تیبا یکی از خودروهای سایپا با عنوان دومین خودروی ملی از سال 88 به عرضه می رسد. با توجه به این که این خودرو رقیبان زیادی در این رنج قیمت ندارد توانسته در جایگاه خودش به فروش خوبی دست پیدا کند. تیبا درست در زمانی که بازار به این خودروهای ارزان قیمت نیاز داشت از طریق دو خودروسازی معروف تولید و عرضه شد. نامی که در آن دوره بر سر زبان ها افتاده بود مینیاتور بود، به این دلیل که این خودرو یک خودروی زیبا در ایران به حساب می آمد. پس از چندی نام این خودروی شهری در کلاس سدان به تیبا تغییر یافت. تیبا بر روی پلت فرم پراید با سطحی از ارتقاء دهی تولید شد. هم چنین از سایز بدنه ای ما بین ریو و پراید برخوردار است. نکته جالب توجه این است که هیچ کدام از نماها و ابزار بیرونی و داخلی در این خودرو حس زیبایی به شما نمی دهد. و شعار سایپا در مورد زیبایی آن شما را به فکر وا می دارد. سایپا فروش اقساطی تیبا  را برای آسایش در خرید با شرایط مناسب در اختیار شما قرار می دهد.

در نگاهی به نمای خارجی خطوط منحنی با ظرافت به کار رفته است. گروهی ایتالیایی در کنار گروه آنجلینی دیزاین که به طراح معروفش به نام هارادا معروف است طراحی این خودرو را بر عهده گرفتند. در این طراحی مهندسین ایرانی نیز دخالت هایی داشته اند. پس نمی توان تیبا را خودرویی کاملا ایرانی تلقی کرد. زیرا از لحاظ طراحی ظاهری تلفیق دو نوع فکر ایرانی و خارجی به حساب می آید. البته با توجه به قیمت می توان گفت در برخی قسمت ها جای تعریف از ظاهر وجود دارد. خطوط برجسته ای که در نمای رو به رو و بر روی کاپوت وجود دارد طرح آیرودینامیکی را ارائه می دهد. این خطوط برای نشان دادن تهاجم بیشتر در نظر گرفته شده اند. اما در قسمت جلو پنجره، به علت کوچک بودن آن و حسی کسل کننده تمامی هدف را به باد داده است. با روشن شدن چراغ ها و نمایی که از قسمت سپر و جلو پنجره می بیینم تمام تصورات کمی مثبت درباره ظاهر خشن را خراب می کنند.

نوآوری در ظاهر تیبا 97

وجود نو آوری در نمای جانبی که در محصولات دیگر سایپا دیده نشده است. این نو آوری در خط های برجسته بر روی گلگیر نمود پیدا کرده و به نوعی امضای هاراد، طراح برجسته محسوب می شود. احتمال می رود نام مینیاتور را نیز به همین دلیل بر روی تیبا گذاشتند. در نمای پشت تیبا 97 تاثیرات خودروی پر طرفدار و محبوب مزدا 323 را به عینه شاهد هستیم. بنا بر این این قسمت نیز به مورد قبول واقع شدن نمای بیرونی کمک به سزایی کرده است. هر 4 تیپ عرضه شده از این خودرو از نظر فنی و ظاهری در یک رده هستند. بعد از این که این خودرو توانست با وجود سادگی برای خود اسم و رسمی در بازار به هم بزند نسخه هاچ بک یا همان تیبا 2 آن توسط سایپا عرضه شد. این نسخه نیز با این که رقیبانی مانند: پراید 111، ام‌ وی ‌ام 110 و در نهایت پژو 206 داشت نظر بسیاری از جوانان را به خود جلب کرد.

تیبا 97 کابینی ساده و قدیمی را در بخش جلو و عقبی در اختیار راننده و سرنشینان می گذارد. فرم داخلی این خودرو هیچ تفاوتی با پراید های جدید ندارد. در ساخت این خودرو از تلفیق قطعات پراید، ریو و قطعات مخصوص به خودش استفاده می شود. پیشرانه مورد استفاده در تیبا 97 چهار سیلندری 1.5 لیتری است که همان موتور پراید است. اما تغییراتی از قبیل افزایش حجم و تغییر در تراکم از طریق مگا موتور و تیمی آلمانی بر روی آن ایجاد شده است. موتوری با حجم 1503 سی‌سی در تیبا خصوصا در نسخه های اولیه توان 80 اسب‌ بخار را با بهینه‌سازی صورت گرفته بر روی آن تولید کرده، که این رقم افزایش به 87 اسب بخار را در پی داشته است. با مراجعه به سپند خودرو و مطالعه اطلاعاتی از فروش اقساطی خودرو هایی در این رده تصمیم گیری بهتری برای ثبت نام و خرید خودروی مورد نظر داشته باشید.