بهمن موتور در سال جاری از سه خودروی جدید رونمایی کرد که به ترتیب نام فاو بسترن B30، بورگوارد BX5 و بورگوارد BX7 نام برد. در این مقاله درباره ی فاو بسترن بی 30 حرفی نداریم و توجهمان را به سمت بورگوارد بی ایکس 5 معطوف می کنیم. این خودرو با طراحی زیبایی که دارد نظر بسیاری از افراد را به سوی خود جلب کرده است و کمپانی بورگوادر در نظر دارد قیمت تمام شده ی این خودرو را مانند محصولات قبلی در رده ی خودروهایی قرار دهد که برای عموم مردم و دسته ی متوسط جامعه قابل خرید باشد. هرچند تحقق چنین آرمانی در بازار ایران دور از ذهن است و تنها آپشن برای خرید راحت تر احتمالا شرایط فروش اقساطی بورگوارد bx5 با تحویل فوری خواهد بود، با این وصف بعید است امکان خرید این خودرو برای قشر متوسط جامعه در ایران فراهم شود.

تاریخچه بورگوارد bx5

بورگوارد خودروساز کهنه کار آلمانی است که در سال 1929 میلادی توسط کارل اف دبلیو بورگوارد در شهر برمن تاسیس شد. پس از طی چند دهه در سال 1961 تولید خودرو در این شرکت به پایان رسد و شرکت برای دوسال کاملا فعالیتی نداشت در این زمان بنیان گذار بورگوارد نیز درگذشت و با به مدیریت رسیدن کریستسن پسر ارشد کارل، رستاخیزی دوباره در این کمپانی به وجود آمد. البته در این میان سرمایه گذاری شرکت فوتون را نیز نباید بی تاثیر دانست واین موضوع باعث شد تا نام بورگوارد در اروپا دوباره زنده شود. بورگوارد bx5 یکی از محصولات این کمپانی است که در این مقاله به آن می پردازیم. بورگوارد بی ایکس 5 برای اولین بار در ژنو سوئیس رونمایی شد و پس از آن در ماه مارس سال جاری تولید انبوهش آغاز شد. ابعاد و اندازه ی کابین این خودرو در حد و اندازه ی بلند قامتانی چون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان می باشد. به همین دلیل است که کمپانی های کره ای و ژاپنی نگران ورود این خودرو به بازار هستند. به عبارتی بورگوارد bx5 می تواند خطری جدی برای کراس اوورهای میان سایز در بازار محسوب شود.
طراحی ظاهری بورگوارد بی ایکس 5
بورگوارد خودروی است که به عنوان محصولی که قصد ورود به بازارهای اروپا و آلمان را دارد توانسته از نمای ظاهری جذاب و چشم نوازی بهره ببرد. اولین نکته ای که در ظاهر این خودرو توجه بیننده را به خود معطوف می کند جلو پنجره ی بزرگ کرومی این خودرو است که آرم لوزی برند بورگوارد در وسط آن می درخشد. گلگیرها بسیار ماهرانه تراش خورده اند و آینه های بیضی شکل جانبی تناسب مناسبی با دیگر خطوط استفاده شده در خودرو دارد. بسیاری از افراد معتقدند نیمرخ عقب این خودرو تا حد زیادی به مازراتی شبیه است و فرم دینامیک و اسپرت آن باعث شده تا جوان پسند تر باشد. طراحی قسمت عقب این خودرو کاملا مدرن و به روز است و چراغ های کوچکی که بر روی درب عقب قرار گرفته است همراه با اسپویلر با ابعاد مناسب که بر روی قسمت فوقانی bx5 نصب شده است باعث شده تا چهره ی خودرو بیش از پیش جذاب شود. توجه به کوچکترین نکات در طراحی بی ایکس ظاهر جذاب و زیبایی را برای این خودرو رقم زده است. بورگوارد بی ایکس 5 خودرویی است که کلیت بدنه ی آن قابلیت جذب بالای مخاطبان را دارد، آمار بالای فروش اقساطی بورگوارد خود می تواند گواه این مطلب باشد.
خودروهای ساخت بورگوارد از لحاظ فنی و تکنیکی در سطح و اندازه ی خودروهایی مانند فولکس واگن بوده است و کاملا قابلیت رقابت با همتایان ژاپنی و کره ای را دارد. بورگوارد با تکیه بر ظاهر جذاب، کیفیت خوب متریال و موتور توانمندی که دارد در صورت قیمت گذاری مناسب می تواند در ایران فروش خوبی داشته باشد اما باور این مسئله که شعار کمپانی بورگوارد “لوکس بودن برای همه” در کشورمان عملی شود همچنان سخت می باشد.