خودروی هیبریدی چیست؟

به عبارت ساده، خودروی هیبریدی خودرویی است که بیش از یک نوع پیشرانه دارد. بیشتر اوقات، خودروهای هیبریدی از بنزین برای تأمین سوخت یک موتور احتراق داخلی و از باتری‌ها برای تأمین قدرت موردنیاز یک موتور الکتریکی استفاده می‌کنند. هدف از طراحی خودروهای هیبریدی کاهش مصرف سوخت است. برخی خودروهای هیبریدی مدرن به طور میانگین مصرف سوخت زیر 5 لیتر دارند.

یک خودروی هیبریدی چگونه کار می‌کند؟

امروزه در بازار دو نوع اصلی خودروی هیبریدی وجود دارند:

  • هیبریدی سری: این خودرو به موتورهایی الکتریکی مجهزند که قدرت خود را به چرخ‌ها ارسال می‌کنند. این نوع خودروها که هیبریدی سری نامیده می‌شوند از یک موتور بنزینی به‌عنوان یک ژنراتور استفاده می‌کنند و از دیگر جهات، عملکردی کاملاً شبیه به یک خودروی تمام الکتریکی دارند. موتورهای الکتریکی قدرت موردنیازشان را از باتری‌هایی تأمین می‌کنند که توسط پیشرانه بنزینی شارژ می‌شوند. این‌گونه خودروها نیازی به گیربکس ندارند و برای کاهش مصرف بنزین حتی می‌توان باتری‌های آن را با برق خانگی نیز شارژ کرد. این مدل خودروهای هیبریدی همچنین باتری‌های بزرگ‌تری در قیاس با هیبریدی‌های موازی دارند. ازجمله خودروهایی که از این نوع سیستم هیبریدی استفاده می‌کنند می‌توان به شورولت ولت اشاره کرد.

نمای کناری و پشت بی ام و i3 پلاگین هیبریدی

  • هیبریدی موازی: به خودروهایی گفته می‌شود که هم موتورهای الکتریکی و هم موتورهای بنزینی قدرت موردنیاز چرخ‌ها را تأمین می‌کنند. در مدل‌های هیبریدی موازی قدرت به چرخ‌ها ارسال شده و موتور بنزینی نیز الکتریسیته تولید می‌نماید. در این خودروها، ترکیب فنی خودرو کاملاً شبیه به یک مدل مجهز به موتور احتراق داخلی استاندارد بوده و تنها تفاوت بین آن‌ها این است که موتور الکتریکی در هیبریدی‌های موازی به یاری پیشرانه بنزینی می‌آید. موتور الکتریکی در مسیر سیستم انتقال قدرت و معمولاً بین موتور بنزینی و میل‌گاردان قرار می‌گیرد. این مدل خودروهای هیبریدی این روزها محبوبیت بسیار زیادی داشته و اکثر خودروهای بازار از این دسته هستند. خودروهایی که معمولاً به‌عنوان نسخه هیبریدی یک مدل محبوب ساخته می‌شوند از این سیستم استفاده می‌کنند. هوندا سیویک و شورولت مالیبو هیبریدی نمونه‌هایی خوب از این نوع خودروهای هیبریدی هستند.
  • هیبریدی‌های سری – موازی: به خودروهای هیبریدی گفته می‌شود که امکان سوئیچ بین یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی یا استفاده هم‌زمان از هر دو وجود دارد. این خودروها را با نام هیبریدی‌های سری – موازی می‌شناسیم، در این مدل‌ها ارسال نیرو به چرخ‌ها هم توسط موتور بنزینی و هم از طریق فقط موتور الکتریکی می‌تواند انجام شود. در مدل‌های هیبریدی سری – موازی، با توجه به این‌که هر موتور می‌تواند با توجه به نقاط قوت خود مورداستفاده قرار بگیرد، بهترین میزان مصرف سوخت را شاهد هستیم. در این خودروها معمولاً به هنگام شروع حرکت تأمین قدرت خودرو بر عهده موتور الکتریکی است و در سرعت‌های بالا، موتور بنزینی وارد مدار می‌شود. این مدل‌های هیبریدی اخیراً بسیار محبوب شده‌اند و بهترین نمونه از این نوع خودرو را می‌توان تویوتا پریوس دانست که در بخش فروش اقساطی تویوتا می توانید اطلاعات تکمیلی درمورد آن را مطالعه کنید.

خودروی پلاگین‌هیبریدی چیست؟

خودروهای هیبریدی که می‌توان بااتصال به برق باتری‌های آن‌ها را شارژ کرد پلاگین‌هیبریدی نام دارند و با شارژ باتری‌های آن‌ها از طریق یک پریز برق می‌توان میزان مصرف سوخت را کاهش داد. پلاگین هیبریدی‌ها گزینه خوبی برای کسانی هستند که علاقه دارند تجربه‌ای نزدیک به یک خودروی الکتریکی را داشته باشند، ولی همچنان بتوانند از یک موتور بنزینی هم بهره ببرند. طراحی خودروهای پلاگین‌هیبریدی به‌گونه‌ای است که وظیفه شارژ باتری‌ها بر عهده موتور بنزینی می‌باشد.

میتسوبیشی اوتلند پلاگینی هیبریدی در حال شارژ

تکنولوژی‌هایی جذاب برای کاهش مصرف سوخت

به دلیل تمرکز بالا روی مصرف سوخت کم در طراحی خودروهای هیبریدی، تکنولوژی طراحی شده برای کاهش مصرف سوخت خودروها شگفت‌انگیز است. به‌عنوان‌مثال، به هنگام ترمزگیری، موتور الکتریکی خاموش شده و با کمک انرژی جنبشی خودرو که در حال توقف است چرخانده می‌شود. به این تکنولوژی بازتولید انرژی از طریق سیستم ترمز گفته می‌شود و فقط مختص مدل‌های هیبریدی است که موتورهای الکتریکی روی سیستم انتقال قدرت خود دارند. برخی از خودروهای هیبریدی به‌قدری خوب از این تکنولوژی استفاده می‌کند که به‌ندرت به کمک موتور بنزینی برای شارژ باتری‌های خود نیاز پیدا می‌کنند.

مدل‌های هیبریدی همچنین توانایی روشن کردن موتور بنزینی بدون کمک استارتر را دارند. در این خودروها، میل‌لنگ با کمک موتور الکتریکی چرخانده و در نتیجه خودرو روشن می‌شود. به همین دلیل، در خودروهای هیبریدی امکان خاموش شدن خودرو هنگام توقف و روشن شدن دوباره آن با رها شدن پدال ترمز وجود دارد. این قابلیت تکنولوژی استارت – استاپ نام دارد و یکی از شیوه‌های اصلی کاهش مصرف سوخت به هنگام درجا کار کردن خودرو است. درحالی‌که برخی از خودروهای بنزینی از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، تقریباً روی تمام مدل‌های هیبریدی شاهد عرضه آن هستیم.

کدام مدل هیبریدی برای چه کاربردی مناسب است؟

  • سفرهای مسافت کوتاه: برای این نوع سفرها، یک خودروی هیبریدی با باتری بزرگ و توانایی حرکت با کمک موتورهای الکتریکی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. ازآنجایی‌که مدل‌های هیبریدی سری یا سری – موازی می‌توانند برای مسافت‌های کوتاه فقط با تکیه‌بر موتور الکتریکی خود حرکت کنند، آن‌ها می‌توانند بیشترین میزان کاهش مصرف را در مقایسه با یک مدل بنزینی داشته باشند. در این نوع سفرها خودروهای پلاگین‌هیبریدی نیز می‌توانند بسیار مناسب باشند.
  • سفرهای طولانی: در این مورد یک هیبریدی سری یا سری – موازی می‌تواند بهترین انتخاب محسوب شود. ازآنجایی‌که در این نوع سفرها بیشتر موتور بنزینی مورداستفاده قرار خواهد گرفت و خودرو در سرعت‌های بالا در حال حرکت است، یک مدل هیبریدی با موتور الکتریکی بزرگ می‌تواند در مقایسه با یک مدل بنزینی بیشترین میزان کاهش مصرف سوخت را داشته باشد. بسیاری از خودروهای هیبریدی موازی یک موتور الکتریکی کوچک برای کاهش مصرف سوخت در سرعت‌های پایین دارند که در اتوبان و سرعت‌های بالا خیلی کارا نیست.
  • پرفورمنس: برای یک خودرو پرفورمنس، بدون شک هیبریدی سری – موازی تنها انتخاب خواهد بود. یک هیبریدی سری قطعاً نمی‌تواند برای یک مدل پرفورمنس که همیشه با سرعت‌بالا در حال حرکت است گزینه خوبی باشد. یک هیبریدی موازی نیز موتور الکتریکی بزرگی نمی‌تواند داشته باشد تا در سرعت‌های بالا بتواند کاری از پیش ببرد.

طراحی ظاهری هیوندای آیونیک

خودروهای هیبریدی امروزی

خودروهای هیبریدی مدرن هر سال که می‌گذرد بیشتر به سمت الکتریکی شدن پیش می‌روند. تکنولوژی باتری‌ها نیز به‌سرعت در حال پیشرفت می‌باشد و هزینه ساخت باتری‌ها نیز کاهش یافته است. درحالی‌که هم‌اکنون خودروهای الکتریکی بسیار خوبی از کمپانی‌هایی مانند تسلا، نیسان، مرسدس بنز و دیگر شرکت‌ها هم‌اکنون در بازار حضور دارند، ولی زیرساخت‌های شارژ این نوع خودروها در مسافت‌های بالا هنوز وجود ندارد. دراین‌بین، خودروهای هیبریدی می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل مابین مدل‌های تمام الکتریکی و مدل‌های احتراق داخلی باشند.

خرید یک مدل هیبریدی با در نظر گرفتن هزینه سوخت صرفه‌جویی شده و ارزش بالا هنگام فروش می‌تواند یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه باشد. از سویی دیگر، خودروهای هیبریدی به دلیل وجود موتورهای الکتریکی و پک باتری‌ها در مقایسه با مدل‌های احتراق داخلی سنگین‌تر هستند. همچنین به دلیل وجود قطعات و سیستم‌های بیشتر روی آن‌ها، امکان خراب شدن و به‌طورکلی، استهلاک آن‌ها نیز بیشتر است. بخش اعظمی از تکنولوژی هیبریدی بیش از یک دهه نیست که وارد بازار شده و ازاین‌رو، میزان دوام و طول عمر این تکنولوژی نیز اصلاً مشخص نیست.