رانا خودرویی است که در اوایل سال 88 و همزمان با تغییرات انجام شده در بخش مدیر عامل ایران خودرو رونمایی شد، این خودرو قرار بود به عنوان یکی از محصولات موفق داخلی خودنمایی کند و حتی در عرصه صادرات نیز حرفی برای گفتن داشته باشد اما با تمام این تفاسیر، رانا ماه ها پس از رونمایی نیز نتوانست به خوبی وارد بازار شود و در گوشه شرکت خاک خورد و پایش به خط تولید کارخانه ایران خودرو نرسید.
پس از مدت ها با اتفاقاتی که بعدا رخ داد شرکت به این جمع بندی رسید که رانا را وارد خط تولید کند اما با توجه به گذشت زمان و فاصله ایجاد شده در تولید خودرو قیمت این خودرو بسیار فراتر از آنچه پیش بینی شده بود (10 میلیون تومان) رفت. برای تولید رانا از پلت فرم پژو 206 صندوقدار استفاده شده و محصولی به اصطلاح ملی به شمار می رود، در برنامه ریزی های انجام شده قرار بود خودرو در تیراژ بالا تولید شود و علاوه بر پوشش بازارهای داخلی هدف های بزرگتری از جمله صادرات نیز داشته باشد. ایران خودرو تا حدی به رانا اعتقاد داشت که منوچهر منطقی مدیرعامل پیشین این شرکت در اظهارنظری جالب اعلام کرده بود رانا راهی بازار آمریکا خواهد شد. در حال حاضر 5 سال از تولید رانا گذشته است و این محصول هنوز نتوانسته در قد و قامت یک خودروی پر طرفدار و با کیفیت حتی در بازارهای داخلی نمایان شود.

دلایل فروش کم رانا

در آخرین آماری که از طرف وزارت صنعت اعلام شده است، تیراژ رانا از هفت هزار دستگاه نیز کمتر و در مقایسه با مدت مشابه طی سال گذشته حدودا 32 درصد افت داشته است.
در طی همین مدت پژو 206 صندوقدار چند برابر رانا تیراژ داشته است و این اتفاق نشان دهنده بیشتر پسندیده شدن این محصول نسبت به رانا است. بر طبق گزارشات و آمارگیری ها یکی از دلایل استقبال نه چندان بالای مشتریان از رانا کیفیت این محصول بوده است. رانا پس از تجربه ی تلخ که در بازار داشت و با اقبال بدش پس از مدتی توسط تیم های فنی بهبود پیدا کرد و در حال حاضر جزو معدو خودروهای 3 ستاره کشورمان محسوب می شود. این خودرو در فروش اقساطی ایران خودرو رتبه ی بالایی را کسب نکرد و کارشناسان یکی از دلایل جا نیفتادن رانا در بازار را ظاهر نه چندان زیبای آن به خصوص در مقایسه با پژو 206 صندوقدار می دانند.

یکی دیگر از نقاط ضعف رانا مربوط به شاسی استفاده شده برای این خودرو است. فضای داخل کابین بسیار کم است و اگر سوار آن شده باشید حتما به وضوح این مورد را حس خواهید کرد، با وجود فضای بسیار کم برای سرنشینان عقب، انتخاب این خودرو برای مسافرت‌های طولانی مدت مناسب نخواهد بود و تنها رانا برای مصارف شهری مهر تایید می خورد.

شاید اگر ایران خودرو طراحی بهتری را برای آن در نظر می گرفت این خودرو می توانست مشتریان بیشتری را جذب خود کند. یکی دیگر از دلایل مهم شکست رانا در هنگام ورود به بازار زمان نامناسب ورود این خودرو در بخش پر ترافیک بازار کشورمان بود و از همین رو نتوانست از پس رقیبانی مثل پژو 405، پژو 206 و حتی سمند بربیاید و جایگاه خود را میان خودروهای محبوب آن زمان پیدا کند. هرچه هست، با این شرایط باید منتظر ماند و دید در وضعیت فروش اقساطی رانا بهبودی حاصل می شود و رانا می تواند طرفداران بیشتری برای خود جمع کند یا خیر.