رو چراغ هایی بسیار بزرگ را شاهد هستیم اما با جلو پنجره با حجیم هماهنگی را ایجاد کرده است. بر عکس چراغ های عقب سایزی کوچک و متناسب با نمای پشتی را دارا هستند.

پیشرانه های متفاوت رنو سیمبل

سه مدل پیشرانه برای نسل سوم رنو سیمبل در نظر گرفته شده که به ترتیب پیشرانه ای با حجم ۱.۶ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه بنزینی،  ۱.۵ لیتری چهار سیلندر دیزلی و ۱.۲ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه بنزینی را شامل می شود. در حال حاضر پیشرانه ای که در ایران عرضه می شود، موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه می باشد. این موتور توان ۱۰۵ اسب بخار در دور موتور ۵.۷۵۰ RPM  و گشتاور ۱۴۵ نیوتون متر در دور موتور ۳.۷۵۰ را تولید می کند. نیروی تولید شده توسط مورد نظر به وسیله جعبه دنده ۴ سرعته تیپ ترونیک عملکرد انتقال به چرخ‌های جلویی را تکمیل می کند. این خودرو از حالت سکون در مدت ۱۱ ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و حداکثر سرعتی که برای آن محاسبه شده  معادل ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می باشد. هم چنین این موتور از مصرف کمی برخوردار است که مصرف سوختی حدود ۷ لیتر را ارائه می دهد.

با ورود به فضای کابین طراحی ساده و یک دستی را درست همانند طراحی بدنه شاهد هستیم. متریالی که در قسمت کابین استفاده شده کیفیت تقریبا کمی دارد که البته به نسبت قیمت بسیار پایین در بازار عقلانی و منطقی محسوب می شود. در وسط داشبورد صفحه نمایش رنگی لمسی قرار گرفته که در هماهنگی با دو خروجی سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده در کابین نمای فوق العاده ای را نمایش می دهد. فضا برای سرنشینان کافی نیست و در ردیف عقب فقط دو بزرگسال جای می گیرند و در طولانی مدت می تواند کمی آزار دهنده باشد. فضای صندوق عقب نیز از اندازه ای متوسط برای قرار دادن ساک معادل 510 لیتر برخوردار است.

از امکانات متنوع عرضه شده توسط رنو سیمبل می توان به: قفل مرکزی، ریموت کنترل، سیستم محدود کننده سرعت، چراغ مه شکن در نمای جلو، سنسور کمکی به پارک در عقب خودرو، آیینه های جانبی که امکان تنظیم الکتریکی را دارا هستند، سیستم کنترل سرعت و رینگ های آلومینیومی 15 اینچی اشاره کرد. از لحاظ قیمتی بسیار خودروی ارزان قیمتی می باشد و رقیبانی همچون: سیتروئن C3 ، فولکس واگن پولو، فورد فیستا و نیسان ورسا دارد. برای مشاهده قیمت ها و شرایط فروش اقساطی خودرو های نام برده به سپند خودرو مراجعه کرده و در صورت پسندیدن هر کدام از آن ها نسبت به ثبت نام خودروی مربوطه با توجه به نیازتان اقدام به عمل بیاورید.