حتی با داشتن کمترین اطلاعات در زمینه خودورها به احتمال بالایی عبارت بالانس چرخ را دیده یا شنیده اید. اما بالانس چرخ چیست؟ یا بالانس بودن چرخ ها چه اهمیتی در خودرو دارد؟ در ادامه با سپند خودرو همراه باشید تا همه چیز درباره بالانس چرخ خودرو را بررسی کنیم.

بالانس چرخ چیست؟

متعادل بودن یا بالانس چرخ یکی از مهمترین نکات و الزمات در خودروست. ویژگی که باید همیشه با سرویس های دوره از در خودرو کنترل شود و مورد بررسی قرار بگیرد. بالانس چرخ در افزایش عمر لاستیک، کاربرد بهتر خودرو و عملکرد بهینه لاستیک اهمیت بالایی دارد.

اهمیت بالانس چرخ

منظور از بالانس چرخ توزیع یکسان وزن خودرو و لاستیک در حین عملکرد است. با اینکه گاهی بالانس چرخ با میزان فرمان اشتباه گرفته می شود، اما این دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگرند. بالانس بودن چرخ ها باعث سایش یکنواخت هر چهار لاستیک برروی جاده شده و سواری مناسبی برای خودرو و سرنشینان فراهم می کند.

چرا خودرو به بالانس چرخ نیاز دارد؟

در طول زمان و رانندگی در جاده ها ناهموار، برخورد با دست اندازها، عبور از مسیرهای سنگلاخی و به طور کلی فرسایش خودرو باعث می شوند تا چرخ ها از حالت تعادل خارج شوند. در این حالت ارتعاش و ضربات بیشتری در فرمان خودرو و بخصوص در سرعت های بالا به وجود می آید.

متعادل نبودن چرخ ها هم منجر به آسیب دیدن لاستیک و هم خودرو می شوند. چرا که با سایش غیر یکنواخت لاستیک ها فرایند اتمام و یا خراب شدن لاستیک ها متفاوت از یکدیگر می شود. همچنین به مروز جلوبندی خودرو نیز آسیب دیده و مشکلات بیشتری برای خودرویتان به وجود می آید.

چرا تایر باید بالانس شود؟

با توجه به توصیه شرکت های تولیدی و تعمیرکاران بهترین زمان برای بررسی بالانس بودن چرخ ها بعد از هر 8 تا 9 هزار کیلومتر رانندگی است. به شیوه ای ساده تر توصیه می شود هر 6 ماه یکبار بالانس بودن چرخ ها کنترل شده و مورد بررسی قرار بگیرند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله راه های مراقبت از گیربکس اتوماتیک خودرو ها را هم مطالعه کنید.

تاثیر بالانس بودن چرخ ها و لرزش تایر

رینگ قطعه ای فلزی در خودرو است و همیشه در معرض عیب های بسیاری است. در صورتی که رینگ دارای ایراد خاصی باشد به زودی نشانه هایی همچون لرزش در چرخ ها را به وجود می آورد و بالانس را بهم میزند. به همین دلیل گاهی در حین بالانس چرخ ممکن است متوجه آسیب دیدگی رینگ شوید و نیاز به تعویض آن داشته باشید.

یکی از بهترین رویکرد ها برای بررسی بالانس بودن چرخ ها استفاده از دستگاه و بالانس درجا است. در این روش می توان سیتم تعلیق خودرو را هم مورد بررس قرار داد و با توجه به اینکه چرخ ها از جای خود خارج نمی شوند، فرایند بالانس با دقت بیشتری انجام می شود.

بالانس چرخ ها بخصوص برای خودروهای جدید و امروزی ،مانند تویوتا سی اچ آر، اهمیت بیشتری دارد چرا که وزن کمتری در مقایسه با خودروهای قدیمی دارند. لذا متعادل نبودن چرخ ها در خودرو به وضوح مشاهده می شود. در خودروهای قدیمی اگر چرخ بالانس نبود این مورد به واسطه وزن زیاد حس نمیشد و زمانی میشد به این موضوع پی برد که لاستیک ها و جلوبندی به طور کلی آسیب دیده بودند.

مهترین نکات در حین بالانس کردن چرخ های خودرو

بطور تجربی چنین به دست آمده که وقتی چرخ های جلویی بالانس نیستند در سرعت های بین 80 تا 90 کیلومتر به خوبی می توان متوجه این مشکل شد. نشانه بالانس نبودن لرزش تایر های خودروست. این موضوع در چرخ های عقبی در سرعت ها بین 120 تا 140 کیلومتر رخ می دهد. همچنین توصیه می شود که پس از هر بار تعویض جای لاستیک خودروها به صورت ضربدری و یا خطی مجددا به بالانس آنها نیز پرداخته شود.

بالانس چرخ یا متعادل سازی لاستیک چیست؟

بالانس نبودن چرخ ها همچنین باعث آسیب رساندن به پولوس و دیگر اتصالات نیز می شود، مشکلی که در خودرویی مانند پراید 131 سایپا بسیار مشاهده می شود. در برخی موارد نیز لرزش تایر و محور حتما مرتبط با بالانس نبودن نیست و به اتصالات خودرو ربط دارد. این مورد به خصوص در خودروها با محور متحرک جلو بیشتر دیده می شود.

بالانس کردن چرخ های خودرو باعث از بین رفتن لرزش و ناهمگنی حرکت لاسیتک ها می شود و آسیب های بعدی را به خوبی کاهش می دهد. گاهی ممکن است چنین ایرادهایی از کارخانه تولیدی وجود داشته باشد و رینگ و لاستیک به صورت ناهمگن ساخته شده باشند.