بیشتر افراد در هنگام خرید خودرو به پیشرانه ی آن توجه می کنند و به دنبال خودرویی با قدرت هستند اما ترمز نیز بخش مهمی از خودرو است که گاهی اوقات نادیده گرفته می شود، لطفا در هنگام خرید خودرو عجله نکنید و در صورتی که قصد دارید از خودروهای ایرانی استفاده کنید دنا را جزء لیست نهایی خود برای خرید قرار دهید.
تنها وجود یک پیشرانه قوی و بزرگ در یک خودرو تجربه خرید را رضایت بخش نخواهد کرد، البته باید دید تعریف هر فرد از یک خودروی خوب چیست؟ برای افراد با دید منطقی و حرفه ای این تعریف در محصولی که فقط بتازد خلاصه نمی شود، بلکه خودرو باید در قسمت ترمز ها نیز عکس العمل سریع و قابل قبولی از خود ارائه دهد. قدرتمند بودن خودرو اهمیت زیادی دارد اما مهم‌تر از آن انتقال آن قدرت به چرخ‌ها است که در این لحظه، باید به سراغ شاسی و سیستم تعلیق خوب و قوی برویم. بدون وجود یک شاسی مقاوم، تنظیمات مناسب برای سیستم تعلیق و ترمز خودرو، حتی اگر پیشرانه بیشترین قدرت را هم به سمت جعبه ‌دنده بفرستد بازهیچ ارزشی نخواهد داشت.
اگر سیستم تعلیق یک خودرو بیش از اندازه سفت و سخت باشد و انعطاف خوبی نداشته باشد سواری خودرو با تکان‌های شدیدی همراه است و فرمان‌پذیری و قابلیت کنترل خودرو بسیار سخت خواهد بود؛ برعکس این شرایط نیز مناسب نخواهد بود و اگر سیستم تعلیق خیلی نرم باشد، فرمان‌پذیری در پیچ‌ها اسفنجی است و حاصل کار چندان جالب نخواهد بود.
مهندسان خودرو در بخش سیستم تعلیق، بیشترین زمان خود را صرف پیدا کردن تعادلی مناسب میان این دو حالت می کنند نه خیلی سفت نه خیلی نرم! رسیدن به یک فاکتور و معیار مناسب برای به دست آوردن این تعادل کار آسانی نیست. در بعضی خودروهای مدرن این امکان وجود دارد که تنظیمات مختلف سیستم تعلیق را از طریق یک دکمه در اختیار راننده قرار دهند تا شخص راننده بر اساس سلیقه و نیاز خود در آن موقعیت، حالتی مناسب برای سیستم تعلیق انتخاب کند.

دنا، پرچمدار ترمز ایرانی

خودروهای ایرانی در بخش سیستم تعلیق عملکرد مناسبی از خود ارائه نداده اند اما در بخش فنی ترمز، نقاط قوت زیادی در صنعت خودروی ما وجود دارد. به عنوان مثال در خودروی ملی دنا شاهد ترمزهای قوی با عکس العمل بسیار خوب هستیم. هر چهار چرخ به ترمزهای دیسکی مجهز می باشند که با کمک ABS و EBD و به لطف بوستر ترمز، عملکردی بسیار عالی دارند. فروش اقساطی دنا با استقبال خوبی مواجه شد و این مسئله اتفاقی نبود. دنا از خود شرایط فنی مناسبی را به نمایش گذاشت که در کنار ظاهر قابل قبول و چهره خشن (چهره محبوب در فرهنگ ما) تبدیل به انتخاب هوشمندانه ای برای خریداران شد. فروش اقساطی ایران خودرو در کشور ما روزهای مختلفی را تجربه کرده است که تمام این تجربیات به کیفیت خودروهای ساخته شده برمیگردد. اما در مورد موضوع مورد بحث در این مقاله باید بگوییم ایران خودرو در بخش ترمز خودروها بسیار قوی عمل کرده و حتی خودروی رانا که در بخش های طراحی و فنی دارای کیفیت بالایی نیست در بخش ترمز گیری عملکردی بسیار قوی از خود ارائه داده است.
این بار هنگامی که قصد خرید خودرو داشتید به ترمز خودرو نیز دقت کنید و تمامی تمرکز خود را بر روی قدرت موتور نگذارید. ترمز نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است و نادیده گرفتن آن شما را از رانندگی ایمن محروم خواهد کرد.