بعد از رتبه ای که کراس اوورها در بازار خودرو دارند بیشترین طرفداران مربوط به سگمنت بی یا همان خودروهای مینی سوپر می باشد. این کلاس از خودروها سهم قابل توجهی را در بازار جهان کسب کرده اند و از جمله خودروهایی که با فروش زیاد در این سگمنت ماندگار شده اند می توان به خودروهایی نظیر آلفا رومئو میتو ی ایتالیایی، رنو ساندروی فرانسوی و تویوتا یاریس ژاپنی اشاره کرد. ابعاد کوچک و خوش دست بودن چنین خودروهایی باعث شده تا افراد زیادی که در شهر های شلوغ زندگی می کنند برای انتخاب خودروی مناسب به سمت این کلاس از خودروها کشیده شوند. در ایران نیز انواع مختلفی از خودروهای هاچ بک وجود دارند که با رنج های قیمتی متفاوت به فروش می رسند و توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را به دست بگیرند.
در این میان یک دو رگه ی انگلیسی چینی نیز چند مدتی است به بازار ایران وارد شده و برخلاف تصور عموم با استقبال خوبی روبرو شده است. ام جی 3 خودرویی است که در روزهای اولیه ی ورودش به کشورمان محکوم به عجیب بودن ظاهرش شد و پس از گذشت مدتی توانست چهره ی خود را در میان خریداران جا بیاندازد و به فروش واقعی خود دست پیدا کند. در ادامه به برسی بیشتر این خودرو می پردازیم.

آشنایی بیشتر با ام جی 3

این هاچ بک نسبتا اسپرت با طراحی خاص بدنه اش توانسته توجه زیادی را به سمت خود جلب نماید و با داشتن رنگ بندی های جذاب دوستداران خودروهای رنگی را بسیار شاد کرده است. طراحی بدنه ی ام جی جعبه ای است و این خودرو با دماغه ای نرم و آیرودینامیک ظاهری عجیب برای خودش رقم زده است که در کنار رنگ های گوناگون و شاد این خودرو به خاص تر بودن ام جی کمک کرده است. ام جی در خارج از ایران خودرویی اقتصادی و ارزان است که با وجود هاچ بک بودن می تواند نیازهای زیادی را از رانندگان قشر معمول جامعه برطرف نماید. طراحی ام جی در چند کلمه نوآورانه و جالب است و با وجود رنگ بندی های شاد خودرویی دوست داشتنی و کارتونی به حساب می آید. قرار بود با ورود ام جی به ایران برچسب های خاصی بر روی سقف این خودرو چسبانده شود که تا حد زیادی به نمونه ی اورجینال نزدیک شود اما با مخالفت نیروی انتظامی خلف وعده شد و شرکت وارد کننده ی خودرو نتوانست چنین ویژگی را برای ام جی رقم بزند، نصب برچسب های رنگی بر روی سقف یکی از شاخص ترین ویژگی های این خودرو می باشد. ام جی 3 های وارداتی به ایران نهایتا با یک رنگ بدنه وارد شدند اما امکان سفارش خودرو با ترکیب دو رنگ نیز وجود دارد.

فروش اقساطی ام جی 3 جدید

مشخصات فنی ام جی 3
طراحی و توسعه ی ام جی توسط مرکزی راحی به نام SAIC در جنوب غربی انگلستان انجام گرفته است و این سوپر مینی دورگه ی چنی انگلیسی حاصل تلاش 60 طراح و 300 مهندس حاذق است. ام جی 3 نسبت به قیافه اش وزن بیشتری دارد و با داشتن 1150 کیلوگرم هم وزن رنو ساندرو می باشد. از نظر اندازه های خودرو، ام جی فاصله ی میان دو محورش نسبت به میانگین سگمنت بی افزایش داشته اما از نمای جانبی هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است.
پلتفرم دیفرانسیل جلوی این خودرو در قسمت جلو مک فرسون استرات و در بخش عقبی خودرو با میله ی پیچشی پشتیبانی می شود. ترمزهای جلوی ام جی از نوع دیسکی و ترمزهای عقب نیز کاسه ای هستند. در موتور ام جی 3 به جای استفاده از تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده شده و موتور 4 سیلندر آن با تنفس طبیعی دارای استاندارد آلایندگی از یورو 5 می باشد. این موتور توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 دارد و با توجه به وزنی که دارد شتاب بالایی را نمی توان از آن توقع داشت. گیربکس این خودرو AMT است و با قابلیت تعویض اتوماتیک به خوبی در 5 حالت سرعت با موتور خودرو هماهنگ می شود. عملکرد این گیربکس نسبت به بسیاری از خودروهای مینی سوپر بهتر است اما در حالت دستی دنده ها زیاد نرم نیستند و رانندگان استفاده از حالت اتوماتیک را ترجیح می دهند. فروش اقساطی ام جی 3 نسبت به آمار فروش اقساطی ام جی RX5 بالاتر بود اما در هر صورت به حدی که مونتاژ کنندگان این خودرو را راضی کند نرسید.