دنا پلاس؛ جدیدترین محصول خودروسازان داخلی و خودرویی ملی است که در دسته سدان ها قرار دارد و در دو نوع توربو و معمولی تولید می شود. جک J4 نیز جدیدترین محصول در خانواده خودروهای چینی جک است. در این مقاله قصد بررسی دنا پلاس توربو و جک J4؛ که هر دو در کلاس سدان هستند؛ را داریم.

 

بررسی طراحی و فنی جک J4

جک جی 4 جدیدترین محصول در بین خودروهای چینی جک است و به تازگی به بازارهای داخلی معرفی شده است. جک J4 در دسته سدان های کامپکت است و برای اولین بار در سال 2014 نسخه اولیه اش طراحی و تولید شد.

جک J4 را باید به عنوان جایگزینی برای جک J5 دانست، و البته جک جی 5 دیگر تولید هم نمی شود. پس فضا به خوبی برای رشد و ترقی جک جی 4 مهیاست. همچنین با توجه به کیفیت مناسب در تولید و مونتاژ قطعات، طراحی زیبا و قدرت موتوری خوبی که جک جی 5 از خود نشنا داد، تصویر خوبی از محصولات جک در ذهن خریداران باقی گذاشته و انتظار می رود جک J4 چنین بازخوردی داشته باشد.

 

جک J4

 

طراحی جک دارای مشابهت های بسیاری با جک J5 است و می توان رد طراحی مشترک این دو خودرو را به خوبی در تمام بخش های خودرو مشاهده کنید. در نمای روبرویی خودرو خطوط شکسته، نوار کرومی، چراغ و گلگیرها همگی دارای طرحی مشابه با جک J5 است.

خطوط شکسته بکار رفته در جک J4  همانند آنچه که در دیگر محصولات این کمپانی چینی وجود دارد، تا انتهای خودرو کشیده شده است و در بخش های جانبی خودرو هم می توانید رد آنها را پیدا کنید. برای طراحی عقبی خودرو نیز استفاده از یک سپر نسبتا بزرگ و حجیم مد نظر قرار گرفته با بدنه همرنگ است و جک J4 را عضلانی و قدرتمند به تصویر می کشد.

در طراحی داخلی و کابین خودرو نیز یک الگوی کلی با طراحی بیرونی دیده می شود و در کنار یکدیگر همانند مکمل کننده قطعات یک پازل اند. برروی داشبورد نمایشگری نسبتا کوچک وجود دارد که با اضافه کردن کلید های کنترلی و تهویه هوای مطبوع در کنارش، نمای خوبی به وجود آمده است.

 

تصویری از جلوبندی خودروی جک J4

 

مواد استفاده شده در تولید قطعات داخلی تماما پلاستیک است و کمی از زیبایی خودرو کاسته و انتظاری که می رفت را برآورد نمی کند.البته این نقص در هر دو خودرو مورد بررسی، یعنی دنا پلاس توربو نیز وجود دارد.

در بحث ویژگی های موتوری هم، پیشرانه تعبیه شده برروی جک J4 حجمی 1.5 لیتری دارد و توانایی تولید 1.3 اسب بخار، گشتاور 146 نیوتن بر متر و سرعت نسبتا خوبی دارد. برای انتقال نیرو تولیدی به چرخ های جلویی نیز، از گیربکسی CVT بهره برده شده و بازدهی خوبی دارد. البته عملکرد این سیستم به خوبی قوای محرکه به کار رفته در دنا پلاس توربو نیست چراکه موتور محصول ایران خودرو قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار می‌ دهد.

در بحث آپشن های رفاهی هم امکاناتی مانند 2 ایربگ، ایموبلایزر، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سنسور دنده عقب، سیستم صوتی با 6 بلندگو، گرمکن آینه‌ های جانبی، کروز کنترل، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ های جلو و روکش چرمی صندلی‌ ها از جمله مواردی است که برای جک جی 4 در نظر گرفته شده.

 

دنا پلاس توربو

دنا پلاس توربو جدیدترین خودروی تولیدی شرکت ایران خودرو می باشد و همانطور که انتظار می رود تمام هویت خود را از دنا پلاس به ارث برده است. البته برای تولید دنا پلاس توربو؛ علاوه بر ویژگی های موتوری در طراحی داخلی و امکانات نیز تغییراتی لحاظ شده است. علتی که باعث تولید دنا پلاس شد، عیب و ایرادهایی بود که به دنای معمولی وارد شد.  در حال حاضر دنا در سه نسخه معمولی، پلاس و پلاس توربو بر روی خط تولید قرار دارد و ما اینجا در مورد مدل توربو صحبت می‌ کنیم.

دنا پلاس توربو تفاوت آنچنانی با دنا ندارد و بزرگترین تفاوت های موجود در اندازه رینگ چرخ و اضافه شدن نوشته پشت خودروست. بدنه دنا طراحی ساده و یکنواختی داشت که برای رفع این مشکل در دنا توربو به استفاده از یک خط ممتد در نمای کناری پرداخته شده است تا کمی از سادگی خودرو بکاهد. چراغ‌ ها نیز در نمای عقب با دنا معمولی تفاوت دارند به علاوه اینکه یک سانروف بر روی سقف در نظر گرفته شده است.

 

تصویری از جلوبندی دنا پلاس توربو

 

با اینکه تلاش زیادی شده تا فضای داخل کابین دنا و دنا پلاس توربو تفاوت های بسیاری داشته باشند، اما شرکت ایران خودرو در نیل به این هدف موفق نبوده است. برروی داشبورد یک مانیتور قرار داده شده و تهویه هوا هم در نزدیکی همین نمایشگر قرار دارد. مواد بکار رفته برای تولید و مونتاژ قطعات داخلی نیز کیفیت مناسبی ندارد و عمدتا پلاستیکی هستند.  عملکرد هر دو خودرو حاضر در این مقایسه در بخش طراحی داخلی مشابه است و نمی‌ توان یک کدام را پیروز این قسمت دانست.

شاید یکی از دلایل تولید دنا و دنا پلاس توربو را باید اضافه کردن امکانات رفاهی و آپشن های دانست. امکاناتی که در دنا پلاس توربو در اختیار خریداران قرار می دهد عبارتند از 4 عدد کیسه هوا، ایموبلایزر، دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، ایزوفیکس صندلی عقب و سانروفی که تنها در دنا پلاس توربو وجود دارد.

 

نمایی از جلوبندی خودروی دنا پلاس توربو

 

موتور بکار رفته در دنا پلاس توربو نیز دقیقا همان پیشرانه ای است که برروی EF7 نصب شده و افراد بسیاری تجربه رانندگی با آن را داشته اند. قدرت موتور در این نسخه به 150 اسب بخار و گشتاور آن به 215 نیوتن متر می‌ رسد و برای انتقال این قدرت هم یک جعبه دنده 5 سرعته دستی در نظر گرفته شده است. این موتور قدرت بیشتری در مقایسه با موتور به کار رفته در جک J4 دارد و بدون شک با خودرو سریعتری روبه‌ رو هستیم.البته با وجود تمام موارد عنوان شده باید باز هم جک J4 را خودرو بهتری در مقایسه با دنا پلاس توربو بدانیم.