عرضه خودرویی اسپرت و دیفرانسیل عقب با ویژگی هایی غیرمعمول از سوی خودروسازی که بیشتر به تولید خودروهای عوام پسند معروف است، اقدامی چالش زا خواهد بود. ولی چه بخواهیم چه نه، استینگر خوب از آب درآمده است. این کوپه پنج در علاوه بر داشتن ظاهری خشن و زیبا، در مبحث فنی نیز قدرتمند ظاهر شده، هندلینگ خوبی دارد و امکانات و تجهیزات آن مثل خودروهای لوکس گران قیمت است.

کیا استینگر 2018 خودرویی است قدرتمند، کاربردی و لوکس، که راندن آن لذت بخش است. تمامی این قابلیت ها نیز با قیمت بسیار کمتری نسبت به رقبا، قابل دستیابی هستند. کیا استینگر خودرویی است نیمه هاچبک (یا بهتر است بگوئیم فستبک)، که نیازهای افراد سخت گیر را برطرف می کند. استینگر پا به قلمرو بزرگان اروپایی چون بی ام و، مرسدس بنز و آئودی گذاشته و مانند زنبور در حال نیش زدن به آنهاست!

طبق گفته کیا، استینگر خودرویی است Grand Tour با استایل کانتیننتال که هندلینگ آن توسط مهندس ارشد پیشین دپارتمان M بی ام و بهینه شده و مدت زمانی طولانی در پیست نوربرگرینگ آلمان آزمایشات متعددی را پشت سر گذاشته تا برای عرضه آماده شود.

در سایت سپندخودرو، طیف متنوعی از محصولات کیا موجود هستند. برای آگاهی از نحوه خرید اقساطی محصولات کیا، از صفحه فروش اقساطی کیا دیدن کنید.

مشخصات فنی کیا استینگر 2018

کیا استینگر در مدل پایه با پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو و در مدل GT با پیشرانه 3.3 لیتری V6 توئین توربو عرضه می شود. پیشرانه 4 سیلندر، 255 اسب بخار نیرو و 352 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. پیشرانه V6 قادر به تولید 365 اسب بخار نیرو و 509 نیوتن متر گشتاور است. قوای پیشرانه در هر دو مدل، توسط یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخ های عقب منتقل می شود. این گیربکس که ساخت کیا است، با کیا K900 مشترک بوده و به کمک پدل شیفترهایی که در پشت فرمان تعبیه شده اند، می توان تعویض دنده ها را به آسانی انجام داد.

طبق اعلام کیا، مدل V6 قادر است تا در مدت زمان تنها 4.7 ثانیه، به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. پیشرانه V6 تشنه فشارهای ناگهانی راننده بر پدال گاز است و جعبه دنده 8 سرعته به نرمی و با دقت، یکی پس از دیگری دنده ها را تعویض می کند. البته این جعبه دنده، سرعت جعبه دنده های دو کلاچه اتوماتیک برخی از خودروهای رقیب را ندارد اما عملکرد آن در مسیرهای جاده ای بسیار خوب است.

بهره گیری از یک دیفرانسیل لغزشی که به صورت مکانیکی محدود شده است، بر قابلیت های اسپرت استینگر تأکید می کند. مدل GT که دارای پیشرانه قوی تر V6 تویین توربو است، در جلو از دیسک های ترمز برمبو 4 کالیپره و ضربه گیرهای تطبیقی بهره می گیرد. در این مدل راننده می تواند با فشار دکمه، میزان حساسیت پدال گاز، شیفترها، قابلیت حرکت چهار چرخ (AWD) و تنظیمات کنترل پایداری را تغییر دهد. فرمان برقی مدل GT نیز دارای ضرایب متغیر در سرعت های مختلف خواهد بود.

مشخصات فنی کیا استینگر 2018

با راندن کیا استینگر در مسیر مستقیم متوجه خواهید شد که مهندسین کیا به درستی از اصول پیروی کرده اند؛ در جاده مستقیم هندلینگ خنثی است و درعین حفظ سواری نرم، به خوبی از پسِ پیچ ها بر می آید. ولی در پیست، تایرها به آسانی چسبندگی خود را از دست می دهند، در تغییر جهت ها کندتر از رقبا عمل کرده و ضربه گیرهای تعلیق جلو، بیش از حد نرم احساس می شوند.

رقبای اصلی کیا استینگر بی ام و سری 3، مرسدس بنز سی کلاس و لکسوس IS هستند. کیا استینگر طولی معادل با 4 متر 82 سانتی متر دارد و از این لحاظ از رقبای ذکر شده کوچک تر بوده و به Lexus GS نزدیک تر است. کیا استینگر خودرویی مابین کامپکت و اندازه متوسط است اما قیمت به مراتب کمتری نسبت به رقبای کامپکت و لوکس خود دارد. نقطه قوت اصلی استینگر در مقابل رقبای گفته شده نه قیمت، بلکه ظاهر و کاربردی تر بودن آن است.

در نمای جلو درپوش موتور کشیده و دارای منحنی بوده و به زیبایی روی دماغه کشیده شده و در شکاف برف پاک کن ها محو می شود. طراحی عقب آن نیز که از نوع فستبک است، دیفرانسیل عقب بودن آن را فریاد می زند. کیا استینگر شباهت انکارناپذیری با بعضی از خودروهای اروپایی، از جمله آلفا رومئو و مازراتی، دارد. ولی در عین الگوبرداری از خودروهای ذکر شده، دارای هویت مخصوص به خود است.

با وجود اینکه نمای پشتی کیا استینگر حالتی شبیه خودروهای هاچبک دارد، اما این مسأله تأثیری در فضای سرنشینان نگذاشته و از این نظر نسبت به رقبای خود کاربردی تر است. برای سرنشینان جلو و عقب فضای بسیار زیادی برای پاها وجود دارد، اما به دلیل فستبک بودن، فضای نسبتاً کمی برای سر سرنشینان عقبی وجود دارد. فضای صندوق عقب استینگر نصف خودروهای سدان است ولی با خواباندن صندلی های ردیف عقب، کمبود فضا جبران می شود.

طراحی ظاهری

طراحان کیا گفته اند که در طراحی استینگر از خودروهای فستبک دهه 70 میلادی مثل مازراتی گیبلی، الهام گرفته اند. نتیجه کار آنها قابل تحسین است و با خودرویی روبرو هستیم که ظاهری تهاجمی، زیبا و اسپرت دارد. اتاق استینگر مدت ها در پیست نوربرگ رینگ آلمان آزمایش شده و طبق اصول آیرودینامیکی طراحی شده است.

برای مقاومت هر چه کمتر در برابر باد، ورودی های هوای عمودی در طرفین سپر جلو قرار گرفته اند که هوا را به چرخ های جلو هدایت می کنند. در پشت چرخ های جلو نیز خروجی های دیگری قرار گرفته اند که هوا را به عقب هدایت می کنند. دیفیوزر و اسپویلر عقب نیز وظیفه حفظ چسبندگی خودرو در سرعت های بالا را بر عهده دارند.

عده ای از کارشناسان کیا استینگر را با سدان هایی مثل سری 3 بی ام و مقایسه می کنند؛ اما استینگر نه سدان است و نه یک خودروی کامپکت. کیا استینگر با طول 4 متر و 82 سانتی متری، شبیه به سدان اندازه متوسطی مثل لکسوس GS و از آئودی A5 Sportback بزرگ تر است.

با ورود به داخل استینگر و با نگاه کردن به ادوات چرمی که در قسمت های مختلف کابین به کار رفته است، روکش چرم و ضخیم فرمان و دایره های بزرگ صفحه کیلومتر شمار آن که در فریمی فلزی قرار گرفته اند، همه و همه حس لوکس بودن به راننده القاء می کنند. در وسط صفحه کیلومتر شمار، یک صفحه نمایشگر رنگی قرار گرفته است که راننده در صورت لزوم می تواند با تنظیم آن، اطلاعاتی از عملکرد خودرو مثل میزان فشار جی و تعداد دورهای پیست را مشاهده کند. در وسط داشبورد نیز به رسم اکثر خودروهای آلمانی، نمایشگری که به اندازه تبلت است قرار گرفته و در زیر آن دکمه چرخشی کنترل سه وضعیتی آب و هوا تعبیه شده است.

هندلینگ

مهندسین کیا برای اطمینان از فرمان پذیری کیا استینگر برای هندلینگ خودرو سنگ تمام گذاشته اند؛ آنها مهندس ارشد دپارتمان M کمپانی BMW آقای آلبرت بیرمان را استخدام کردند تا او تیم فنی را مدیریت کرده و آزمایشات گسترده ای در پیست نوربرگ رینگ آلمان و دیگر نقاط ترتیب دهد. نتیجه خودرویی است که فرمان پذیری آن خنثی و قابل پیش بینی بوده و سواری نرمی ارائه می دهد، رانندگی آن نیز مشابه خودروهای GT است.

55% بدنه کیا استینگر از فولاد ضد زنگ با کیفیت ساخته شده است. جالب است بدانید سازنده این فولاد، کارخانه فولادسازی کیا-هیوندای است. تعلیق جلو از نوع سنتی مک فرسون است و تعلیق عقب از نوع پنج اتصالی مستقل است که بر روی یک فریم سخت، سوار شده است. مدل GT در جلو از دیسک های ترمز 35 سانتی متری با کالیپرهای 4 پیستونه و در عقب از دیسک های 34 سانتی متری 2 کالیپره، بهره می برد. همچنین در مدل GT از ضربه گیرهای قابل تنظیم استفاده شده است.

کیا استینگر GT2 از پیشرانه 3.3 لیتری تویین توربو بهره میگیرد

تایرهای کیا استینگر ساخت میشلن بوده و اندازه آنها در جلو 40/225 و در عقب 35/255 است. قوای پیشرانه در کیا استینگر در حالت معمولی به چرخ های عقب منتقل می شود، البته سیستم چهار چرخ متحرک نیز در دسترس است. در این سیستم در صورت نیاز راننده، کلاچ الکترونیکی خودرو نیمی از قوای پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند.

باید اذعان کرد که آقای بیرمان و تیم او در مقوله عملکرد استینگر تا حد بسیار زیادی در کار خود موفق شده اند. کیا مدل GT را به عنوان خودرویی که تماماً برای پیست ساخته شده معرفی کرده است اما مشکل این است که ضربه گیرها استحکام لازم را ندارند، وزن خودرو کمی بالاست و تایرها چسبندگی خود را سریعاً از دست می دهند. اگر ضربه گیرها از استحکام بیشتری برخوردار بودند و وزن خودرو کمی کمتر بود، کنترل آن در مسیرهای هموار راحت تر انجام شده و کنترل آن در پیچ های پیست راحت تر انجام شد.

کیا استینگر دارای 4 حالت رانندگی Eco, Smart, Custom و Sport است که هر کدام میزان حساسیت پدال گاز، نحوه انتقال قدرت، سیستم چهار چرخ متحرک، کنترل پایداری و ضربه گیرها را دستخوش تغییر می کنند.

عملکرد موتور

کیا استینگر در مدل پایه با پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر، قادر به تولید 255 اسب بخار نیرو است و با اینکه قابل قیاس با پیشرانه 3.3 تویین توربو و پیشرانه رقبای آن مثل بنز، آئودی، بی ام و شورولت نیست، اما پیشرانه قدرتمندی است.

پیشرانه 3.3 لیتری تویین توربو در کیا استینگر GT، خودرو را مثل یک گلوله در مسیر شلیک می کند. شتاب 0 تا 100 استینگر تنها 4.7 ثانیه بوده و نهایت سرعت آن 268 کیلومتر بر ساعت است. قوای پیشرانه همواره در دسترس راننده است و جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک در حالت اسپرت، دنده ها را سریع و نرم تعویض می کند. متأسفانه در پیست این جعبه دنده سرعت لازم همانند جعبه دنده های دو کلاچه را نداشته و کند عمل می کند، که البته با پدل شیفترهای پشت فرمان کمی این ضعف جبران می شود.

راحتی و کیفیت کیا استینگر 2018

کیا با عرضه مدل های کادنزا و K900 ثابت کرد که در بحث کیفیت خوب عمل می کند، حال کیا استینگر نیز در مسیر همان خودروها گام برداشته اما حالتی اسپرت تر دارد. متریال کابین کیفیت خوبی دارد و کابین آن با توجه به هاچبک بودن بدنه، فضای خوبی برای سرنشینان عرضه کرده و صندلی ها به خوبی سرنشینان را در بر می گیرند. کابین استینگر به واقع چندین پله بالاتر از کلاس خود طراحی شده و پلاستیک های نرم به کار رفته در آن کیفیت خوبی دارند، البته پلاستیک های بی کیفیت نیز در آن مشاهده می شوند.

در کابین کیا استینگر از چرم ناپا مرغوب استفاده شده است

داشبورد سیاه رنگ آن که مثل بال پرندگان طراحی شده، در ترکیب با تریم فلزی طوسی رنگ، بسیار زیبا به نظر می آید. شایان ذکر است که در تریم استینگر از ترکیبی از چرم ناپا و چرم معمولی استفاده شده است. صندلی های عقب برای افرادی که حدوداً 182 سانتی متر قد دارند مناسب است اما فضای سر برای سرنشینان این قسمت به علت فستبک بودن، کافی نیست.

فضای صندوق بار کیا استینگر 660 لیتر است که 1.5 برابر بیشتر از یک سدان معمولی است. با خواباندن صندلی های عقب، فضای صندوق بار به رقم باورنکردنی 1158 لیتر افزایش پیدا می کند که در حد و اندازه های یک SUV کوچک است. این نشان می دهد مهندسین کیا علاوه بر قابلیت های اسپرت، به کاربردی بودن استینگر هم توجه کرده اند.

ایمنی کیا استینگر 2018

کیا استینگر در تست تصادفات مؤسسه EuroNCAP موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است. تجهیزات ایمنی کیا استینگر شامل 7 کیسه هوا ( شامل کیسه هوا برای زانوهای راننده)، سیستم کمکی شروع حرکت در سراشیبی، سیستم کمکی پارک در جلو و عقب و دوربین دید در عقب می شود. مدل GT2 که دارای بالاترین سطح از امکانات است دارای هشدار تصادف از روبرو، ترمزهای اضطراری، کروز کنترل تطبیقی مجهز به استارت استاپ، سیستم هشدار تصادف از پشت، نمایشگرهای نقاط کور، نوربالای اتوماتیک، آلارم های متعدد برای آگاه کردن راننده از محیط، سیستم هشدار خروج از بین خطوط، کنترل فعال حرکت بین خطوط و چراغ های دینامیک که در پیچ ها می چرخند اشاره کرد.

مصرف سوخت

با وجود بهره گیری از پیشرانه توربو، نباید از کیا استینگر توقع مصرف سوخت کم داشت. البته پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو کمی از نظر مصرف سوخت اقتصادی تر عمل می کند، پیشرانه 3.3 لیتری تویین توربو عطشی سیری ناپذیر در مصرف سوخت دارد. پیشرانه 2 لیتری در خیابان های شهری 12.8، جاده 9.7 و در سیکل ترکیبی 11.3 لیتر به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مسافت سوخت مصرف می کند. در حالت چهار چرخ متحرک نیز مصرف سوخت شهری، جاده ای و ترکیبی به ترتیب 13.5، 9.7 و 11.8 لیتر خواهد بود.

پیشرانه 3.3 لیتری V6 تویین توربو تشنه سوخت است و در هر دو حالت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک 15، 11.3 و 13.5 لیتر سوخت مصرف می کند. شروع قیمت کیا استینگر 2018 با پیشرانه 2 لیتری از 31900 دلار شروع می شود. مدل GT با قیمت 38350 و مدل GT2 که قدرتمندترین مدل است، 49200 دلار قیمت خواهد داشت.