اگر نگاهی به بازار خودروهای اس یو وی در کشور بندازیم متوجه می شویم در حال حاضر گزینه های زیادی پیش روی مخاطبان این دست از خودروها نیست. قانون منع واردات موتورهای بالای 2.5 لیتر یکی از دلایل اصلی این موضوع است و باعث شده بسیاری از شاسی بلندهای خوش چهره و با کیفیت از حضور در بازارهای کشورمان محروم بمانند. در این میان خریداران به چند دسته تقسیم می شوند، دسته ی متمول به سراغ خودروهایی مانند ولوو XC90 و پورشه ماکان می روند، در رده ی بعد از این قشر بسیاری از افراد سراغ خودروهای اس یو وی دست دوم می روندد و با بودجه ای در حدود 200-300 تومان از میان گزینه های جذاب موجود در بازار خودروی مورد علاقه ی خود را خریداری می نمایند. دو مورد از این خودروها تولید ژاپن هستند و در ایران نیز طرفداران زیادی دارند. در این مقاله مقایسه ای میان این دو محصول انجام می دهیم. تویوتا لندکروزر، FJ کروزر!

مقایسه طراحی تویوتا پرادو با اف جی کروزر

پرادو در نمای روبرو ساده و هماهنگ است. طرح برآمده ی چراغ ها و لبه ی بالای کاپوت از جمله المان هایی است که در نمای روبرویی جلب توجه می کند، بنا به ادعای سازنده ی این خودرو کناره های برآمده در بدنه ی خودرو تنها برای زیبایی نیست و به دید بهتر راننده نیز کمک می کند یعنی به عبارتی ابعاد دقیقی از خودرو را در اختیار راننده می گذارد تا تجربه ی رانندگی با آن لذت بخش تر باشد و کنترل خودرو آسان تر صورت بگیرد. پرادو چهره ی خشن و قدرتمندی دارد و بخش اعظمی از این چهره را مدیون طرح جلو پنجره ای است که برای آن استفاده شده است. خطوط ضخیم و عمودی در این قسمت کار خود را به خوبی انجام داده اند و چهره ی پرادو را غول پیکر و خشن کرده اند. یکی از قسمت های دیگر که دراین خودرو ماهرانه طراحی شده است گلگیر می باشد؛ خط پف گلگیر در قسمت جلو از زیر چراغ شروع می شود و تا آینه ادامه دارد سپس آرام محو می شود. در قسمت عقب نیز گلگیر طرح بسیار زیبایی دارد و نمای عقب خودرو را جذاب تر کرده است. در نمای پشتی پرادو همچنان آثاری از نسل قبلی را نگه داشته است اما نسبت به نمونه های پیشین مدرن تر شده است، به طور کلی پرادو طرحی ساده و هماهنگ دارد و از زرق و برق های خودروهای کره ای در آن خبری نیست.
FJ کروزر
این خودرو نسبت به پرادو طرحی خاص تر دارد به همین دلیل مورد پسند عده ی خاصی است و عامه پسند نیست. در این خودرو طرح چراغ ها بسیار متفاوت است و خبری از طراحی های معمول مربوط به چراغ های شاسی بلند نیست. نمای روبرویی اف جی بسیار شبیه به نمای جلوی خودروهای دهه 70 می باشد و طرح راهنماها در کنار چراغ هایی که گرد و فانتزی هستند اصالت خاصی را به آن بخشیده که تقریبا تبدیل به شناسنامه ی اف جی شده است. بر روی کاپوت و در بالای جلو پنجره، ورودی هوای به کار رفته چهره ی خودرو را عضلانی تر کرده است ضمن اینکه سه عدد برف پاک کنی که بر روی شیشه ی خودرو نصب شده به خاص تر شدن چهره ی اف جی کمک شایانی کرده است.در نمای جانبی، FJ طرحی بسیار ساده دارد و نکته ی متفاوتش این است که زاویه ی شیشه تقریبا عمودی است.

نتیجه گیری
اف جی کروزر خودرویی برای استفاده های روزمره نیست و اکثر افراد به عنوان خودروی دوم به آن نگاه می کنند، قیمت آن در حال حاضر بین 290 تا 320 میلیون می باشد که بهای بسیار زیادی برای این خودرو محسوب می شود، البته افرادی که تمکن مالی کافی دارند این خودرو را به خاطر علاقه ای که به طراحی خاص آن دارند خریداری می نمایند و از شتاب گیری سریع و توانایی آفرودی اش لذت می برند. در مقابل پرادو خودرویی کاملا مناسب برای مصارف شهری و متمدن تر می باشد اما به نسبت اف جی کروزر توانایی های خارج جاده ای کمتری دارد. آمار فروش اقساطی پرادو در خارج از ایران با استقبال خوبی مواجه شده است و در داخل کشورمان هنوز تعداد زیادی از این خودرو وارد نشده است با این حال فروش اقساطی تویوتا همواره پر طرفدار بوده و خریداران خاطره ی خوبی از خرید محصولات این کمپانی دارند.