در بازار فعلی خودرو انتخاب از میان محصولاتی که در رنج قیمتی 90 تا 110 میلیون ( لیفان 820 و جک اس 5 ) می باشند بسیار سخت و دشوار است. در این بازه ی قیمتی انواع خودروها اعم از خودروهای چینی، فرانسوی و کره ای خودنمایی می کنند و هر کدام با توجه به ویژگی هایی که دارند خود را با نیازهای یک دسته از خریداران تطابق می دهند. به همین دلیل تنوع در انتخاب مسئله ای است که هم خوشایند خریداران می باشد هم باعث می شود تا دچار سردرگمی و شک در انتخاب شوند. در این میان خودروهایی نیز وجود دارند که با دارا بودن شرایط مشابه از لحاظ فنی و طراحی هایی در یک سطح شانس بسیار نزدیکی برای انتخاب پیدا می کنند . لیفان 820 و جک اس 5 از همان دسته خودروها می باشند که خریداران مدت ها بر سر امکانات و ارزش خریدشان میان آنها مقایسه انجام می دهند.
لیفان 820 خودرویی است که بنا به اظهارات مسئولین در سال 95 فروشی بیش از 20000 نسخه داشته است. در ادامه نقاط قوت و ضعف این خودرو را بررسی خواهیم کرد.

نقاط قوت لیفان 820

موتور قوی این خودرو 2400 سی سی حجم دارد و بر پایه موتور تنفس طبیعی تویوتا ساخته شده است. گفته می شود این پیشرانه دیگر مشکلات مربوط به توربو شارژ را ندارد، البته این به معنای داشتن قدرتی معادل با موتورهای 2.4 لیتری نیست و این پیشرانه در حد و اندازه ی خودش ظاهر می شود ولی با این حال نگران سبقت ها و شتاب درخواستی خود نباشید زیرا لیفان با همین پیشرانه خودرویی قوی است که می تواند به راحتی شما را در سبقت ها روسفید کند. توجه به این نکته نیز الزامی است که لیفان با وجود خودروهای 1800 سی سی معمول حرف زیادی برای گفتن در خیابان های شهر خواهد داشت.
نقطه ی قوت دوم به این مسئله مربوط می شود که لیفان پلت فرم تویوتا را رسما خریداری کرده است و از این بابت امتیاز خوبی را نصیب خودروهای تولیدی خود نموده است و اما در ادامه صحبت در مورد مشخصات فنی لیفان زمانی تکمیل خواهد شد که گیربکس این خودرو را نیز مورد بررسی قرار دهیم. گیربکس لیفان 820 نمونه ی بسیار خوب از کمپانی استرالیایی DSI می باشد، میزان انتقال نیروی این گیربکس انصافا بالاست و گشتاور بسیار خوبی را در اختیار چرخ ها می گذارد.
کذشته از امکانات فنی اگر بخواهیم به موارد دیگر مثبتی که در این خودرو وجود دارد اشاره کنیم می توانیم از لوکس بودن فضای داخلی، ایزوله بودن کابین، جادار بودن اتاق خودرو به دلیل فاصله ی خوب محورها و متریال داخلی قابل قبولی که در طراحی داخلی این خودرو استفاده شده است اشاره کنیم. همچنین سیستم فنربندی این خودرو نیز به خوبی ضربات جاده را هضم می کند و نمی گذارد سرنشینان عقب احساس ناخوشایندی در طول سفرهای جاده ای داشته باشند.

نقاط ضعف لیفان 820
وقت آن است که پس از صحبت در مورد تمام نکات مثبت این خودرو به نکات منفی آن نیز اشاره کنیم تا دید شما نسبت به این خودرو کامل شود.
اولین مورد شکایتی که از زبان دارندگان لیفان می شنوید بازار دست دوم ضعیف می باشد. بسیاری از خریداران معترضند که چرا قیمت خودرو در بازار دست دوم افت زیادی پیدا می کند و به عبارتی پس از خرید اگر قصد تعویض آن را داشته باشند کار برایشان مشکل می شود.
مورد دوم به طراحی آرم لیفان مربوط می شود که افراد بسیاری آن را مناسب خودرو نمی دانند و زشت تلقی می کنند. به طور کلی طراحی لیفان با ظرافت خاصی انجام نشده است و بیشتر تمرکز طراح بر روی عضلانی جلوه دادن خودرو معطوف شده است. در سال های اولیه ی شروع فروش اقساطی لیفان 820 بسیاری از افراد اقدام به خرید این شاسی بلند نمودند و از شرایط فروش اقساطی لیفان استفاه کردند. پس از چند مدت در میان خودروها نمونه هایی از ایرادات مانند اشکال در خنک کننده گیربکس و کمپرسور کولر گزارش شد که با مراجعه به نمایندگی حل شد ولی به هر حال نمی توانیم منکر تاثیر منفی زیادی که بر روی وجهه ی این خودرو گذاشته شد شویم.
به طور کلی جک خودرویی است که در مواردی مانند گیربکس می تواند از لیفان پیشی بگیرد اما لیفان 820 با طراحی زیباتر و موتور قوی تر حتی با وجود ضربه ای که در اولین ورودش به بازار خورد تا به حال توانسته از این خودرو پیشی بگیرد.