از 30 سال گذشته تا حالا بارها شنیده ایم که خودروهای هیبریدی قرار است بازار را تصاحب کنند، اما هیچ گاه به طور جدی این اتفاق نیفتاده است. اما ظاهراً اینبار دیگر واقعاً باید گفت آینده از آنِ هیبریدی هاست؛ چون کمپانی هوندا به شکلی جدی عزم خود را جزم کرده که تا پیش از سال 2030، خودروهای هیبریدی و تمام الکتریکی دو سوم فروش جهانی این کمپانی را به خود اختصاص بدهند. در ادامه نوشتار در مورد تاریخچه هوندا اینسایت برای شما خواهیم گفت و نگاهی به نسل سوم و جدیدترین مدل اینسایت خواهیم انداخت.

پیش از خواندن ادامه مقاله، از شما دعوت می کنیم شرایط فروش اقساطی محصولات هوندا توسط شرکت سپندخودرو را مطالعه کنید.

اولین نسل هوندا اینسایت (Insight) هیبریدی در سال 1999 به بازار عرضه شد و غوغایی به پا کرد. اینسایت آنقدر بازدهی بالایی داشت که مهندسین موتور جت ناسا لب به تحسین از آن گشودند. اینسایت نسل اول با آن ظاهر عجیب، سالها از زمان خود جلوتر بود و به دلیل ویژگی های سنت شکنانه اش خودروی محبوب علاقه مندان به فیزیک محسوب می شد. طراحان ژاپنی برای به حد اعلاء رساندن قابلیت های آیرودینامیکی و به حداقل رساندن مقاومت خودرو در برابر باد، قسمت عقب اتومبیل را باریک تر از جلوی آن طراحی کرده بودند. از همه اینها گذشته اعجوبۀ هوندا فقط 3 لیتر بنزین در 100 کیلومتر می سوزاند!

هوندا اینسایت نسل اول در سال 1999 عرضه شد

اولین نسل هوندا اینسایت در سال 1999 عرضه شد

 

نسل دوم اینسایت در سال 2008 عرضه شد و با وجود اصلاحات و امکان حمل بیش از دو سرنشین، توان مبارزه در میدانی که حریف قدرتمندی چون تویوتا پریوس در آن جولان می داد را نداشت و تنها 20 هزار عدد از آن فروش رفت. هوندا چاره ای جز توقف تولید این مدل نداشت.

حالا نسل سوم اینسایت در برابر دیدگان ماست و به زودی عرضه خواهد شد. اینسایت جدید تنها 4.5 لیتر بنزین در 100 کیلومتر می سوزاند. اینسایت شباهت هایی انکارناشدنی با نسل دهم سیویک دارد. در واقع اگر دقیق تر به اینسایت نسل جدید نگاه کنید شباهت های بسیاری بین این خودرو و هوندا سیویک می بینید. جالب است بدانید شاسی، سقف، پنل های عقب و همچنین بسیاری از ادوات داخلی اینسایت دقیقاً مشابه سیویک است.

هوندا اینسایت مدل 2019 شباهت های زیاید با سیویک نسل دهم دارد

این شباهت بیش از حد، به دلیل نوع پلتفرم سیویک است که مناسب خودروهای هیبریدی طراحی شده است. هوندا با این کار صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه ها کرده و از طراحی و تولید یک شاسی کاملاً جدید برای خودرویی که ممکن است تنها چند ده هزار فروش در کلاس خود داشته باشد، خودداری کرده است.

اینسایت جدید در سه مدل EX, LX و Touring و با پیشرانه دو موتوره هیبریدی نسل سوم ساخت هوندا عرضه خواهد شد. این پیشرانه در همه مدل ها یکسان است. به وسیله این موتور پیشرفته می توان بسته به نیاز راننده و شرایط، خودرو را به یک خودروی هیبریدی موازی، هیبریدی سری و یا تمام الکتریکی تبدیل کرد. این مفاهیم را در ادامه توضیح خواهیم داد.

پیشرانه بنزینی از نوع 1.5 لیتری 4 سیلندر است که 107 اسب بخار نیرو و 134 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. پیشرانه بنزینی به گونه ای برنامه ریزی شده است که در دورهای بالا به بیشترین بازدهی می رسد. موتور الکتریکی 129 اسب بخار نیرو و 267 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. یک موتور الکتریکی کوچک نیز وظیفه استارتر و ژنراتور را برعهده دارد. موتور الکتریکی و بنزینی روی هم رفته 151.5 اسب بخار نیرو تولید می کنند.

هوندا اینسایت 2019 از جدیدترین نسل موتورهای پیشرفته الکتریکی ساخت هوندا بهره میگیرد

به طور کلی به سه روش می توان هوندا اینسایت را به حرکت درآورد:

  • EV Drive: در این حالت تنها از موتور الکتریکی برای به حرکت در آوردن خودرو استفاده می شود.
  • Hybrid Drive: در این حالت باز هم موتور الکتریکی چرخ ها را به حرکت در می آورد با این تفاوت که موتور بنزینی نیز روشن بوده و ژنراتور یا باتری ها را شارژ می کند. به این حالت هیبریدی سری می گویند.
  • Engine Drive: در این حالت که مخصوص رانندگی در مسیرهای جاده ای با سرعت یکسان است، موتور بنزینی مستقیماً چرخ های جلو را به چرخش در می آورد. به این حالت هیبریدی موازی می گویند.

در هر سه حالت بالا نیز می توان بسته به نیاز راننده، یکی از حالت های رانندگی Eco, Normal یا Sport را انتخاب کرد. همچنین سه حالت ترمزگیری احیایی (Regenerative Braking) نیز برای تبدیل انرژی حاصل شده از ترمز به الکتریسیته وجود داشته و بهره وری را بیش از پیش بالاتر برده است.

تجربه رانندگی با هوندا اینسایت 2019

خوشبختانه فرصت شد تا مدل Touring که بالاترین سطح امکانات و تجهیزات دارد را برانیم. اولین چیزی که جلب توجه می کند عایق بندی خوب کابین و به گوش نرسیدن صدای پیشرانه یا محیط پیرامون در سرعت های پائین است؛ حتی با روشن شدن موتور بنزینی در سرعت های کم نیز آرامش کابین برهم نمی خورد. تنها با فشردن پدال گاز و شتابگیری، صدای موتور بنزینی را خواهید شنید.

کابین هوندا اینسایت 2019 از بی صداترین هاست

در صورت تخته گاز کردن، موتور الکتریکی نیز وارد کار شده تا در همراهی با موتور بنزینی، اتومبیل را با سرعت بیشتری به جلو برانند. در مسیرهای جاده ای موتور بنزینی مستقیماً به چرخ های جلو متصل شده و موتور الکتریکی از جریان خارج می شود. فرمان پذیری عالی اینسایت ما را غافلگیر کرد و به طور کلی در مقایسه با پریوس، هندلینگ بسیار بهتری دارد.

با ثبت شتاب توسط گوشی آیفون متوجه شدیم هوندا اینسایت در مدت زمان 8.38 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و پریوس همین مسافت را در 10.34 ثانیه طی می کند. این مقایسه دقیق نیست اما در نوع خود جالب است. کمپانی هوندا نیز خود اعلام کرده بود محصولش 1.5 ثانیه از پریوس سریع تر بوده و زیر 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رسد. ادعایی که رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است.

تویوتا پریوس یا هوندا اینسایت؟

در حال حاضر این دو خودرو حاکمان بی چون و چرای دنیای خودروهای هیبریدی بوده و مشتریان در دو راهی انتخاب بین این دو اتومبیل قرار گرفته اند. به طور خلاصه اگر به دنبال هندلینگ بهتر هستید اینسایت را انتخاب کنید. هوندا اینسایت هیبریدی از تاریخ 29 جون سال 2018 با قیمت 23725 دلار برای مدل پایه و 28985 دلار برای مدل تورینگ، به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. اما اگر مصرف سوخت کمتر (در حد چند میلی لیتر) برای شما مهم تر است، پریوس را که به قیمت 24400 در مدل پایه و 34490 در مدل کامل هم اکنون در دسترس است را برای خرید انتخاب کنید.