جذابترین خودروهایی که اخیرا در بازارهای داخلی طرفداران زیادی پیدا کرده است، هیوندای ولوستر و کیا سراتو کوپه هستند. باید این دو خودرو را به عنوان بهترین ماشین های اسپرت بازار خرید و فروش ایران معرفی کنیم، که با طراحی جذاب و جوان پسند خود، نظر بسیاری از خودرو بازارن را به خود جلب کرده اند. در این مقاله با بررسی تخصصی هیوندای ولوستر و سراتو کوپه با ما همراه باشید.

 

بررسی تخصصی هیوندا ولوستر

حتما شما هم به طراحی زیبا و جذاب هیوندای ولوستر توجه کرده اید، خودرویی بسیار زیبا و اسپرت که دل هر ماشین بازی را تکان می دهد. باید هیوندا ولوستر را یکی از خاص ترین خودروهای گروه تولیدی هیوندا معرفی کنیم. می پرسید چرا؟ به درب های خودرو برای مثال توجه کنید. در سمت راننده شما فقط یک درب می بینید، اما در سمت دیگر خودرو دو درب قرار داده شده است تا دسترسی به صندلی های عقبی به خوبی فراهم شود.

به همان میزان که طراحی خودرو در نمای بیرونی جذابیت دارد، در بخش داخلی و کابین خودرو هم نوآوری هایی بسیار جذاب، و یک طراحی متناسب پیش روی شماست. اگر از افراد پیگیر دنیای خودرو باشید، حتما به مشابهت طراحی داخلی هیوندا ولوستر و سوناتا YF پی می برید، مشابه همان طرحی که در هیوندای اکسنت هم دیده می شود.

 

بررسی تخصصی هیوندا ولوستر

 

در طراحی داخلی فضای خودرو بیشتر توجه مهندسین و سازندگان به راحتی سرنشینان و ایجاد فضای کافی بوده است، که البته در عمل هم این اتفاق افتاده است و تنها در حد ایده نماده. فضای داخلی هیوندا ولوستر؛ برخلاف اینکه خودروی جمع و جوری است، بسیار خوب طراحی شده و فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد.

ترکیب رنگ و مواد به کار رفته در طراحی داخلی خودرو هم از تناسب بی نظیری برخوردار بوده و به خوبی وظیفه خود را در تکامل هر چه بیشتر خودرو به سرانجام رسانده است. مواد مورد استفاده در ساخت داشبورد و قطعات و کلید هایی که برروی آن نصب شده اند نیز دارای کیفیت بسیار خوبی هستند؛ و این همان چیزی است که از محصولات هیوندا انتظار می رود.

 

بررسی تخصصی هیوندای ولوستر با سراتو کوپه

 

در بخش موتوری نیز، هیوندا ولوستر دارای پیشرانه ای 1.6 لیتری است و با داشتن 4 سیلندر خطی؛ توانایی تولید 138 اسب بخار قدرت را دارد. بیشینه دور موتور نیز بر اساس ادعای سازندگان این خودروی جذاب، 4850 دور در دقیقه است که منجر به تولید 167 نیوتن بر متر گشتاور در خودرو می شود.

جعبه دنده نصب شده برروی آن نیز 6 سرعته و اتوماتیک، تیپ ترونیک است. ویژگی خوبی که در گیربکس وجود دارد، استفاده از جعبه دنده تیپ ترونیک کوپل شده است، که باعث می شود تعویض دنده در کمترین زمان ممکن و با بهترین کارایی انجام شود.

به لحاظ میزان سوخت مصرفی نیز؛ در سیکل ترکیبی؛ تنها 7.8 لیتر بنرین نیاز است، که مصرف سوخت مطلوبی به حساب می آید. حداکثر زمان مورد نیاز برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت هم در حدود 11.5 ثانیه ارزیابی شده است.

 

نقد فنی کیا سراتو کوپه

کیا سراتو کوپه را موفق ترین خودرو اسپرت ایران می نامند، چرا که نیازی به زمان نداشت و از همان ابتدای ورود استقبال بسیار خوبی را شاهد بود. در طراحی ظاهری کیا سراتو، سگمنت کوپه به خوبی جذابیت خودرو رادو چندان کرده و از دل طراحی های آن، خودرویی جذاب بیرون کشیده است. کیا سراتو کوپه را باید در بازار های داخلی نمونه بسیار موفقی از هماهنگی طراحی و زیبایی خودرو دانست.

با اینکه به راحتی می توان به سادگی طراحی پی برد، اما در عین حال کیا سراتو کوپه یک خودروی اسپرت و جوان پسند است. باید این سادگی در طراحی را کمی مشابه با طراحی های بکار رفته در تولید خودرو های بنز و BMW دانست، که در عین سادگی؛ اصالت و شکیل بودن را به همراه دارند.

 

نقد فنی کیا سراتو کوپه

 

همان یکپارچگی که در طراحی بیرونی خودرو وجود دارد، در فضای داخلی نیز به چشم می خورد. طراحی داخل کابین خودرو ارگونومی بسیار خوبی دارد و در کنار سادگی و حفط اصالت محصولات کیا، تصویر خوبی از یک خودروی اسپرت را به نمایش می گذارد. این کوپه اسپرت کیا در کلاس خودرو های کوپه، جادار تر از دیگر کوپه های موجود در بازارهای داخلی است و فضای خوبی را برای سرنشینان در اختیار گذاشته است. کیا سراتو حتی از هیوندا ولوستر هم جادارتر است و که باید آن را اولین مزیت در مقایسه این دو خودرو معرفی کرد.

در طراحی داخلی کیا سراتو نیز همانند آنچه که در هیوندا ولوستر شاهد بودیم، کیفیت مواد بسیار خوب ارزیابی شده است. موادی که در ساخت و تولید داشبورد، تریم داخلی و قطعات بکار رفته درون خودرو استفاده شده است کیفیت خوبی دارد و نمره قابل قبولی را به خود اختصاص داده است.

کیا سراتو کوپه در بین ماشین های فول آپشن با رنج قیمت یکسان؛ لیست تجهیزات کاملی در بخش ایمنی و رفاهی را در اختیار مخاطبین خود قرار داده است. هیوندای ولوستر از نظر ظاهری خاص تر و متفاوت تر از کیا سراتو است و عده زیادی چهره هیوندای ولوستر را زیباتر از کیا سراتو میدانند اما تنها ظاهر ملاک نیست و تا اینجا در بخش کیفیت و ابعاد کیا سراتو سطح بالاتری از هیوندای ولوستر را به خودد اختصاص داده است.

 

بررسی تخصصی ویژگی های کیا سراتو کوپه و مقایسه آن با هیوندا ولوستر

 

در بخش موتوری نیز، پیشرانه کیا سراتو کوپه 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. پیشرانه 2 لیتری کیا سراتو کوپه توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت دارد و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز 194 نیوتن بر متر است. با یک بررسی چشمی هم مشخص می شود که کیا سراتو قدرتمند تر از هیوندای ولوستر است و این هم سومین تفاوت این دو خودرو جذاب می شود. همچنین گیربکس آن نیز 6 سرعته و اتوماتیک است که به خوبی قدرت تولیدی موتور را به چرخ های جلویی منتقل می کند.

به عنوان سخن پایانی باید عنوان کرد که براساس تجارب کاربری، بر خلاف اینکه همه هیوندا ولوستر را خودرویی جذاب و شکیل می دانند، از قدرت تولیدی اش گلایه مندند. گویا میزان نیرو تولیدی موتور خود به حد کافی و مورد انتظار نیست و این تنها نقطه ضعف وارده به هیوندا ولوستر است، که باعث شده در برابر سراتو کوپه در رتبه پایین تری قرار بگیرد.