بازار هاچبک های کراس در ایران روز به روز داغ تر می شود و خریداران بیشتری به سمت فروش اقساطی برلیانس c3 کراس و هاچبک کراس های دیگر رو می آورند. اکثر این هاچبک کراس ها قدرت فنی یکسانی دارند اما از نظر ظاهری زبان های طراحی متفاوتی را دنبال می کنند. در میان این خودروها لیفان ایکس 50 و برلیانس سی 3 کراس جزو پرفروش ترین خودروها هستند و جزو رقیبان سرسخت برای یکدیگر محسوب می شوند. کارشناسان دلیل چنین استقبال گسترده ای از این سگمنت خودرو را ترافیک روزافزون شهرها و وجود مشکلاتی مانند کمبود جای پارک می دانند. تا چند وقت پیش بازار این خودروها در ایران بسیار محدود بود اما با حضور محصولات وارداتی و چینی در داخل ایران، برندهای مختلفی پا به این بازار گذاشتند و با سهم گرفتن از آن تنوع محصولات در این بخش را بیش از پیش گسترش دادند.

بررسی برلیانس c3 کراس

پارس خودرو از سال 1394 همکاری خود را با کمپانی قدیمی برلیانس آغاز کرده است و با تولید محصولاتی مانند اچ 330، اچ 320 و اچ 220 توانست به موفقیت های زیادی دست پیدا کند. خودروهای این کمپانی چینی از ظاهری معقول و کیفیتی مناسب نسبت به قیمتشان برخوردار بودند و در رقابتی تنگاتنگ با تمام محصولاتی بودند که از قبل در بازار وجود داشتند. برلیانس در این رقابت به دو دلیل مهم پیروز شد. قیمت رقابتی، شباهت به محصولات بی ام و. با اینکه برنده ی این مقایسه را زودتر مشخص کردیم اما در ادامه به مقایسه ی این دو خودرو و بررسی ویژگی های برتر هر کدام می پردازیم.
برلیانس سی 3 کراس از نظر ظاهری شباهت های زیادی به اچ 320 دارد و در حقیقت می توان گفت نمونه ی بلندتری از برلیانس اچ 320 می باشد. ( مانند ساندرو و ساندرو استپ وی ) طراحان ظاهر اسپرت تری نسبت به اچ 320 برای این خودرو رقم زده اند و از جمله تغییراتی که در سی 3 کراس ایجاد شده است می توان به تغییر در جلوپنجره، اضافه شدن نوار نقره ای در رکاب زیر درها و تعویض رینگ های ساده ی اچ 320 با رینگ های بزرگتر اشاره کرد. همه ی این موارد در کنار شباهت هایی که برلیانس به بی او م دارد باعث شده تا این خودرو از نظر ظاهری زیباتر و اسپرت تر از محصولات دیگر در این سگمنت باشد.
لیفان ایکس 50
لیفان ایکس 50 یکی دیگر از هاچ بک کراس های بازار است که با توجه به ابعاد بدنه و موقعیت مشابه با سی 3 کراس رقابت می کند. این خودرو بعد از موفقیت لیفان ایکس 60 به بازار آمد اما به دلیل ایرادتی که در طراحی داشت و وجود محصولات بهتر به هدف هایی که در سر داشت نرسید و نتوانست شماره ی اول خودروهای مینی کراس اوور باشد. کارشناسان اعتقاد دارند طراحی سی 3 کراس پخته تر است و با استفاده از المان های ظاهری مناسب راحت تر توانسته نظر مخاطبان مینی کراس را به خود جلب نماید.

مقایسه ی فنی دو خودرو
اکثر خودروهای چینی موجود در بازار به دلیل ازدحام کشورهای چینی و ترافیک شدیدی که در آن مناطق وجود دارد، پیشرانه هایی کم حجم و کم مصرف دارند. ایکس 50 دارای موتوری 4 سیلندر، 1.5 لیتری و با قدرت 100 اسب بخار است در مقابل برلیانس سی 3 کراس دارای موتوری با همین حجم اما قدرت اسب بخار کمی بیشتر ( در حدود 3 اسب بخار ) و حدود 15 نیوتن متر گشتاور بیشتر است، با این تفاسیر برلیانس در بحث فنی نیز توانسته گوی رقابت را از لیفان برباید و با قدرت فنی کمی بهتر عملکرد مناسب تری را از خود ارائه دهد.

فروش اقساطی برلیانس سی 3 کراس در یک بازه ی زمانی به حدی بالا بود که خودروها در مرحله ی پیش فروش به پایان می رسیدند با این حال لیفان نیز مشتریانی داشت که با توجه به تجربه ی خوبی که از لیفا ایکس 60 داشتند به خرید خودرویی دیگر از این کمپانی در سگمنت هاچ بک کراس علاقه مند بودند. انتخاب میان این دو خودرو به میزان زیادی بستگی به سلیقه ی مخاطب و آگاهی او نسبت به اوضاع بازار دارد. خریدارانی که قبل از خرید خودرو تحقیقات لازم را انجام نمی دهند احتمال دارد با وجود قیمت های نزدیک این دو خودرو لیفان را انتخاب کنند و نتوانند مقایسه ی درستی میان این دو خودروی چینی انجام دهند.