امروزه با توجه به این‌که قیمت خودروها بسیار بالا رفته و قدرت خرید مردم کاهش یافته‌‌است، کشش افراد به سوی خرید خودروی لیزینگی بیشتر از خرید خودرو به صورت نقدی می‌باشد. خرید خودرو به صورت لیزینگی زمانی اتفاق می‌افتد که افراد پول کافی برای خریدن خودروی مورد نظر خود را نداشته باشند. در این شرایط می‌‌توانند با خرید اقساطی خودرو ، به خواست خودشان برسند.

لیزینگ خودرو چیست؟

لیزینگ  در لغت به معنای یک قرارداد است که در آن شما وسیله‌ای را که تحت مالکیت یک ارگان دیگر است، اجاره می‌کنید. طبق قرارداد لیزینگ حق مالکیت مخصوص فرد اجاره دهنده و حق اجاره مخصوص فرد اجاره کننده می‌باشد که شرایط و بازه‌ی زمانی این قرارداد در اجاره نامه نوشته شده‌است.

در کشور ما لیزینگ به معنای تجاره به شرط مالکیت است. یعنی فرد وسیله‌ای را خریداری می‌کند و تعهد می‌گیرد که پس از پرداخت اقساط آن وسیله، سند را به نام خودش بزند. حال که با مفهوم لیزینگ خودرو آشنا شدیم، در ادامه شرکت‌های مربوط به خدمات لیزینگ را بررسی می‌کنیم.

شرکت‌هایی که خدمات لیزینگی ارائه می‌دهند

آشنایی با لیزینگ خودرو

امروزه دو گروه از شرکت‌ها خدمات لیزینگ خودرو را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

دسته‌ی اول  شرکت‌هایی هستند که زیر نظر بانک‌هایی همچون بانک پارسیان و بانک سپه فعالیت می‌کنند.

دسته‌ی دوم نیز شرکت‌های سازنده‌ی خودرو می‌باشند که در کشور ما شامل شرکت‌های سایپا و ایران خودرو و نمایندگی‌های آن‌ها می‌شود.

در لیزینگ خودرو از این شرکت‌ها مبلغ خودرو، زمان تحویل خودرو و سایر نکات در قرارداد ذکر می‌گردد. پس از این‌که خریدار بدهی خود را به اتمام رساند، می‌تواند خودروی خود را سند زده و به نام خود کند. پس از اتمام اقساط خریدار می‌تواند خودروی خود را نیز بفروشد.

شرایط لیزینگ اتومبیل

همان‌طور که گفتیم شرکت‌های زیادی وجود دارند که خدمات لیزینگ خودرو را انجام می‌دهند. خریدار باید در خرید لیزینگی بهترین و معتبرترین شرکت را انتخاب کند چرا که ممکن است مورد کلاهبرداری قرار بگیرد.

زمانی که خرایدار به یکی از شرکت‌های لیزینگ خودرو مراجعه می‌کند، لیستی از شرایط مختلف و مختص آن شرکت به خریدار ارائه می‌گردد. این لیست شامل قیمت خودرو، زمان بازپرداخت و زمان تحویل خودرو می‌شود. خریدار باید لیست ارائه شد توسط شرکت را با دقت بخواند و اگر با تمام شرایط موافق بود، اقدام به خرید کند.

مزایای خرید اتومبیل به صورت اقساطی

  1. با سرمایه‌ی اولیه‌ی کمتر، می‌توانید خودروی مدرن‌تر بخرید.
  2. قدرت خرید و انتخاب شما خریداران گرامی افزایش می‌یابد.
  3. پرداخت اقساط کاملاً ثابت است و با نوساناتی که در بازار به وجود می‌آید، تغییر نمی‌کند.
  4. چون خودروی خریداری شده نو است، هزینه‌های جانبی خودرو کاهش پیدا می‌کند.
  5. شما خریداران در خرید لیزینگی می‌توانید قسمتی از پس‌انداز سالیانه‌ی خود را وارد بازار سرمایه کنید.
  6. خرید خودرو به صورت اقساطی سبب می‌شود شما مشتریان گرامی با پیچ و خم‌هایی که در بازار خودرو پیش می‌‌آید، جلو بروید و از جامعه عقب نمانید.

معایب خرید اتومبیل به صورت اقساطی

  1. خریدار تا زمانی که اقساط خودرو تمام نشود، نمی‌تواند این خودرو را به فروش برساند.
  2. معاملاتی که به صورت اقساطی هستند، صد در صد سودی را برای خریدار در نظر می‌گیرند. خرید خودروی لیزینگی نیز از این قاعده جدا نیست و برای خرید آن درصدی سود را روی خودرو می‌کشند و سپس آن را می‌فروشند.

مزایای خرید اتومبیل به صورت اقساطی

سخن پایانی

امروزه خرید خودرو به صورت لیزینگی در کشور ما افزایش یافته‌است و افراد بیشتر اوقات تمایل دارند که خودرو را به صورت لیزینگی خریداری کنند چرا که افراد زیادی وجود دارند که برای خرید خودروی مورد نظر خود، پول کافی ندارند. در چنین شرایطی خرید خودرو به صورت لیزینگی بهترین راه‌حل به شمار می‌رود.

لیزینگ خودرو شرایط متفاوتی در شرکت‌های مختلف دارد. این شرایط می‌تواند شامل مبلغ خرید خودرو، سررسید اقساط خودرو و زمان تحویل خودرو شود. البته خریدار قبل از خرید باید دقت کند که مؤسسه‌ی انتخابی او تا چه میزان معتبر است. این کار به این منظور صورت می‌گیرد که مؤسسه‌ی انتخابی، از افراد کلاهبرداری نکند.