خودروهای شاسی بلند و کراس اوور چند سالی است که در بازار کشور محبوبیت بالایی پیدا کرده و طرفداران بسیاری دارند. بیشتر خودروهای کراس اوور و شاسی بلند موجود در بازار وارداتی بوده و غالبا چینی هستند.در این مقاله به بررسی تفاوت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در سپندخودرو می پردازیم، در ادامه با ما همراه باشید.

خودروهای کراس اوور و شاسی بلند،  کلاس پرفروش در بازار ایران

نزدیک به دو دهه است که خودروهای شاسی بلند یا suv و کراس اوور ها در بین مردم ایران محبوبیت بالایی پیدا کرده اند. خودروهایی که دارای شباهت بسیاری هستند و بسیاری از مردم این دو کلاس را با یکدیگر اشتباه می گیرند.

بررسی تفاوت کراس اوور و شاسی بلند ها

بیشتر افراد تمام خودروهایی که ارتفاعی بیشتری از زمین دارند را به عنوان شاسی بلند می شناسند. این درحالی است که کراس اوور و SUV دو سگمنت کاملا جداگانه هستند. کراس اوورها در مقایسه با خودروهای شاسی بلند دارای قابلیت های بیشتر و مصرف سوخت کمتر دارند. در ادامه خودروهای کراس اوور و شاسی بلند را کاملا بررسی می کنیم.

تفاوت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در پلتفرم خودرو

مهمترین و واضح ترین تفاوت دو کلاس SUV و کراس اوور در پلتفرم طراحی این دو خودروست. معمولا در تولید خودروهای شاسی بلند یا suv از شاسی وانت پیکاپ و یا کامیونت ها استفاده می شود.

در خودروهای شاسی بلند عمدتا هدف دستیابی به قدرت بالا، فضای زیاد و رانندگی های آفرود است، برای مثال می توانیم از تویوتا لندکروز به عنوان یک شاسی بلند قدرتمند یاد کنیم. در حالیکه کراس اوور ها معمولا مبتنی بر شاسی خودروهای سدان تولید شده و سواری نرم تری در مقایسه با suv ها دارند.

طراحی کراس اوور و شاسی بلندها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

کراس اوور و شاسی بلندها چه تفاوتی در تولید دارند؟

اگر اطلاعات کمی در ارتباط با خودرهای سدان داشته باشید احتمالا می دانید که خودروهای سدان دارای طراحی یکپارچه در بدنه هستند. این درحالی است که در خودروهای شاسی بلند فلسفه تولید متفاوت است. در خودروهای suv بدنه و فریم به صورت جداگانه تولید می شوند و در نهایت فرایند مونتاژ انجام می شود. دلیل انجام این کار ایجاد استحکام بیشتر در خودروهای suv است تا در هنگان رانندگی در جاده های صعب العبور به کمک شما می آید.

به دلیل همین سبک از طراحی در این دو کلاس خودرو، شاهد رانندگی نرم تری در خودروهای کراس اوور در مقایسه با خودروهای شاسی بلند هستیم. برای مثال ساندرو استپ وی نمونه مناسبی در دسته کراس اوورهاست.

خودروهای شاسی بلند بزرگتر اند یا خودروهای کراس اوور؟

حتی در یک نگاه سرسری هم می توان فهمید که شاسی بلندها به مراتب بزرگتر از کراس اوور ها هستند. این مورد حتی در کراس اوورهای کامپکت نیز قابل ملاحظه است. طراحی و ابعاد مناسبی که در کراس اوور ها وجود دارد، این خودروها را برای مصارف شهری و رانندگی های درون شهری بهترند.

شاسی بلند و کراس اوور چه تفاوتی دارند؟

در خودروهای شاسی بلند نیز ارتفاع بلند خودرو تسلط بیشتری در حین رانندگی به شما می دهد. همچنین فضای داخلی بیشتر و حجم بار بیشتری درون خودرو وجود دارد که از دیگر مزایا استفاده از خودروهای شاسی بلند است. البته این ابعاد بزرگتر مسلما منجر به افزایش وزن می شود که در پی آن سوخت بیشتری نیز مصرف می شود. همین عامل باعث می شود که بیشتر افراد به فکر خرید خودروهای کراس اوور باشند.

تجربه رانندگی با خودروهای suv و کراس اوور

اگر در جاده های درون شهری رانندگی می کنید مسلما هیچ خودرویی بهتر از سدان ها برای شما وجود ندارد. اما اگر در جاده های بیرون از شهر و نا هموار باشید به خوبی متوجه نقص خودروهای سبک می شوید.

رانندگی با کراس اوورها در مقایسه با خودروهای شاسی بلند تجربه بهتری به دست می دهند، اما قابل مقایسه با سدان ها نیستند. البته این مقایسه در شرایط جاده های درون شهری است، اما اگر شرایط را به جاده های آفرود و خارج از شهر تغییر دهیم قانون بازی به کلی تغییر می کند.

اما خودروهای شاسی بلندی مانند پژو 2008 در جاده های آفرود سواری نرم تری از خود نشان می دهند و به سبب داشتن سیستم تعلیق سفت تری که دارند، در شرایط جاده های بیرون شهری و ناهموار عملکرد مناسبی دارند.

بررسی سیستم متحرک کلاس شاسی بلند و کراس اوور

معمولا شاسی بلند ها دارای سیستم متحرک عقب هستند و در برخی نمونه ها نیز شاهد سیستم چهار چرخ متحرک هستیم. این درحالی استکه در خودروهای کراس اوور سیستم محور جلو و تمام چرخ متحرک یا AWD نیز در بازار وجود دارد.

بررسی ابعاد خودروهای کراس اوور و شاسی بلند

البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که سیستم چهار چرخ متحرک بیشتر برای مناطق کوهستانی سیستم ایده آلی است و شاید در جاده های درون شهری مطلوبیت چندانی برای کاربر نداشته باشد.

در بحث پیشرانه نیز معمولا کراس اوور های با موتورهای سبک تری تولید می شوند. چرا که وزن کمتری دارند و به طبع نیروی کمتری برای حرکت هم نیاز دارند. معمولا موتور بیشتر کراس اوور ها از نوع چهار سیلندر است، اما در آن سوی قضیه در خودروهای شاسی بلند بیشتر از موتورهای سیلندر استفاده می شود و از نوع V شکل هستند.

همچنین علاوه بر استفاده از موتورهای قدرتمند تر، پیشرانه شاسی بلند ها در نسخه توربوشارژ نیز تولید می شود. در پایان به این سوال پاسخ می دهیم که بلاخره شاسی بلندها خودروهای بهتری هستند یا کراس اوور ها؟

پاسخ به این سوال تماما بستگی به تصمیم شما دارد و انتخابی کاملا شخصی است. اما شاسی‌بلندها دارای ابعادی بزرگ، استحکام بالا، کشش مناسب، تسلط بیشتر راننده بر جاده، قدرت بالای موتور و فضای بیشتری هستند.

در آن سوی قضیه نیز کراس اوورها دارای رانندگی راحت، سواری نرم، ابعاد کوچکتر نسبت به شاسی‌ بلندها و در نتیجه رانندگی شهری مناسب، مصرف سوخت کمتر و …بوده و به عبارتی می‌توان گفت ترکیبی از مزایای شاسی‌ بلند و سدان‌ ها را با خود به همراه دارند.